آفتاب
فرهنگ و ادب در هفته گذشته/

حذف جایزه کتاب فصل و پولی شدن شابک

حذف جایزه کتاب فصل و پولی شدن شابک

حذف جایزه کتاب فصل و پولی شدن اخذ شابک برای ناشران از مهمترین اخبار حوزه نشر و فرهنگ و ادب بودند که در این هفته روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: خبر حذف جایزه کتاب فصل در نشست خبری اعلام مصوبات جلسه نهایی کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب که ظهر شنبه 4 مرداد با حضور محمدرضا وصفی دبیر این کارگروه در سرای اهل قلم برگزار شد، به خبرنگاران اعلام شد.

مصوباتی که در این جلسه اعلام شدند، درباره جوایز کتاب خلیج فارس، گام اول، جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی، کتاب فصل، جشنواره نقد کتاب، جایزهجهانی کتاب سال و دبیرخانه جایزه کتاب سال بودند.

به این ترتیب، بر اساس مصوبات جلسه نهایی کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب اعلام شد که جایزه کتاب فصل حذف شده و جایزه جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی هم به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واگذار شده است.

دریافت شابک کتاب از 15 مرداد دیگر رایگان نیست

خبر دیگر این که طبق اعلام مدیر امور شابک موسسه خانه کتاب، دریافت این خدمت (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) که از سال 1372 تاکنون برای ناشران رایگان بوده، از نیمه ماه جاری پولی خواهد شد.

روح‌الله سلطانی مدیر امور شابک موسسه خانه کتاب در گفتگویی که روز شنبه 4 مرداد با خبرنگار مهر داشت، با قطعی اعلام کردن پولی شدن شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) برای ناشران، گفت: در حال حاضر ما همچنان شابک را به صورت رایگان به ناشران واگذار می‌کنیم اما به احتمال زیاد تا 10 روز و نهایتاً 2 هفته دیگر این طرح اجرایی می‌شود و ناشران می‌بایست نسبت به خرید شابک از موسسه خانه کتاب، اقدام کنند.

وی درباره مبلغی که بابت شابک هر کتاب از ناشر دریافت می‌شود، افزود: این مبلغ هنوز برای ما مشخص و اعلام نشده ولی فکر می‌کنم تا چند روز آینده این نرخ اعلام خواهد شد ولی به احتمال زیاد ممکن است بین 25 تا 35 هزار تومان باشد.

دستور فوری وزیر اقتصاد برای معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان

لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نحوه اجرای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص مواد قانونی مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، گفت: این مصوبه باید برای به تصویب هیات وزیران برسد. مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی دولت در دستور کار هیات دولت است و به محض اینکه به تصویب هیات دولت برسد، اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما روزی که با آقای طیب نیا (وزیر اقتصاد) جلسه داشتیم، ایشان دستور داد که مصوبه با قید فوریت در جلسه هیات دولت مطرح شود، لذا از آنجا که جلسات هیات دولت روزهای یکشنبه و یا چهارشنبه برگزار می‌شود، در صورتی که موضوع در جلسه فردا مطرح نشود - با توجه به تعطیلی احتمالی روز چهارشنبه - قطعاً در دستور کار جلسه هفته آینده هیات دولت خواهد بود.

مجوز اعلام وصول کتاب 48 ساعته صادر می‌شود

علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته گفتگویی درباره موضوعات مختلف با خبرنگار مهر داشت که بخشی از آن درباره مسائلی از جمله آئین‌نامه مربوط به واگذاری ممیزی کتاب به ناشران و اعلام وصول کتاب بود.

وی در این گفتگو، در واکنش به پاره‌ای انتقادها در خصوص تاخیر در صدور مجوز اعلام وصول کتاب، با یادآوری اینکه مجوز اعلام وصول درست مربوط به قبل از زمانی است که ناشر کتابی را که از وزارت ارشاد مجوز اولیه نشر را دریافت کرده، می‌خواهد توزیع کند، گفت: در این زمان، ناشر نسخه‌هایی از کتاب را به ما ارائه می‌کند و اجازه توزیع و در واقع اعلام وصول دریافت می‌کند. صدور این مجوز هم حداکثر دو روز کاری (48 ساعت) زمان می‌برد.

معافیت مالیاتی خبرنگاران قانون است و باید اجرایی شود

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد همچنین در گفتگوی دیگری که با خبرنگار مهر داشت، با بیان اینکه معافیت مالیاتی خبرنگاران قانون است، گفت: هیچ خلائی در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم با پیگیری‌های خود خبرنگاران و نیز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این قانون اجرایی شود.

حیدری با یادآوری این مسئله که مساله معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان هم تنها زمانی به ثمر نشست که خود این قشر پیشگام شدند و البته مساله نیز به طوری گسترده در رسانه‌ها مطرح شد، تاکید کرد: باید هم معاونت مطبوعاتی و هم خود خبرنگاران، مساله معافیت مالیاتی خبرنگاران را به عنوان یک دغدغه به صورت جدی مطرح کنند تا ما هم در دفتر حقوقی وزارت ارشاد پیگیر موضوع شویم و همانطور که گفتم از آنجا که هیچگونه خلاء قانونی و حقوقی در خصوص معافیت مالیاتی خبرنگاران وجود ندارد، بنده مطمئنم در صورت پیگیری جدی، موضوع به ثمر خواهد نشست و خبرنگاران مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

مدیرکل اسبق ارشاد پایگاه اطلاع رسانی راه انداخت

جلال ذکایی که از سال 84 تا 89 مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وارد فعالیت رسانه‌ای در این زمینه شد و یک پایگاه اطلاع رسانی تخصصی در حوزه چاپ راه انداخت. این پایگاه اطلاع رسانی با عنوان اختصاری Ipina و با کسب مجوز رسمی از هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

این خبر هم از اخبار منتشرشده در روزهای این هفته بود و پایگاه اطلاع‌رسانی مذکور اعلام کرده که قصد دارد با مشارکت و همکاری آحاد دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور موجبات «توزیع صحیح، گسترده و فارغ از پیش داوری اطلاعات» را در این حوزه فراهم کند.

انتشار 30 کتاب الکترونیکی توسط سوره مهر

محمدعلی شادزاد کارشناس سوره مهر الکترونیک هم این هفته، از تولید 30 عنوان کتاب الکترونیک به مناسبت عید سعید فطر خبر داد و گفت: 30 عنوان کتاب الکترونیک با موضوعات دفاع مقدس، ادبیات،‌ کودک و نوجوان، هنرهای نمایشی و انقلاب اسلامی به مناسبت حلول ماه شوال توسط سوره مهر الکترونیک در سامانه‌های فروش الکترونیکی عرضه می‌شود.

«گردان گمشده»، «دایره المعارف انقلاب اسلامی»،‌ «بازیگری سینما»،‌ «ترنم»، «زیر درخت انجیر» و « نمکی و مارعینکی» از جمله آثار برجسته‌ای است که با فرا رسیدن عید فطر در کتابخانه اختصاصی سوره مهر قابل دریافت هستند.

کد N418383

وبگردی