آفتاب

رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

آنکارا- ایرنا- رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج برای انتخابات ریاست جمهوری امروز آغاز شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، رای گیری در برخی از کشورها همانند آمریکا، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، بخش ترک نشین قبرس، نروژ، رومانی، عربستان و ترکمنستان به مدت چهار روز و در کشورهای کانادا، استرالیا، روسیه ، بلغارستان و قزاقستان سه روز ادامه خواهد داشت.

در 56 کشور جهان صندوقهای رای برای اتباع ترکیه برپا خواهد شد و اتباع ترک مقیم خارج با مراجعه به این صندوقها آرای خود برای انتخابات ریاست جمهوری به صندوقها خواهند ریخت.

از سوی دیگر از امروز ممنوعیتهای انتخاباتی شامل ممنوعیت نظرسنجی و انتشار نتایج آن در رسانه های نوشتاری و صوتی - تصویری، ممنوعیت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در معابر عمومی، و پخش بروشورهای تبلیغاتی از سوی ماموران دولتی ممنوع است.

استفاده از تمامی امکانات و خدمات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی نیز از امروز ممنوع است.

گفته می شود بیش از سه میلیون تبعه ترکیه که در خارج اقامت دارند در انتخابات ریاست جمهوری امکان رای دادن را دارند.

از هفته گذشته نیز در 12 پایانه مرز زمینی، 17 پایانه مرز هوایی و 13 پایانه مرز دریایی ترکیه رای گیری برای اتباع ترکیه مقیم خارج آغاز شد.

اتباع ترکیه مقیم خارج هنگام ورود و خروج از ترکیه در این مبادی می توانند آرای خود را به صندوقهای رای بیاندازند.

ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و رهبر حزب ˈعدالت و توسعهˈ ، ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و نامزد مشترک 15 حزب سیاسی ترکیه و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ رهبر حزب دمکراتیک خلقهاˈ سه نامزد ریاست جمهوری ترکیه هستند.

انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه دهم ماه آگوست ( 19 مرداد ) برگزار خواهد شد و در این انتخابات، برای نخستین بار رییس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد.

خاورم**2012 *1446
کد N418257

وبگردی