آفتاب

از کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باش

از کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باش

28 جولای مصادف با ششم مرداد ماه روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است و در سالجاری سازمان جهانی بهداشت شعارˈاز کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باشˈ را برای این روز انتخاب کرده است.

 
 

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند رعایت بهداشت فردی و اجتناب از رفتارهای پر خطر اجتماعی مهمترین روش پیشگیری از بیماری هپاتیت به عنوان یکی از قاتلان خاموش سلامتی به شمار می رود.

بیماری هپاتیت یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین افراد است که تنها با مراقبت افراد از سلامت خود قابل پیشگیری بوده و آگاه سازی افراد به خصوص نسل جوان از راه های انتقال این بیماری که خطرات آن کمتر از بیماری ایدز نیست از مهمترین لازمه ها در حوزه سلامت است.

این بیماری به دلیل قدرت سرایت بالا در کوتاه مدت می تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کرده و در صورت عدم توجه به درمان آن و مزمن شدن بیماری تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ بکشاند.

یک فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبدی در استان همدان در رابطه با این بیماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:کبد عضوی است که در بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن مانند مقابله با عفونت ها از طریق تولید پروتئین های مخصوص، توقف خونریزی به وسیله تولید پروتئین های انعقادی، پاک کردن خون از سموم و داروها و ذخیره انرژی به شکل قند (گلیکوژن) در بدن نقش دارد.

دکترˈعلیرضا خلیلیانˈ افزود: ابتلا به هپاتیت یا ˈالتهاب کبدˈ دارای علل مختلفی از جمله مصرف دارو، الکل و سموم مختلف و ابتلا به عفونت های ویروسی است و شایع ترین انواع آن هپاتیت آ، هپاتیت ب و هپاتیت سی است.

وی ادامه داد:هپاتیت ب یک عفونت حاد و جدی کبدی است که توسط ویروس هپاتیت ب (HBV) به وجود می آید و در بعضی از افراد هپاتیت ب مزمن شده و باعث بروز مشکلات کبدی، سرطان کبد و یا سیروز کبدی می شود.

وی با بیان اینکه اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان بهبود پیدا می کنند افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می توان از واکسن های آن استفاده کرد همچنین اگر فرد به این بیماری آلوده شد می توان با اتخاذ اقدامات احتیاطی از پخش شدن ویروس و آلوده شدن دیگران جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد:درد شکم، ادرار تیره، تب، درد مفاصل و ماهیچه ها، کاهش و یا از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، خستگی و ضعف، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها و جوش های پوستی از مهمترین علایم ابتلا به این بیماری است و افراد زمانی که هریک از علایم ذکر شده را در خود مشاهده کردند باید برای انجام آزمایش و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه کنند.

پزشک انجمن بیماران کبدی استان همدان اضافه کرد: آلودگی به هپاتیت ب و سی به طور عمده در نتیجه تماس با خون آلوده ، تماس جنسی حفاظت نشده با فرد آلوده، استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سرنگ و سوزن، تیغ اصلاح و مسواک، خالکوبی، حجامت و سوراخ کردن گوش در محل های نامطمئن و آلوده، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در صورت رعایت نکردن شرایط استریلیزاسیون، تزریق مکرر خون یا فرآورده های خونی آلوده، تولد از مادر آلوده، دیالیز با وسایل آلوده و پیوند اعضای آلوده برای افراد به وجود می آید.

دکتر خلیلیان عنوان کرد:اغلب موارد آلودگی به هپاتیت سی مربوط به افرادی است که با استفاده از سرنگ و سوزن مشترک اقدام به تزریق مواد مخدر می کنند.

وی عنوان کرد: هپاتیت نوع ب و سی از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن و نشستن در کنار فرد آلوده و دیگر تماس های معمولی منتقل نمی شود و حضور افراد مبتلا به این بیماری در محیط های کار و اجتماع بلامانع است.

وی اضافه کرد:رعایت بهداشت فردی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری هپاتیت است.

پزشک هماهنگ کننده تیم هپاتیت مرکز بهداشت استان همدان نیز در این خصوص گفت:هپاتیت نوع ب از شایع ترین انواع هپاتیت بوده و در استان همدان نیز نسبت به دیگر انواع آن شایع تر است.

دکترˈمحمد یگانهˈ اظهار داشت:هپاتیت از جمله بیماری های التهابی کبد است که دارای مرگ و میر بالایی بوده و در صورت مزمن شدن می تواند فرد را به سمت نارسایی های کبدی و سیروز کبد پیش ببرد.

وی ادامه داد: ویروس هپاتیت نسبت به ویروس ایدز مقاوم تر بوده و سخت تر از ویروس ایدز در محیط از بین می رود.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون علیه بیماری هپاتیت از سال 1368 تاکنون از زمان بدو تولد برای افراد انجام می شود و هم اکنون 100 درصد نوزادانی که در استان متولد می شوند تحت پوشش واکسیناسیون سه دوره ای هپاتیت قرار می گیرند.

این کارشناس مسوول با بیان اینکه موارد شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت از طریق آزمایشگاه های مختلف در سطح استان به این معاونت گزارش می شود گفت:پس از اطلاع رسانی آزمایشگاه ها به این معاونت مبنی بر شناسایی فرد جدید مبتلا به هپاتیت، اکیپی با مراجعه به محل سکونت فرد مبتلا اقدامات مراقبتی را آغاز و خدمات پیشگیرانه را به خانواده این فرد ارایه می دهند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 359 بیمار مبتلا به هپاتیت در استان همدان شناسایی شدند که این رقم در سال 91 معادل 334 بیمار مبتلا به هپاتیت بود.

وی عنوان کرد:مراکز DIC وMMTنیز از مهمترین مکان های مورد نظر معاونت بهداشتی برای پیشگیری از روند پیشرفت این بیماری بوده و آموزش ها و خدمات لازم نیز به مددجویان این مراکز برای محافظت در برابر این بیماری ارایه می شود.

وی با تاکید بر استفاده مراکز مامایی و دندانپزشکی از وسایل یک بار مصرف و استریل گفت :از سال 1375 تاکنون وجود اتو کلاو و فور در مراکز دولتی و خصوصی برای استریل کردن ابزارها الزامی شده است.

وی تصریح کرد:وجود این دستگاه ها در مطب ها یا مراکز دلیلی بر استفاده افراد از این دستگاه نیست و شهروندان خود هنگام مراجعه به پزشکان باید دقت نظر کافی داشته باشند که برای هر فرد از یک ست بهداشتی باید استفاده شود.

دکتر یگانه عنوان کرد:پزشکان، دندانپزشکان و پیراپزشکان، افراد تحت دیالیز، افرادی که به علت ابتلابه بیماری های زمینه ای نظیر هموفیلی و تالاسمی، بارها خون یا فرآورده های خونی دریافت می کنند و افراد خانواده فرد آلوده که با وی هم منزل هستند نیز بایدعلیه هپاتیت واکسینه شوند.

وی ادامه داد:شهروندان هنگام مراجعه به آرایشگاه ها نیز از به کار رفتن ابزارهای استریل در آن مکان مطمئن شوند.

مدیرعامل بیماری های کبدی استان همدان نیز با بیان اینکه شناسایی همه بیماران مبتلا به هپاتیت در جامعه به علت ترس افراد از تبعات احتمالی این بیماری امکان پذیر نیست گفت:هم اکنون دو هزار بیمار کبدی در این انجمن عضو هستند که هزینه های سرسام آور درمان یکی از مهمترین مشکلات این افراد است.

ˈحسن افتخاریˈادامه داد:هزینه پیوند کبد در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی با توجه به اینکه این پیوند تنها در دو بیمارستان در استان های شیراز و تهران انجام می شود بسیار بالا است و با توجه به وضعیت اقتصادی اکثر بیماران انجام این پیوند برای آنها مکان پذیر نیست.

وی ادامه داد:این انجمن به هیچ سازمانی وابسته نبوده و درآمد آن به طور متوسط ماهانه شش میلیون و 500 هزار ریال می باشد که این رقم به هیچ وجه پاسخگوی کمترین نیاز افراد زیر پوشش این انجمن هم نیست.

افتخاری افزود:تشکیل پرونده و صدور کارت،پرداخت کمک هزینه های درمانی،ارایه دفترچه درمانی ایرانیان،ارایه معرفی نامه به بانک ها جهت اخذ وام و ارایه معرفی نامه برای ارایه تخفیفات آزمایشگاهی از جمله فعالیت های این انجمن است.

وی همچنین ارایه آموزش های لازم و مرتبط با بیماری و ایجاد ارتباط بین بیماران به منظور استفاده از تجربیات یکدیگر را از اهداف این انجمن ذکر کرد.
کد N416358

وبگردی