آفتاب

رقابت برای جذب گردشگری سلامت/ نگاهی به جایگاه ایران و مالزی

رقابت برای جذب گردشگری سلامت/ نگاهی به جایگاه ایران و مالزی

کوالالامپور – ایرنا – مالزی در حالی که ایران گام های بلندی برای توسعه گردشگری سلامت برداشته روز پنجشنبه اعلام کرد یکهزار ایرانی برای گردشگری سلامت به مراکز درمانی این کشور مراجعه کرده اند.

به گزارش ایرنا، اطلاعات رییس سازمان نظام پزشکی ایران نشان می دهد کشورمان توانایی جذب سالانه 20 میلیون گردشگر سلامت را دارد و از این راه می توان چند میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرد.

مالزی که تلاش دارد خود را در این زمینه جزو کشورهای رو به توسعه نشان دهد روز پنجشنبه اعلام کرد یکهزار گردشگر سلامت از ایران برای درمان به مراکز درمانی مالزی مراجعه کرده اند.

هم اکنون هزاران ایرانی برای تحصیل و یا کار در مالزی زندگی می کنند که به دلیل اقامت برای درمان به مراکز درمانی این کشور مراجعه می کنند.

مالزی به دلیل شرایط گردشگری در دهه گذشته توانسته جایگاه قابل قبولی در عرصه جهانی کسب کند و اکنون به دنبال ثبت نام این کشور در عرصه گردشگری سلامت و پزشکی است.

مقامات مالزی به رغم توسعه گردشگری سلامت کشورهای همسایه مانند سنگاپور و تایلند در حال استفاده از فرصت بوجود آمده برای کسب منافع اقتصادی هستند.

مالزی در صنعت گردشگری نیز با تبلیغات وسیع پای در این میدان گذاشت و با این که در تمام طول سال دارای آب و هوای گرم و مرطوب است، خود را ˈآسیای واقعیˈ می داند و با همین شعار که چندان هم با واقعیت تطابق ندارد شمار قابل توجهی گردشگر از نقاط مختلف جهان جذب کرد.

جذب این گردشگران که با هدف گذراندن تعطیلات به مالزی سفر کرده اند مقامات گردشگری مالزی را به این فکر فرو برده است که با تبلیغات گوی سبقت را در عرصه گردشگری سلامت و پزشکی از سایر کشورها برباید.

مالزی در این عرصه و در جنوب شرق آسیا باید با کشورهای تایلند و سنگاپور رقابت کند که از نظر گردشگری سلامت و پزشکی با تجربه تر از مالزی هستند.

روزنامه ˈرعیت پستˈ مالزی روز پنجشنبه با استناد به آماری نوشت که شمار گردشگرانی که در مالزی خواستار استفاده از مراقبت های بهداشتی بوده اند در پنج سال گذشته دو برابر شده، به طوری که در سال 2013 شمار این افراد به 770 هزار و 134 نفر رسیده است.

بیشتر این افراد از کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و اندونزی به مالزی سفر کرده اند.

این رقم در سال 2012 در اندونزی 850 هزار نفر و در تایلند دو میلیون و 500 هزار نفر گزارش شده است. بسیاری از این افراد برای استفاده از خدمات ماساژ به مراکز مختلف این کشورهای جنوب شرق آسیا مراجعه کرده اند و در این لیست گنجانده شده اند.

مالزی اعلام کرد گردشگرانی که سال گذشته میلادی با هدف درمان به این کشور سفر کرده اند 216 میلیون دلار ارزآوری برای مالزی داشته اند که این رقم در تایلند چهار میلیارد و 300 میلیون دلار گزارش شده است.

روزنامه رعیت پست مالزی همچنین نوشت بیماران طبقه متوسط و از کشورهای دارای سیستم بهداشتی فقیر از خدمات پزشکی مالزی بهره برده اند.

این روزنامه نوشت سال 2012 حدود دو هزار لیبیایی و بیش از یکهزار ایرانی به مراکز درمانی مالزی در کوالالامپور مراجعه کرده اند.

گردشگری سلامت چهارمین صنعت درآمدزای جهان است.

طبق سند چشم انداز 20 ساله، ایران باید در زمینه گردشگری سلامت در منطقه اول باشد و به مرکز رفع نیازهای سلامت و درمانی منطقه تبدیل شده و تا سال 1404 پذیرای 20 میلیون گردشگر بین المللی ورودی بوده و از این طریق 15 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند.

براساس برخی آمارها هم اکنون سالانه حدود 400 تا 500 هزار گردشگر سلامت وارد ایران می شوند.

آساق**د.م**1611
کد N418530

وبگردی