آفتاب
رییس دانشکده حقوق دانشکده تهران:

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نقض حقوق بشر است

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نقض حقوق بشر است

رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نقض حقوق بشر است و رژیم صهیونیستی با حمایتی که از سوی قدرت‌ها و دولت‌های غربی می‌شود به حملات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید‌فضل‌الله موسوی در نشست بررسی ابعاد حقوقی جنگ رژیم اشغالگر قدس در غزه، گفت: اعمال رژیم صهیونیستی نه تنها در حال حاضر بلکه در جنگ‌های گذشته نیز نشان‌دهنده‌ نقض حقوق بشر است.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت 4 جرم بین‌المللی در جنگ‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و فلسطین رخ داده است که اولین آن جنایت علیه بشریت، دوم نسل‌کشی، سوم جنایات جنگی و چهارم عدم تعهد دولت اشغالگر از لحاظ حقوق بین‌المللی به وظایف خود است.

رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ طبق اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی در سال 1996 می‌توانیم جنایت علیه بشریت را در جنگ‌های اخیر ثابت کنیم که طبق این اساسنامه نقض فاحش حقوق بین‌المللی رخ داده است و رژیم صهیونیستی همچنان به این

نقض حقوق بشر ادامه داد؛ در واقع فلسطین یک ملت است و باید سرنوشت خود را تعیین کند. بنابراین اگر عاملی باعث شود این اتفاق رخ ندهد نقض حقوق بشر صورت گرفته است.

موسوی با اشاره به دومین جرم بین‌المللی که مربوط به جنایات جنگی است، خاطرنشان کرد: دیوان کیفری بین‌المللی تعریف خاصی از جنایات جنگی ندارد، اما طبق اسناسنامه این دیوان اگر حملات به صورت گسترده صورت گیرد یا اینکه عملیات سازمان یافته و علیه غیرنظامیان باشد جنایات جنگی صورت گرفته؛ بنابراین این شرایط را می‌توانید با اتفاقات اخیر غزه منطبق کنیم و متاسفانه با حمایتی که از سوی قدرت‌های غربی برای رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد آنها نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: استفاده از سلاح‌های ممنوعه نیز در جنگ‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد باید طبق محاکم بین‌الملی اسراییل مورد محاکمه قرار گیرد.

رئیس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: نسل کشی نیز جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و در دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان یک جرم مستقل ذکر شده است؛ در واقع 66 سال است که اسراییل با عملیات تروریستی تعداد زیادی از مردم مظلوم غزه و فلسطین را به شهادت رسانده است. در واقع برنامه‌ آنها از بین بردن 2 میلیون نفر در نوار غزه است.

در پایان رویوران معاون کمیته سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که همراه هیات 6 نفره پارلمانی آیا هماهنگی با کمیته حقوقی صورت گرفته است و آیا وزارت امور خارجه همکاری‌های لازم را در زمینه اجرایی انجام داده است یا خیر؟ گفت: وزارت امور خارجه برای اقدامات خود با کمیته‌ حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین مشورت نمی‌کند و ما به صورت مستقل عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: اقدامی که نمایندگان مجلس در مورد هیات 6 نفری پارلمانی انجام دادند تنها برای همبستگی با مردم فلسطین استت.

انتهای پیام

کد N416412

وبگردی