آفتاب

دل به دریای خزر بزنید اما با احتیاط

دل به دریای خزر بزنید اما با احتیاط

انزلی - ایرنا - پرچم سیاه به نشانه توفانی بودن دریا افراشته شده، ناجیان غریق نگران ساحل و دریا را رصد می کنند و دم به دم به نشانه اخطار در سوت خود می دمند، دور از چشم ناجیان در خارج از شناگاه مسافری گریخته از گرما بدون توجه به خطر دل به دریا می زند.

آمار پلیس انزلی حاکی از آن است که از ابتدای فصل تابستان سال 1393 تا نهم مردادجاری 11 نفر درآب های ساحلی شهرستان انزلی استان گیلان در دریای خزرغرق شده اند .

مسافران بدون آگاهی از خطرات شنا در دریا و با این تصور که خزر یک حوض بزرگ است بی توجه به اخطارها به آب می زنند، غافل از این که این دریاچه بزرگ، طبیعتی خشن و غیرقابل پیش بینی دارد.

دریانوردان، ماهی گیران، ناجیان غریق ، شناگران و مردم محلی می دانند که خزر حتی در یک روز آفتابی و خوب می تواند توفانی و بسیار مواج و برای شنا خطرناک باشد.

بسیاری از این افراد در عین آشنایی کافی با شنا در محیط های آبی کوچک، دچار حوادث ناگوار در دریا می شوند.

موج و جریان های ناشی از آن، به ویژه جریان شکافنده، دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است.

غیرهمسطح بودن کف دریا و وجود چاه و یا برخی سازه های به زیر آب رفته نیز می تواند برای شناگران خطرساز باشد.

در اغلب شهرهای ساحلی مناطقی تحت عنوان طرح های سالم سازی برای شنای مردم در نظر گرفته شده که گرچه با استانداردها و ایده آل ها فاصله دارد، اما حداقل امتیاز آن بهره مندی از ناجیان غریق برای کمک به شناگران است.

* این شنا و آن شنا

رییس هیات نجات غریق انزلی با بیان این که شنا در خزر با شنا در استخر تفاوت بسیار دارد، از مردم خواست برای تامین ایمنی و سلامت خود نکات ایمنی را رعایت کنند.

حسن آقایی زاد، جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراشته شدن پرچم سیاه و قرمز به معنی خطر است لذا در این مواقع از شنا کردن خودداری کنید.

وی از شناگران خواست فقط در مناطق تحت نظارت ناجیان غریق شنا کنند و از شنا کردن در سواحل ناشناخته بپرهیزند.

* زمان شناکردن و شنا نکردن

دو ساعت بعد از صرف غذا به شنا بپردازید، در مسافت های طولانی به موازات ساحل شنا کنید، هنگام رعد و برق و توفان سریع از آب خارج شوید، برای شوخی و خنده خود را به حالت غریق در نیاورید ، هیچگاه تنها شنا نکنید، در تاریکی برای شنا به دریا نروید، از هل دادن و شوخی در دریا خودداری کنید، هنگام شنا همیشه فاصله خود را با ساحل حفظ کنید، مراقب قایق های عبوری باشد، استفاده از تیوب های لاستیکی می تواند خطرناک باشد لذا فاصله خود را با ساحل ثابت نگه دارید ، در صورت نبود ناجی غریق برای کمک به افراد در حال خطر اگر در عمق مناسب دریا بود با ایجاد زنجیره انسانی و با گرفتن دست یکدیگر به کمک فرد بشتابید، در صورتی که فرد در معرض خطر در عمق زیاد بود می توان با پرتاب وسایلی که خاصیت شناوری دارد مانند کلمن آب و یک تکه چوب او را نجات داد.

افزایش و بهینه سازی شناگاه ها ، به کارگیری تعداد کافی ناجیان غریق و تجهیز آنها به ابزارهای لازم نظیر جت اسکی و قایق و سایر ابزار و امکانات ضروری ، اطلاع رسانی در مورد وضعیت خزر و خطرات متوجه شناگران از شمار مغروقان در این دریای زیبا خواهد کاست .

همچنین توجه و رسیدگی کافی به ناجیان غریق که از جان خود برای نجات مغروقان مایه می گذارند، الزامی است.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، 300 کیلومتر نوار ساحلی دارد.

32 طرح سالم سازی دریا با 64 شناگاه خواهران و برادران در طرح های سالم سازی گیلان وجود دارد و حدود 600 ناجی غریق و همیار منجی در مناطق خطرآفرین و طرح های سالم سازی استان در کنار سایر عوامل مشغول فعالیت هستند.ک/4

620/695 /675
کد N419518

وبگردی