آفتاب

در بی خبری از ترکمن های عراق؛ ثریا به کدامین گناه کشته شد؟

در بی خبری از ترکمن های عراق؛ ثریا به کدامین گناه کشته شد؟

بغداد-ایرنا-مردان مسلح داعش به سوی خانه ˈثریا ˈ در روستایی در دشت زاب رفتند؛ اول در خانه را شکستند و با خشونت وارد شدند و بعد از دقایقی جنازه بی جان ثریا را رها کرده و خارج شدند.

ثریا الجبوری زن داغداری که تروریست های موسوم به داعش در سال 2007 شوهرش را به قتل رسانده بودند، به جرم خودداری از تحویل پسرش به نیروهای داعش برای اجرای توبه و پیوستن به آنان کشته شد.

پسر ثریا از اعضای نیروهای شورای بیداری (الصحوه) بود که پیش از این با القاعده در دشت زاب، در 95 کیلومتری غرب کرکوک می جنگیدند و او حالا باید توبه می کرد و به داعش می پیوست.

مادر، اما او را فراری داد و به همین جرم کشته شد و مردمی که هیچ کاری از دستشان بر نمی آمد، بر او گریستند.

با تسلط داعش بر استان نینوا و مرکز آن موصل، این استان به دلیل وجود جنگ های شدیدی میان ارتش عراق و داعش در استان های صلاح الدین و دیالی و الانبار ، کمتر مورد توجه رسانه هاست، چرا که هیچ خبرنگاری از آنجا که محل سکونت هزاران خانوار اقلیت بویژه ترکمن هاست، جرات انتشار اطلاعات را ندارد.

اندک اطلاعاتی نیز که از موصل می رسد، یا از سوی کسانی است که موفق شده اند از استان فرار کنند و یا کسانی که از ارتباطات خود با اهالی بومی استفاده کرده و آن را در اختیار منابع امنیتی و رسانه ای قرار می دهند.

از همین رو جامعه جهانی نمی داند که در موصل چه می گذرد؟

در شرایطی که داعش بدون تعرض به مسیحیان آنان را از استان نینوا اخراج کرد و صداهایی نیز در جهان بلند شد، اقدامات خشونت بار و جنایات ضد بشری زیادی علیه سایر اقلیت ها در این استان صورت می گرفت که دربی خبری گذشت و می گذرد.

شاید کمتر رسانه ای به این موضوع پرداخته باشد که بر سر ترکمن های موصل چه آمده است؟

ˈحسین الهبابیˈ یک نماینده ترکمن های موصل در پارلمان عراق، فاش ساخته، از ابتدای بحران داعش در 20 خرداد گذشته تاکنون دستکم 3 هزار خانوار ترکمن در بی خبری مطلق مجبور به ترک خانه های خود شده و در آوارگی به سر می برند.

این گروه از جمله خانواده هایی هستند که توانسته اند عراق را ترک کرده و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، اما از هزاران خانوار دیگر ترکمن و دیگر اقلیت های استان خبری نیست و کسی نمی داند در تنهایی شب هایشان چگونه سردر گریبان گرفته اند.

نیروهای تروریستی داعش، در مدت یک ماه و نیم گذشته بسیاری از جوانان ترکمن را به جرم شیعه بودن قتل عام کرده اند که فعلا هیچ آماری از آن در دست نیست.

برخی اطلاعات موجود حاکی است، تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی که در اعدام های دسته جمعی داعش به قتل رسیده و فیلمش این هفته بر روی شبکه های اجتماعی قرار گرفت، ترکمن های شیعه هستند.

علاوه بر تعرضاتی که به ترکمن ها صورت گرفته و کشتار آنان، اموالشان به غارت رفته و بسیاری از جوانانشان مفقود هستند.

داعش، در طول 50 روز گذشته، ضد انسانی ترین رفتارها را با اقلیت های استان موصل و حتی اهالی اهل سنت این شهر انجام داده است که فهرست آن در یک صفحه و دو صفحه نمی گنجد.

کشتار دسته جمعی نیروهای اسیر ارتش عراق، اعدام های دسته جمعی غیرنظامیان، آدم ربایی و تهدید به قتل، اجبار اهالی موصل به فرستادن دختران جوان به حجله اجباری مردان مسلح، راندن جمعی مسیحیان از موصل، انهدام زیارتگاهها، مساجد و قبور پیامبران الهی و نیز تخریب آثار تاریخی و ملی عراق در موصل، تنها گوشه ای از جنایات این گروه است که به بیرون از منطقه درز کرده است.

آنان برای به زانو درآوردن مردم، از هر عمل غیرانسانی استفاده می کنند. بطوری که مقاومت اهالی شهر العلم در شمال موصل را که 13 روز طول کشید، سرانجام با گروگان گرفتن تعدادی از افراد محترم شهر شکستند.

در موصل علاوه بر مسیحیان و ترکمن ها ، اقلیت های دیگری چون شبک ها ، ایزدی ها و مندایی ها و آشوری های مسیحی نیز زندگی می کردند.

خاورم**1770**1917
کد N418795

وبگردی