آفتاب

آتش سوزی هر ساله به بیش از 15 هزار از مراتع ایران آسیب می زند

آتش سوزی هر ساله به بیش از 15 هزار از مراتع ایران آسیب می زند

همدان - ایرنا - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: سالانه 15هزار هکتار از مراتع کشور دچار آتش سوزی می شود.

خدا کرم جلالی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در همدان افزود: با توجه به افزایش میزان بارش ها در سال زراعی جاری و زیاد شدن پوشش گیاهی در سطح مراتع ، با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه ها زمینه حریق مراتع افزایش یافته است .

وی اضافه کرد: فصل گرما، زمان مستعدی برای گسترش آتش سوزی است به گونه ای که تنها در سه روز گذشته هفت هزار هکتار از اراضی کشور طعمه حریق شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نارسایی هایی در تجهیزات و دسترسی راحت و سریع به نقاط کوهستانی و سخت گذر برای مهار آتش وجود دارد به گونه ای که نیروها باید به محل بروز حریق هلی برد شوند که با توجه به محدودیت ها و تاخیر در تامین چتربال این امر در گسترش حریق تاثیر دارد.

جلالی اضافه کرد: تاثیر کمبودامکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش در مناطق سخت گذر و مناطق دارای پوشش گیاهی وسیع، به راحتی مشهود است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با مساعدت ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی برای تمامی شهرستان های کشور تجهیزات اطفای حریق پیش بینی شده و تا پایان سال در اختیار آنها قرار می گیرد.

جلالی اظهار کرد: برای مهار حریق از توان مردم، داوطلبان، همیاران منابع طبیعی و تشکل های مردم نهاد بهره گرفته می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد و بیان کرد: رییس جمهوری در سفر به استان ایلام در بازدیدی از جنگل های زاگرس از نزدیک خسارات وارده به این مناطق را بررسی و تدابیر ویژه ای را برای احیای آنها پیش بینی کرده است .

همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست هماهنگی واحدهای تابعه منابع طبیعی استان همدان گفت : اجرای طرح های عمرانی و توسعه اقتصادی نباید زمینه ای برای تخریب محیط زیست و مراتع شود.

جلالی افزود: برخی افراد هنگام اجرای طرح های عمرانی برای بهره گیری از زیر ساخت ها کمترین مسیر را مد نظر قرار می دهند و به میزان تخریب منابع طبیعی و جنگل کاری ندارند.

وی با تاکید بر جلوگیری از ادامه این روند منفی اضافه کرد: مسیر بسیاری از طرح های در حال اجرا تغییر یافته است و در صورت ضرورت و نبود راهکار مناسب برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مسیری انتخاب می شود که کمترین خسارت را به طبیعت وارد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تنها عرصه ای از منابع ملی که قابلیت تغییر کاربری و تبدیل به زراعت آبی یا باغی داشته باشد بر اساس ضوابط و دستور العمل های موجود قابل وا گذاری است.

جلالی اضافه کرد: با وجود ضرورت واگذاری مجوزهایی برای توسعه صنعتی یا اجرای طرح های عمرانی نظیر خطوط لوله گاز رسانی ، آبرسانی و احداث بزرگراه و آزادراه ولی در اجرای این طرح ها به مسائل زیست محیطی بیش از گذشته توجه شده است.

وی تاکید کرد : برای اجرای طرح های عمرانی باید مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی صورت گیرد همچنین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها باید این طرح ها تایید شود .

نشست هماهنگی واحدهای تابعه منابع طبیعی استان همدان روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران ستادی 9 شهرستان استان همدان برگزار شد و در این نشست مدیران ستادی به ارایه گزارش هایی در زمینه فعالیت های صورت گرفته پرداختند.

7525/576/ 546
کد N418752

وبگردی