آفتاب
رویترز :

جمهوریخواهان از سیاست های خارجی دولت اوباما انتقاد کردند

جمهوریخواهان از سیاست های خارجی دولت اوباما انتقاد کردند

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: در حالی که آمریکا به دلیل تشدید خشونت ها در لیبی کارکنان سفارت خود را از این کشور خارج کرد، جمهوریخواهان ضمن انتقاد شدید از دولت اوباما به دلیل ضعف در سیاست خارجی، بازگرداندن آنها را به لیبی خطرناک تر از قبل دانستند.

خبرگزاری رویترز از واشنگتن افزوده است،اگر خارج کردن دیپلمات های آمریکایی از طرابلس خطرناک بود و با تیم حفاظتی قوی انجام شد، بازگرداندن آنها به محل ماموریت برای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری این کشور خطرناک تر خواهد بود.

دیپلمات های آمریکایی در شهرهایی مانند بغداد و کابل با خطرهای فراوان نیز هستند، اما سایه شوم ترور ˈکریس استیونسˈ و سه آمریکایی دیگر که در سال 2012 در کنسولگری آمریکا در بنغازی کشته شدند همچنان بر سر وزارت خارجه آمریکا و دولت این کشور سنگینی می کند.

جمهوریخواهان که خود را برای مبارزه با دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان 1393) آماده می کنند، هرج و مرج در لیبی را به مثابه یکی دیگر از شکست های دولت در عرصه سیاست خارجی می د انند.

هشت دیپلمات آمریکایی که در لیبی بودند و شماری از کارکنان امنیتی سفارت این کشور روز شنبه (4 مرداد/ 26 ژوئیه) در بحبوجه بدترین خشونت ها از زمان برکناری ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011، تحت شدیدترین مراقبت ها از لیبی خارج شدند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کارمندان این سفارتخانه به محض بازگشت طرابلس به وضعیت عادی به محل ماموریت خود باز می گردند.

اما تحلیلگران معتقدند با در نظرگرفتن ترور استوینس که به انتقادات شدید جمهوریخواهان از اوباما و ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر امور خارجه پیشین آمریکا منجر شد، بازگرداندن دیپلمات ها تصمیم دشواری است.

جمهوریخواهان دولت را متهم می کنند که از امنیت بنغازی در آن مقطع زمانی مطمئن نبوده، نتوانسته به خوبی امنیت کارمندان سفارت را تامین کند، همچنین واکنش درستی نسبت به این حادثه نشان نداده و تنها به پوشاندن کمبودهای خود اکتفا کرده است. در صورتی که یک دیپلمات دیگر امریکایی در لیبی آسیب ببیند، وجهه اوباما در عرصه سیاست خارجی بیش از پیش مخدوش می شود.

ˈجان آلترمنˈ رییس برنامه خاورمیانه اندیشکده مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن می گوید، وظیفه سفارت ارتباط با دولت کشوری است که در آن خدمت می کند، اگر دولت معلوم نیست و نمی دانید با چه کسی باید صحبت کنید و چه مقامی می تواند در تامین امنیت به شما کمک کند، سووالات تغییر می کند.

اما الترمن پیش بینی کرد انتظار ندارد تعطیلی سفارت لیبی بیش از این به طول بیانجامد، مانند سفارت امریکا در سومالی در دهه 1990 ضمن اینکه سفارت آمریکا در لیبی یکبار هم در زمان سرنگونی قذافی بسته و بعد از آن به سرعت باز شده بود.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد نشان دهد خارج کردن کارکنان سفارت این کشور در طرابلس تلاش های واشنگتن را برای تثبیت وضعیت لیبی تضعیف نمی کند، ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه گفت: با آنکه کارکنان سفارت لیبی در این کشور نیستند، ما همچنان به تعامل با دولت لیبی در بسیاری از مسائل ادامه می دهیم.

تشدید خشونت ها در لیبی به انتقادات جمهوریخواهان از اوباما منجر شد که قصد دارند دولت را در همه عرصه ها به وی‍ژه سیاست خارجی ضعیف نشان دهند.

لیبی در 2 هفته گذشته دستخوش مرگبارترین خشونت ها از زمان ناآرامی های سال 2011 شده که منجر به سرنگونی حکومت استبدادی ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق این کشور شد.

درگیری های اخیر لیبی، آمریکا، سازمان ملل و ترکیه را بر آن داشت تا کارکنان دیپلماتیک خود را از این کشور بیرون ببرند. در حالی که دولت مرکزی لیبی قادر به برقراری نظم در پایتخت و بنغازی دومین شهر بزرگ این کشور نیست دو گروه شبه نظامی رقیب در طرابلس با هم می جنگند.

افزون بر این به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه از لندن، بسیاری از کشورهای اروپایی چون انگلیس، آلمان، هلند، فرانسه و ایتالیا از اتباع خود در لیبی خواسته اند، این کشور را ترک کنند.

وزارت کشور آلمان با نامشخص و غیر قابل پیش بینی خواندن وضعیت لیبی، اعلام کرد: آلمانی ها در این کشور با خطر فزاینده آدم ربایی و بمب گذاری ها مواجه هستند.

وزارت کشور فرانسه نیز در بیانیه ای از دستکم یکصد فرانسوی ساکن لیبی خواست این کشور را به دلیل وخامت وضعیت ترک کنند. همچنین از آنها خواسته شده هر چه سریع تر با سفارت این کشور در طرابلس تماس بگیرند.

در بیانیه وزارت کشور ایتالیا نیز خروج حدود یکصد تبعه ایتالیا از لیبی مورد استقبال قرار گرفته است. این افراد توسط یک جنگنده ایتالیایی و از مسیر تونس، طرابلس را ترک کرده اند.

پایگاه وزارت امور خارجه انگلیس نیز با فراخواندن اتباع این کشور به ترک لیبی از دیگر انگلیسی ها خواسته تا به این کشور سفر نکنند.

هم اکنون یکصد الی 300 انگلیسی در لیبی سکونت دارند. لندن همچنین از باز بودن سفارتخانه این کشور در طرابلس با تعداد محدود کارمندان خبر داده است.

این گزارش با بیان این که هلند نیز از حدود 70 تبعه خود در لیبی خواسته است، این کشور را ترک کنند، افزود:پیشتر نیز بلژیک، ترکیه، اسپانیا و مالت اتباع خود را به خروج از لیبی دعوت کرده بودند.

درگیری های سنگین روز گذشته(یکشنبه) در نزدیکی فرودگاه طرابلس بیش از 97 کشته و 400 مجروح برجای گذاشت.

اروپام ** 9053**9157**5981
کد N415842

وبگردی