آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زنگنه : آمریکا اخوان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نخواهد داد

زنگنه : آمریکا اخوان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نخواهد داد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هر انتظاری که دولت مصر از آمریکا داشته باشد در آینده به عنوان اهرم فشاری علیه این کشور استفاده خواهد شد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سفر تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به مصر خاطرنشان کرد: پس از تحولات اخیر این کشور یعنی پیروزی السیسی و روی کار آمدن نظامی‌ها در آمریکا دو گرایش موافق و مخالف اخوان المسلمین به وجود آمده است ولی به طور کلی ملاک هر دو جریان منافع و سیاست های آمریکا در منطقه است.

وی ادامه داد : یکی از شاخصه های مهم منافع آمریکا در منطقه نحوه رفتار کشورهای منطقه نسبت به اسرائیل است و از آن جمله می توان به موضعگیری های مصر در قبال درگیری های اخیر و حمله اسرائیل به غزه اشاره کرد. علاوه بر اینکه منافع آمریکا در میان است ولی با توجه به حساسیت‌های نظامیان مصر نسبت به نیروهای حماس شاهد ارائه طرح غیرمتعادل دولت مصر در رابطه با آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی بودیم.

زنگنه با بیان اینکه آمریکا در صدد است تا از طرق مختلف مصر را تحت فشار قرار دهد خاطر نشان کرد: رفتن تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به مصر یکی از نمونه های فشار آمریکا و مصر است. البته به غیر از فشارهای سیاسی کمک های مادی و اقتصادی که به مصر می شود نیز می تواند در آینده به عنوان اهرم فشاری به این کشور استفاده شود.

این کارشناس بین الملل در بخش دیگری از گفت‌و گو با اشاره به درخواست برخی از مسئولان مصری برای تروریست شناختن اخوان المسلمین توسط آمریکا گفت: با وجود اینکه این درخواست از سوی برخی از مسئولان مصری مطرح شده است ولی به طور کلی به نظر نمی رسد که دولت آمریکا قصد پذیرش چنین خواسته ای را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر هم دولت مصر بخواهد اخوان المسلمین از سوی آمریکا به عنوان گروهی تروریستی اعلام بشود همین درخواست آنها باعث می شود تا آمریکا نیز خواهان گرفتن امتیاز بیشتری از دولت مصر به نفع اسرائیل شود.

زنگنه با بیان اینکه قرار است بررسی شود که دو گروه اخوان المسلمین و گروه تکفیری- بعثی داعش در لیست تروریست‌ها قرار خواهند گرفت یا نه ادامه داد: اخوان المسلمین به مدت 80 سال است که حضور تاریخی داشتند و اگر کاستی در عملکرد آنها وجود داشته است تنها در سیاست داخلی مصر بوده و در همان محدوده هم قابل بررسی است و این در حالی است که داعش جریانی نوپا بوده که طی سالهای اخیر شکل گرفته است و امکان دارد برخی از افراد آن در سایه جریانهای سیاسی و جهادی دیگر نیز فعالیت کنند ولی به طور کلی از همان ابتدا بیانیه ها و اعلامیه هایی وجود داشت که داعش رویکردی جنایت‌کارانه و تروریستی داشت.

وی تأکید کرد: هرچند به طور همزمان برای اخوان المسلمین و داعش درخواست قرار گرفتن در لیست گروه های تروریستی مطرح شده است ولی بین این دو گروه تفاوت فاحشی وجود دارد چرا که بر خلاف اخوانی ها که ملیت و سرزمینشان کاملاً مشخص است اعضای داعش به بیش از 70 ملیت گوناگون تعلق دارند و اقدامات تروریستی آنها محدود به یک سرزمین خاص نمی‌شود ولی در نهایت به عقیده من باید داعش در لیست گروه های تروریستی قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N415651

وبگردی