آفتاب
عفو بین‌الملل خواستار شد

دولت آمریکا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

دولت آمریکا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از دولت آمریکا خواست هر چه فوری کمک‌های نظامی‌اش به اسرائیل را متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از دولت آمریکا خواست هر چه فوری کمک‌های نظامی‌اش به اسرائیل را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل در حالی این درخواست را مطرح کرده است که پنتاگون تایید کرد سری جدید نارنجک، خمپاره و دیگر تجهیزات نظامی را فوری به اسرائیل خواهد فرستاد و ارتش آن را تجهیز خواهد کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، این سلاح‌ها قرار است از یک انبار ذخیره سلاح‌های آمریکا که پیشتر در اسرائیل انباشته شده بود به ارتش فرستاده شود. همچنین یک کشتی حامل 4.3 تن راکت ساخت آمریکا در پانزدهم ژوئیه از طریق کشتی به منطقه حیفا فرستاده شده بودند.

این سلاح‌ها علاوه بر مهماتی است که آمریکا در ماه‌های بین ژانویه تا مه سال جاری به اسرائیل فرستاده بود که 62 میلیون دلار آمریکا ارزش داشت و شامل موشک‌های هدایت شونده، سکوی پرتاب موشک، توپ و سلاح‌های کوچکتر بود.

برایان وود سرپرست بخش کنترل سلاح و حقوق بشر در عفو بین‌الملل هشدار داد: دولت آمریکا با ادامه حمایت‌های نظامی خود از اسرائیل موجب ادامه نقض حقوق بشر از طریق نیروهای اسرائیلی می‌شود و در واقع آتش این جنگ را تشدید می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ دولت آمریکا باید بپذیرد که تکرار ارسال سلاح به اسرائیل و تامین منابع مالی جنگ اسرائیل علیه غزه موجب بدرفتاری‌های بیشتر و نقض حقوق بشر گسترده علیه غیرنظامیان در غزه می‌شود.

بر اساس این گزارش، آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده سلاح اسرائیل است. آمارهای دولت آمریکا نشان می‌دهد که صادرات سلاح از این کشور به اسرائیل از ژانویه تا مه سال 2014 شامل 27 میلیون دلار برای تامین سکوی پرتاب موشک، 9.3 میلیون دلار برای تهیه موشک‌های هدایت شونده و بیش از 762 هزار دلار برای تامین خمپاره، نارنجک و دیگر مهمات جنگی بوده است.

آمریکا از سال 2012 تاکنون 276 میلیون دلار سلاح شامل تجهیزات نظامی اولیه به اسرائیل صادر کرده است که غیر از تجهیزات نظامی پیشرفته با تکنولوژی بالاست.

خبر ادامه پشتیبانی آمریکا از جنگ اسرائیل علیه غزه و تامین تجهیزات نظامی آن زمانی منتشر شد که دولت این کشور حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه را محکوم کرد. در اثر این حمله دست کم 20 غیرنظامی کشته شدند که کودکان و امدادگران بشر دوستانه در میان آنها بودند.

برایان وود همچنین اظهار کرد: محکومیت تلفات فلسطینیان شامل کودکان و امدادگران بشر دوستانه از سوی کاخ سفید غیر قابل قبول است چون آنها می‌دانند ارتش اسرائیل که توسط آنها تا دندان مسلح شده مسئول این حملات است در حالیکه آمریکا بودجه چنین سلاح‌هایی را از طریق دریافت مالیات تامین می‌کند.

عفو بین‌الملل همچنین از سازمان ملل خواست تا هر چه فوری تحریمی نظامی علیه اسرائیل اعمال کند و مانع از ادامه نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه و نقض حقوق بشر در فلسطین شود.

این سازمان در غیاب وضع تحریم‌های مناسب از سوی سازمان ملل از کشورها خواست تا به طور یکجانبه ارسال هرگونه تجهیزات نظامی و سلاح به طرف‌های درگیر در جنگ غزه را متوقف کنند و تا زمانی که موارد نقض حقوق بشر در گذشته در فلسطین مورد بررسی قرار نگرفته و عاملان آن مجازات نشدند ارسال سلاح را از سر نگیرند.

وود در ادامه یادآور شد: دولت آمریکا به جای ارسال سلاح به اسرائیل باید زمینه احترام به حقوق بشر و اجرای حقوق بین‌الملل بشر دوستانه را از طریق توقف صادرات سلاح به اسرائیل فراهم کنند و برای وضع تحریم نظامی علیه اسرائیل در سازمان ملل اعمال فشار کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که آمریکا دست به چنین اقدامی نزند مسئول از دست رفتن جان افراد تمام طرف‌های درگیر در این جنگ است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: از زمان آغاز حملات اسرائیل در هشتم ژوئیه سال جاری تاکنون بیش از 1450 فلسطینی که اغلب آنها غیرنظامی هستند کشته شده‌اند. این در حالی است که بخش زیادی از این تلفات را کودکان تشکیل می‌دهند. در ازا تنها 56 سرباز اسرائیلی و سه غیرنظامی صهیونیست جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

کد N419450

وبگردی