آفتاب

توافق گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برای آتش بس سه روزه

توافق گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برای آتش بس سه روزه

دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از توافق گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی برای آغاز آتش‌بس سه روزه در نوار غزه از صبح امروز خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت شبکه الجزیره بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و جان کری وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ مشترکی که استیفان دیگوری سخنگوی بان کی مون قرائت کرد، تاکید کردند که آتش بس از صبح امروز ساعت هشت صبح به وقت فلسطین آغاز می‌شود و تمامی یگان‌های نظامی زمینی در طول زمان اتش بس در پایگاه‌های خود مستقر خواهند بود، این بدان معنی است که نیروهای رژیم صهیونیستی از پایگاه‌هایی که در نوار غزه اشغال کرده‌اند عقب نشینی نخواهند کرد.

این دو مسئول تاکید کردند که ما تمامی گروه‌ها را به خویشتن داری تشویق می‌کنیم تا آتش بس انسانی و تعهد کلی و پایبندی به تعهدات آنها در طول اجرای طرح آتش بس آغاز شود.

این دو مسئول افزودند که این آتش بس ماموریتی است برای پایان دادن به اقدامات خشونت آمیز علیه مردم بیگناه نوار غزه.

بان کی مون و کری همچنین عنوان داشتند در طول این مدت غیر نظامیان غزه کمک‌های انسان دوستانه ضروری را دریافت می‌کنند و فرصتی برای انجام امور ضروری از جمله کفن و دفن کشته شدگان و مراقبت از مجروحان و ذخیره مواد غذایی خواهند داشت. در این بیانیه آمده است که طرفین اسرائیلی و فلسطینی مذاکرات خود را در قاهره به منظور دست یافتن به توافق آتش بس دائم ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که نیروهای مقاومت در پاسخ به دعوت سازمان ملل و برای نجات ملت بیگناه فلسطین با توافق آتش بس موافقت کردند.

در همین راستا سامی ابوظهری سخنگوی حماس نیز تاکید کرد که این آتش بس تا زمانی که طرف اسرائیلی به آن پایبند باشد ادامه خواهد داشت و دیدگاه‌های تمامی گروه‌های فلسطینی در خصوص مسائل مربوط به این امر یکپارچه است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که پیشتر شورای امنیت خواستار توقف فوری آتش بس در نوار غزه شد و همچنین خواستار آتش بس‌های انسان دوستانه برای یاری رساندن به ساکنان فلسطینی در نوار غزه شد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که در جلسه فوق العاده روز پنج شنبه صادر کرد ناامیدی عمیق خود را به دلیل عدم توجه به فراخوان‌های مکرر این سازمان برای پایان دادن به درگیری در نوار غزه اعلام کرد.

شورای امنیت در این نشست نتایج و پیامدهای حملات و درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین را به طور کلی مورد بررسی قرار داد اما هیچ اشاره‌ای به حمله‌ای که روز چهارشنبه به مدرسه وابسته به سازمان ملل صورت گرفت نکرده است.

انتهای پیام

کد N419075

وبگردی