آفتاب

نخستین تماس بلند پایه دولت اوباما بادولت جدید هند-شروع مذاکرات راهبردی

نخستین تماس بلند پایه دولت اوباما بادولت جدید هند-شروع مذاکرات راهبردی

دهلی نو - ایرنا - همزمان با حضور ˈجان کری ˈ وزیر امور خارجه آمریکا در دهلی نو پنجمین دور مذاکرات راهبردی بین دو کشور روز پنج شنبه شروع شد.

به گزارش ایرنا، کری که اواخر چهارشنبه شب وارد دهلی نو شد،امروز باخانم ˈسوشما سوراج ˈ همتای هندی و ˈآرون جیتلی ˈ وزیر دفاع و دارایی هند دیدار و گفت وگو کرد.

هرچند ماموریت اصلی سفر کری ذوب کردن یخ های روابط با حزب حاکم و راستگرای ˈبهارتیا جاناتاˈ ( بی جی پی) به خصوص ˈنارندار مودیˈ نخست وزیر جدید است اما انجام پنجمین دور مذاکره راهبردی با هند نیز یکی از اهداف می باشد.

اصولاً این مذاکرات در آمریکا برگزار می شد اما به منظور ادای احترام به دولت مودی، وزیر خارجه آمریکا و ˈپینی پیریتزکر ˈ وزیر بازرگانی این کشور این نشست را امروز در دهلی نو با خانم سوشما سوراج و خانم نیرمالا سیتارامان شروع کردند.

کری به احتمال قوی با نخست وزیر هند نیز دیدار خواهد کرد. مودی در روز سه شنبه و در آستانه سفر کری با همه وزیران خود که در جلسه راهبردی با آمریکایی ها شرکت می کنند یک نشست مهم را تشکیل داد تا بتوان موضع مشترکی را اتخاذ کرد.

این گفت وگوها نخستین تماس بلندپایه دولت اوباما با دولت مودی می باشد. مذاکرات فردا (جمعه) نیز ادامه خواهد یافت .

منابع رسمی هند تایید کرده اند که مودی در اواخر ماه سپتامبر امسال به آمریکا خواهد رفت و لذا این مذاکره برای این دیدار زمینه سازی می کند.

به علاوه مذاکره دفاعی بین هند و آمریکا در تاریخ 16 مرداد جاری برگزار خواهد شد و برای این منظور ˈچاک هیگل ˈ وزیر دفاع دولت اوباما به دهلی نو سفر خواهد کرد.

در حالیکه گفته می شود در مذاکرات جاری دهلی نو بیشتر مسایل اقتصادی مطرح خواهد شد چرا که اولویت دولت مودی است ، اما مسایل سیاسی مربوط به غزه، افغانستان، پاکستان، چین، آسیای شرقی، خاورمیانه، عراق و لیبی نیز بحث های طرفین را بدون شک تحت الشعاع قرار خواهد داد.

روزنامه هندو امروز نوشت: موضع سرسختانه هند در سازمان تجارت جهانی به احتمال قوی بر مذاکرات دوجانبه بین هند و آمریکا تاثیر خواهد داشت. پینی پیریتزکر وزیر بازرگانی آمریکا که وزیر امور خارجه کشورش را در این سفر همراهی می کند و در مذاکرات راهبردی نیز حضور دارد قبل از سفر به دهلی گفته که کشورش بسیار ناامید شده که هند از تعهدات به سازمان جهانی تجارت عقب نشینی کرده است.

ضرب الاجل برای هند جهت امضاء نمودن مذاکرات تجاری دور دوحه طی دو روز آتی به پایان می رسد. آمریکا از هند می خواهد که این قرارداد را امضاء کند. اما هند مخالف آن است تا وقتی که این قرارداد فرمان دیگری را بهمراه نداشته باشد که به کشورهای در حال توسعه اجازه پرداخت یارانه به دانه های غذایی را می دهد.

مقام آمریکایی طی گفت وگو با خبرگزاری پی.تی.آیی گفت: من خوش بین هستم و امیدوارم که ظرف چند روز آینده احتمال حل و فصل مسایل ایجاد شود.

وی اضافه نمود که خودداری هند از امضاء نمودن قرارداد تجاری دارای ˈتاثیرات جدیˈ خواهد بود.

در همین حال رسانه های هند امروز از علاقمندی آمریکا به سرمایه گذاری در سه حوزه عمده کشورشان خبر دادند.

روزنامه هندو نوشت: آمریکا با در نظر گرفتن اولویت های دولت جدید هند تصمیم گرفته است که سه حوزه در این کشور را مورد توجه قرار دهد.

این سه حوزه شامل بخش زیربنایی، بخش تولید و سایر بخش ها که برای سرمایه گذاری جهانی گشوده شده می باشند.

وزیر بازرگانی آمریکا به صاحبان صنایع هند گفت: ما می دانیم که دولت جدید هند متعهد به دستورکار تسریع رشد، جلب سرمایه گذاری، تولید شغل با حقوق بالا و آغاز یک عصر جدید همکاری جهانی و فعالیت اقتصادی می باشد.

وی افزود: آمریکا دارای منافع در توفیق هند می باشد و می خواهد که این کشور از ظرفیت کامل اقتصادی خود استفاده کند و ما می خواهیم که در تلاش شما جهت نیل به اهداف شریک باشیم.

روزنامه هندو می افزاید: باتوجه به اینکه هند در نظر دارد تا سال 2020 جهت توسعه تشکیلات زیربنایی حدود 7/1 تریلیون دلار خرج کند، آمریکا فرصت بزرگی را جهت مشارکت می بیند.

تاآنجایی که به بخش تولید مربوط می شود، خانم پیریتزکر گفت که وزارت بازرگانی آمریکا می تواند برای پیشرفت در این حوزه مدلی را پیشنهاد کند.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم بهترین روشهای خود را به هند منتقل کنیم، اظهارداشت:آمریکا می خواهد در هند محیط تجاری را بوجود بیاورد که برای جلب سرمایه جهانی بیشتر مساعد باشد.

میزان تجارت دوجانبه بین هند و آمریکا در زمان حاضر در حدود 96 میلیارد دلار است.

آساق ** 275 **
کد N418725

وبگردی