آفتاب

آغاز آماده سازی برترین معدن خاک نسوز غرب آسیا

آغاز آماده سازی برترین معدن خاک نسوز غرب آسیا

‌مدیر عامل معدن شهید نیلیچیان چهارمحال و بختیاری از آغاز آماده سازی برترین معدن خاک نسوز غرب آسیا و خاورمیانه در استان خبر داد.

گیتا بصیرانی در گفت‎وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه چهارمحال و بختیاری- اظهارکرد: آماده سازی برترین معدن خاک نسوز غرب آسیا و خاورمیانه برای افزایش تولید، بالا بردن راندمان و استخراج از افق‎های بالاتر در مدت شش ماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آماده سازی این معدن 10 میلیارد ریال هزینه نیاز دارد، افزود: آماده سازی معدن در 5 مرحله پیشروی، باطله برداری، پاکسازی تونل‌های قدیمی، حفظ ایمنی در تونل‎های قدیمی و کارگاه‌های استخراجی انجام می‌شود.

بصیرانی گفت: بر اساس گمانه زنی‎ها و مطالعات کارشناسان 16 میلیون و 800 هزار تن بوکسیت و آرژیلیت تا عمق 550 متری زمین در این معدن وجود دارد که با توسعه معدن در بخش لایه معدنی در منطقه باجگیران و دوپلان میزان تولید مواد معدنی سالیانه به 25 هزار تن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ‌این مواد در صنایع آلومینیوم، صنایع نسوز و ساینده‎ها، کاربرد ویژه‎ای دارد، افزود: این مقدار مواد معدنی با عیار 65 تا 75 درصد از ابتدای امسال استحصال شده که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار و حجم ذخیره بی‌نظیر است.

بصیرانی خاطرنشان کرد: معدن منطقه باجگیران و دوپلان هم اکنون زمینه اشتغال مستقیم 100 نفر را فراهم کرده است.

به گفته وی، معدن بوکسیت و آرژیلیت با حفاری 31 حلقه چاه بطول 5 هزار متر در محدوده‌ای به وسعت 200 هکتار در منطقه باجگیران این استان واقع شده است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن ایران، خاورمیانه و غرب آسیا معرفی و ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، این معدن در 90 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و 220 کیلومتری جنوب غرب اصفهان در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرار گرفته است و عملیات بهره‌برداری آن از سال 47 در منطقه باجگیران و دو پلان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

‌انتهای پیام

کد N416097

وبگردی