آفتاب

دو تن دیگر از کارکنان پیشین رابرت مرداک به شنود غیرقانونی متهم شدند

دو تن دیگر از کارکنان پیشین رابرت مرداک به شنود غیرقانونی متهم شدند

لندن- ایرنا- دادستانی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که دو تن دیگر از روزنامه نگاران ارشد روزنامه تعطیل شده ˈرابرت مرداکˈ غول رسانه ای جهان، به شنود غیرقانونی تلفنی متهم شده اند.

به گزارش ایرنا، دادستانی انگلیس افزود: این دو روزنامه نگار ارشد روزنامه تعطیل شده ˈنیوز آو دِ ورلدˈ متهم به رهگیری پست های صوتی تلفن های شخصیت های معروف و یا افراد نزدیک به آنان هستند.

این اتهام جدید دادستانی لندن علیه ˈنیل والزˈ معاون سردبیر سابق روزنامه ˈنیوز آو دِ ورلدˈ و ˈجولیوس استنسونˈ سردبیر سابق صفحات فیچر این روزنامه در حالی روز چهارشنبه مطرح می شود که ˈاندی کولسونˈ مشاور مطبوعاتی سابق دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان و سردبیر روزنامه مشهور روزنامه ˈنیوز آو دِ ورلدˈ روز چهاردهم جولای گذشته به جرم شنود غیر قانونی تلفنی به 18 ماه حبس محکوم شد.

قاضی دادگاه ˈاولد بیلیˈ شهر لندن، کولسون را به اتهام دسیسه چینی برای ردیابی پیام های خصوصی به منظور به دست آوردن اخبار در مورد مقامات سلطنتی ، افراد شناخته شده و افراد مرتبط با آنان، مجرم شناخت و به زندان محکوم کرد.

روند دادگاه کولسون هشت ماه ادامه داشت.

اندی کولسون که از سال 2003 تا 2007 میلادی و قبل از شروع کارش به عنوان مشاور مطبوعاتی دیوید کامرون، سردبیر روزنامه ˈنیوز آو دِ ورلدˈ بود، کارمندانش را تشوبق به هک گوشی های تلفن افراد شناخته شده به منظور بدست آوردن خبرهای انحصاری می کرده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب حاکم محافظه کار به دنبال فشار احزاب مخالف و رسانه های گروهی، هفته گذشته مجبور شد از پارلمان این کشور به سبب استخدام اندی کولسون عذرخواهی کند.

کامرون پس از آن که کولسون از سوی قاضی مجرم شناخته شد، گفت: من مسؤولیت کامل استخدام اندی کولسون را قبول می کنم؛ من این کار را بر پایه تضمین هایی که دریافت کردم انجام دادم؛ متأسفم و تصمیم من غلط بود.

تاکنون شماری از کارکنان روزنامه ˈنیوز آو دِ ورلدˈ به اتهام استراق سمع و جاسوسی تلفنی، دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

ˈربکا بروکسˈو همسرش ˈچارلی بروکسˈ و ˈاندی کولسونˈ جزو هشت متهم اصلی پرونده شنود تلفنی هستند که محاکمه آنان در دادگاه کیفری اولد بیلی شهر لندن ادامه دارد.

اتهامات مطرح شده علیه این افراد مربوط به رسوایی شنود غیرقانونی تلفن ها و صندوق های صوتی بیش از 600 نفر در اواخر دهه 1990 و دهه 2000 میلادی است.

افشای این رسوایی باعث شد که رابرت مرداک یهودی در سال 2011 میلادی نشریه ˈنیوز آو دِ ورلدˈ را که بیش از 150 سال قدمت داشت، تعطیل کند.

در طول دو سال گذشته بیش از 60 نفر که اکثراً روزنامه نگار بودند در ارتباط با پرونده شنود تلفنی، بازداشت و بازجویی شده اند و اکثر آنان هم اکنون به قید وثیقه آزاد هستند تا نوبت دادگاه شان فرا برسد.

موضوع شنود تلفنی و جاسوسی خبرنگاران نیوز آو دی ورلد از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد.

رابرت مرداک، غول رسانه ای جهان، که به دنبال رسوایی یاد شده، پایش به کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی در انگلیس باز شد، روزنامه های متعددی از جمله تایمز، سان، ساندی تایمز و سان آن ساندی را رهبری می کند.

مرداک همچنین تعداد زیادی روزنامه، شبکه تلویزیونی و شرکت های تبلیغاتی و رسانه ای را در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا در مالکیت خود دارد.

وی در زمان حاضر ریاست شرکت رسانه ای ˈنیوز کورپوریشنˈ را که در نیوریوک مستقر است، بر عهده دارد.

اروپام**1552**1504
کد N418091

وبگردی