آفتاب
یک استاد دانشگاه:

با موضع‌گیری حقوقی باید دینمان را به مردم غزه ادا کنیم

با موضع‌گیری حقوقی باید دینمان را به مردم غزه ادا کنیم

یک استاد دانشگاه تهران گفت: وظیفه داریم با موضع‌گیری حقوقی دین خود را نسبت به مردم مظلوم غزه و فلسطین ادا کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد طباطبایی در نشستی با عنوان بررسی ابعاد حقوقی جنگ اسراییل در غزه، اظهار کرد: به عنوان عضوی از جامعه‌ حقوقی وظیفه داریم با موضع‌گیری حقوقی دین خود را نسبت به مردم مظلوم غزه و فلسطین ادا کنیم.

وی با بیان اینکه ادعاهای مقام‌های غربی در دفاع از اسراییل مبنی بر این که فلسطینی‌ها شروع کننده‌ جنگ بودند قطعا صحیح نیست، گفت: به طور حتم این ادعا صحیح نیست؛ زیرا اسنادی که وجود دارد خلاف این ادعا را بیان می‌کند.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در سال 1947 انگلستان اعلام می‌کند نمی‌تواند سرزمین فلسطین را به دلیل مهاجرت‌هایی که از سراسر دنیا به این سرزمین آغاز شده، به عنوان قیم اداره کند.

طباطبایی با اشاره به قطعنامه‌های طرح تقسیم فلسطین گفت: در این قطعنامه 56 درصد از سرزمین فلسطین برای یهودیان درنظر گرفته شد و 43 درصد برای اعراب و 1 درصد برای بیت‌المقدس به عنوان منطقه بین‌المللی در نظر گرفته شد که از لحاظ حقوقی این قطعنامه دارای ابهام است.

وی افزود: قبل از طرح تقسیم در سال 1917 کمتر از 10 درصد از ساکنین فلسطین یهودی بودند اما تقسیم بندی که مجمع عمومی انجام داده است حدود 56 درصد از سرزمین فلسطینیان را به یهودیان اختصاص داده که این موضوع با واقعیت آن زمان مغایرت دارد. همچنین یکی از اساتید فقید حقوق بشر دانشگاه آکسفورد اعتقاد به عدم صلاحیت مجمع عمومی در تقسیم بندی سرزمین فلسطین دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نکته‌ قابل تامل این است که اسراییل به این قطعنامه نیز رضایت ندارد گفت: در واقع اسراییل از اشغال فلسطین چند هدف را دنبال می‌کند اول قطع کردن ارتباط فلسطین با شمال، یعنی لبنان بوده است. دوم اینکه نوار غزه با کرانه باختری می‌تواند ارتباط داشته باشد اما با اشغال فلسطین اسراییل این امکان را از بین برده است و سوم اینکه اسراییل با اشغال سرزمین فلسطین خودش را به قدس رساند.

طباطبایی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه مقامات دولت‌های غربی اسراییل را به عنوان مدافع و فلسطین را به عنوان مهاجم می‌خوانند که چنین موضوعی صحت ندارد و این موارد نشان می‌دهد هدف اسراییل پایبند بودن به یک مکان نیست و او اهداف بزرگتری را می‌خواهد برای اشغال سرزمین‌های دیگر اجرا کند.

وی با اشاره به جنگ اخیر در غزه اظهار کرد: در جنگ اخیر مردم غزه و فلسطینی‌ها نبودند که جنگ را آغاز کردند؛ در واقع این جنگ از سوی اسراییلی‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته بود؛ زیرا آنها به بهانه‌ کشته شدن 3 نفر از اسراییلی‌ها که این اتفاق در کرانه‌ باختری رخ داد حملات وسیع خود را به نوار غزه انجام دادند.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در منشور سازمان ملل تهدید به اقدام نظامی ممنوع شده است؛ در واقع نمی‌شود با کشته شدن سه نفر از اسراییلی‌ها حملات وسیع صورت گیرد زیرا در حملات نظامی نیز باید تناسب رعایت شود.

طباطبایی گفت: درگیری که اخیرا صورت گرفت در زمینی بوده که متعلق به فلسطین است بنابراین صرف ادعای حمله به اسراییل رژیم صهیونیستی نمی‌تواند دفاع مشروع انجام دهد. زیرا فلسطین به اسراییل حمله نکرده است. از سوی دیگر تخریب‌های انجام شده از سوی فلسطین و رژیم صهیونیستی در حملات اخیر اصلا قابل مقایسه نیست؛ بنابراین مشاهده می‌کنیم که در اینجا نیز تناسب رعایت نشده و جا دارد که این موضوع بررسی شود.

انتهای پیام

کد N416373

وبگردی