آفتاب
مهر گزارش می دهد/

ساختار اداری بهارستان پاسخگوی نیازها نیست/ پراکندگی ادارات مردم را کلافه کرده است

ساختار اداری بهارستان پاسخگوی نیازها نیست/ پراکندگی ادارات مردم را کلافه کرده است

بهارستان - خبرگزاری مهر: بهارستان پس از اینکه با مصوبه هیئت دولت از بخش به شهرستان تبدیل شد بدلیل عدم مدیریت مسئولان وقت از همان روزهای ابتدایی دست خوش تحولاتی شد که این مهم امروز به نارضایتی شهروندان از ارائه خدمات نامطلوب ادارات منجر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در روز های پایانی 89 بود که یک باره تابلویی در مقابل آموزش و پرورش وقت ناحیه یک با عنوان فرمانداری بهارستان نصب شد که خیلی از مردم را دچار سردرگمی کرده بود که این محل چطور یک شبه به ساختمان فرمانداری تبدیل شده است.

از استقرار بهارستان سالها گذشت ولی متاسفانه برخی از ادارات برای استقرار خود به منظور خدمات دهی تمایل چندانی نداشتند یا محلی را می خواستند که هیچ گونه هزینه ای را برای در اختیار داشتن ساختمان پرداخت نکنند، به همین علت بود که تعدادی از ادارات برای استقرار خود شهرداری های سطح شهرستان را در یک عمل انجام شده قرار دادند و عنوان کردند که شهرداری می خواهد برای اداره ساختمان در اختیار قرار دهد و آنجا مستقر خواهد شد در حالی که ادارات دولتی بر اساس قانون مکلف بودند که اداره خود را در مرکز شهرستان که بخش گلستان است مستقر کنند ولی هیچ زمان این فاکتور اساسی به درستی مورد توجه قرار نگرفت و ادارات شهرستان بدون نظارت اداره کل مربوطه، ساز دلخواه خود را به صدا در آورده اند و ضمن بی توجهی به چگونگی قانون، محل استقرار ادارات خود را تعیین کردند.

حال امروز پس از گذشت سالها و با روی کار آمدن فرماندار جدید این امر مورد توجه فرماندار قرار گرفت به نحوی که وی در موضع گیری های اخیر خود برخی ادارات سطح شهرستان را به کوتاهی از ارائه خدمات مطلوب به شهروندان محکوم کرد.

فرماندار شهرستان بهارستان اعلام کرده بود که شهرداری ها وظیفه ای در قبال اجاره کردن ساختمان اداره ای را ندارند و این کار ضمن غیرقانونی بودن تنبل پروری را در شهرستان رواج داده است.

سعید ناجی، همچنین ساختار و نوع شکل گیری ادارات شهرستان بهارستان را کمی عجولانه و بدون برنامه مدون و کار کارشناسی شده خواند و گفت: امروز مردم شهرستان در حالی بدنبال امور اداری خود هستند که دائم دچار سرگردانی می شوند.

ادارات موجود در شان و منزلت مردم نیستند

بدلیل نبود یک مکان اداری مناسب در سطح مرکزیت شهرستان بهارستان، بسیاری از ادارات خدمات رسان مانند تامین اجتماعی و شبکه بهداشت و .... در اماکن مسکونی فعالیت اداری را انجام می دهند که ضمن محدود بودن مکان موجود شکل ظاهری آن در شان و منزلت شهر و شهروندان نیست.

اداره تامین اجتماعی شهرستان بدلیل داشتن کثرت جمعیت بیمه شده در  فضایی به مردم ارائه خدمات می دهد که نفس کشیدن برای پرسنل نیز به سختی است و ازدیاد جمعیت در اکثر روزها، مشکلاتی را برای کارمندان و مردم به وجود می آورد.

یکی از مراجعین به این اداره ضمن گله مندی از وضعیت ملال آور این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: ما در هیچ کجایی چنین فضای محدود که بخواهد واحد مسکونی را به اداره ای تبدیل کنند ندیدیم و این امر به اعتقاد من توهین به شعور مردم این شهرستان محسوب می شود.

ولی قاضی پور اضافه کرد: کثرت مراجعین به این مرکز و از طرفی محدود بودن پرسنل پاسخگوی نیازها نیست، تامین اجتماعی نیازمند یک بازنگری اساسی است تا مردم تکلیف خود را بدانند.

یکی دیگر از مراجعین ضمن انتقاد از وضع موجود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ای کاش بخش های گلستان و نسیم شهر هیچ وقت شهرستان نمی شدند تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

محسن یاوری افزود: برغم تلاشهای بی وقفه تامین اجتماعی، فضا و پرسنل موجود تحت هیچ شرایطی پاسخگوی نیاز های مراجعین به این اداره نیست.

پراکندگی مکان ادارات شهروندان را با مشکل مواجه ساخته است

ادارات خدمات رسان هم در این زمینه وضعیت بهتری از تامین اجتماعی ندارند به عنوان مثال معمولا شبکه بهداشت در هر منطقه و شهرستانی باید نماد پاکیزگی و آراستگی اداری بین سایر ادارات باشد ولی این موضوع در بهارستان کاملا متفاوت است.

محل استقرار شبکه بهداشت و درمان شهرستان در یک نقطه دور افتاده و در یک ساختمان مسکونی 4 طبقه است که حتی بدلیل نبود آسانسور و برخی امکانات، تردد برای مراجعین کار سختی است و پرسنل این اداره نیز با سختی های زیادی در فضای محدود مواجه هستند.

پراکندگی ادارات در سطح شهرستان بهارستان مراجعان را به نوعی دچار سردرگمی کرده و به همین دلیل شهروندان بارها در این خصوص از مسئولان خواسته اند که تدابیر کارشناسی بیندیشند تا مردم برای طی مراحل اداری سرگردان نباشد.

بخش گلستان مرکز شهرستان بهارستان است

در این زمینه فرماندار شهرستان بهارستان در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار داشت: همانطوری که قبلا نیز اعلام شده بر اساس مصوب هیئت دولت بخش گلستان به عنوان مرکز شهرستان بهارستان محسوب می شود.

سعید ناجی با اعلام اینکه از ابتدای شهرستان شدن روی مرکزیت شهرستان حساسیت هایی وجود داشت، اعلام کرد: در همان ابتدا برخی از مسئولان هر دو بخش بوستان و گلستان را مرکز اعلام کردند که این اقدام از نظر مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت غیرقانونی اعلام شد و معتقد بودند که وجود دو بخش مرکزی در شهرستان توجیح قانونی ندارد و باید یک مرکز به عنوان مرکزیت شهرستان اعلام شود تا در نهایت با بررسی های کارشناسی و مدون بخش گلستان به عنوان مرکز شهرستان بهارستان معرفی شد.

تبعیض در استقرار ادارات بی معنی است

همچنین در این زمینه نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد شدید از نحوه استقرار ادارات در بهارستان اظهار داشت: متاسفانه مسئولین وقت در دولت دهم در سطح شهرستان، به طور سلیقه ای نسبت به استقرار ادارات اقدام کردند که این حرکت غیراصولی باعث سرگردانی کنونی مردم در دریافت خدمات از ادارات شده است.

ابراهیم نکو افزود: اگر از همان ابتدا مدیریت مطلوب بر اساس نیازسنجی مردم انجام می شد، مطمئنا امروز ما وارث چنین مشکلاتی نبودیم، در واقع در استقرار ادارات نباید تبعیضی بین هر دو بخش صورت گیرد و خدمات به مردم بوستان و گلستان باید بدون مشکل و به صورت عادلانه ارائه شود.

وی با اعلام اینکه ارتقای گلستان و بوستان به شهرستان جزو آرزوهای مردم این منطقه بود، ادامه داد: اینکه پس از سالها شهرهای پرجمعیت گلستان و بوستان به یک شهرستان مستقل تبدیل شود یک آرزوی دیرینه بود ولی متاسفانه اقدام عجولانه در بحث شهرستان شدن منجر به بروز مشکلاتی شده است.

مردم از مسافت طولانی ادارات از یکدیگر کلافه اند

نکو در ادامه همچنین پراکندگی ادارات شهرستان را یک معضل اساسی برای مردم تلقی کرد و گفت: در گذشته به دلیل عدم مدیریت اصولی ادارات بطورت سلیقه ای انتخاب مکان کردند که مراجعت پی در پی شهروندان به دفاتر حوزه انتخابیه نشانگر نارضایتی انان است.

این مسئول یادآور شد: مردم شهرستان بر این باور بودند که ارتقا منطقه به شهرستان، میزان خدمات رسانی را افزایش خواهد داد ولی غافل از اینکه بدلیل عدم مدیریت صحیح در ساختار اداری شهرستان، مردم از چاله به چاه افتاده اند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان اظهار داشت: برخی ادارات موجود در بهارستان در شان و جایگاه مردم نیست و این به نوعی توهین به شعور مردم و ولایت مدار و با فرهنگ شهرستان محسوب می شود.

وی ضمن هشدار به مسئولین استانی و شهرستانی افزود: مردم بهارستان در همه مقاطع پشتیبان حریم ولایت و مدافع انقلاب اسلامی بوده و هستند اما متاسفانه امروز نحوه ارائه خدمات بدلیل برخی بی تدبیری های غیرکارشناسی مسئولان گذشته، رضایت بخش نیست و این مسئله باید در اولین فرصت مورد بررسی قرار گیرد.

کد N416046

وبگردی