آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ملازهی: هدف اصلی اسرائیل از بین بردن همه توان نظامی حماس است

ملازهی: هدف اصلی اسرائیل از بین بردن همه توان نظامی حماس است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کشورهای اسلامی در قبال تحولات غزه بسیار ضعیف برخورد کرده‌اند. درست است شعارهایی مطرح می کنند اما در عمل اقدامی از سوی کشورهای اسلامی ندیدیم.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه مسائل در غزه بسیار پیچیده شده است اظهار کرد:‌ باید در نظر داشت که طرفین در ادامه جنگ چه اهدافی را پیگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد هدف اصلی اسرائیل این است که توان نظامی حماس را به طور کامل از بین ببرد تا دیگر نتواند موشک و راکت‌هایش را به شهرهای اسرائیل بزند و آمادگی دارد با هر قیمتی که این هدف محقق شود آن را بپذیرند.

وی افزود: ساختار راست‌گرای حزب لیکود این آمادگی را دارد که بی‌اعتنا به افکار عمومی دنیا و تحولاتی که ممکن است به ضرر اسرائیل در سطح جهان تمام شود و افکار عمومی را از دست بدهد، اقدامات خود را ادامه دهد تا جایی‌که احساس کند حماس را به طور کامل از امکانات نظامی‌اش محروم کند به ویژه از امکاناتی که تصور می‌کنند با استفاده از تکنولوژی ایرانی به دست آورده‌اند.

ملازهی گفت:‌ با در نظر گرفتن این اهداف اسرائیل به نظر نمی‌رسد برای این جنگ پایان زودرسی آن‌گونه که افکار عمومی در دنیا در انتظار آن هستند حاصل شود.

وی توضیح داد:‌ جنبش حماس نیز اهداف خود را از ادامه این جنگ دارد. اصلی‌ترین هدفی که حماس دنبال می‌کند این است که شرایط را به گونه‌ای هدایت کند که با توجه به کشتارهای وسیعی که صورت گرفته و افکار عمومی در دنیا علیه اسرائیل تحریک شده از این فرصت استفاده کند و هر نوع آتش‌بسی را با مساله رفع حصر غزه پیوند بزند حصری که از ناحیه مصر و اسرائیل دنبال می‌شود و زندگی نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار نفر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. حماس هم احساس می‌کند توان اسرائیل برای ادامه این وضعیت با توجه به تخریب گسترده‌ای که کرده و کشتار بی‌رحمانه‌ای که از زنان و کودکان انجام داده حتی مدارس تحت کنترل سازمان ملل،‌ بیمارستان‌ها و تاسیسات زیربنایی را بمباران کرده است. با این حال تلفات نیروی نظامی حماس بسیار اندک بوده است و این نشان می‌دهد حماس از قبل در محاسباتش درنظر گرفته است که چگونه عمل کند تا در شرایط اضطراری حداقل تلفات را داشته باشد.

ملازهی با بیان اینکه دود حصر غزه به چشم مردم می‌رود اضافه کرد: تا زمانی که این دو دیدگاه، اهداف خود را دنبال می‌کند و باعث شده که این جنگ نسبت به تمامی جنگ‌ها مخرب‌تر باشد. اراده دو طرف برای دستیابی به اهدافشان قوی‌تر از گذشته باشد و کاری به این نداشته باشند که چه تعداد از مردم کشته می‌شوند و یا خانه‌هایشان خراب می‌شود و چه وضعی در افکار عمومی در دنیا پیش می‌آید. هر دو طرف براساس محاسبات ذهنی خود سعی می‌کنند به این جنگ ادامه دهند.

وی در عین حال گفت:‌ ادامه این جنگ در بلندمدت امکان‌پذیر نیست. افکار عمومی دنیا بسیار حساس شده است. امروز شاهد راهپیمایی‌های بزرگی در پایتخت‌های کشورهای غربی هستیم که برای اسرائیل که مورد حمایت آن‌ها است بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. حکومت‌ها در اروپا و آمریکا با افکار عمومی جامعه خود روبرو خواهند شد و اسرائیل را مجبور می‌کند آتش‌بسی اعلام کند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره نقش سازمان‌های بین‌المللی نیز گفت: سازمان ملل تحت نفوذ قدرت‌های اصلی دنیا به خصوص اعضای شورای امنیت است و شخصیت مستقلی برای سازمان ملل نمی‌شود قایل شد. البته تلاش می‌کند خود را فعال در این زمینه نشان دهد اما تا زمانی که آمریکا نخواهد و محاسبات آمریکایی‌ها این باشد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و آن را برای فلسطینی‌ها قایل نیستند به نظر نمی‌آید سازمان ملل بتواند نقش مهمی ایفا کند. ضمن اینکه در شورای امنیت نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. روس‌ها، چین، فرانسه و انگلیس و آمریکا دیدگاه‌هایشان متفاوت است و جمع کردن این دیدگاه‌ها بسیار دشوار است.

وی گفت: اگر بتوان راه‌حلی یافت مناسب‌ترین مساله این است که از طریق سازمان ملل راه‌حلی پیدا شود زیرا هرکدام از کشورها به دنبال منافع خاص خود هستند و تضاد منافع متاسفانه بین قدرت‌های بزرگ وجود دارد.

ملازهی گفت: کشورهای اسلامی بسیار ضعیف در این‌باره برخورد کرده‌اند. درست است شعارهایی مطرح می کنند اما در عمل اقدامی از سوی کشورهای اسلامی ندیدیم. اگر کشورهای نفت خیز اقدامی که ملک فیصل در جنگ 73 با کاهش 5 درصدی فروش نفت انجام داد صورت می‌دادند بسیار تعیین کننده بود. دنیا آن زمان تسلیم شد و صف طولانی در آمریکا و اروپا تشکیل شد و حکومت‌ها مجبور شدند جنگ را متوقف و اسرائیل را مجبور کردند جنگ را متوقف کند. اما کشورهای اسلامی امروز با وجود امکانات بسیار زیادشان با یکدیگر برای فروش بیشتر نفت رقابت می‌کنند. ذهنشان به این سمت نمی رود که به دلیل جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد فروش‌شان را کاهش دهند.

انتهای پیام

کد N416617

وبگردی