آفتاب
عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی العالمیه:

دین اسلام، زهد و تقوا را جایگزین رهبانیت کرد

دین اسلام، زهد و تقوا را جایگزین رهبانیت کرد

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: دین مبین اسلام زهد و تقوا را جایگزین رهبانیت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت الاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تفسیر آیات پایانی سوره حدید گفت: خداوند در سوره حدید از اوصاف الهی، انفاق و ایمان سخن می‌گوید و در آیات پایانی نیز از مسیحیان و اهل کتاب یاد کرده است.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: در این آیات خداوند رهبانیت مسیحیان را مورد سرزنش قرار می دهند؛ زیرا در رهبانیت افراد دنیا را ترک می کنند و از جامعه دور می شوند و با پشت کردن به زندگی و نعمات حتی ازدواج کردن را برای خودشان تحریم می کنند که این شیوه زندگی مورد پسند اسلام نیست.

رفیعی اظهار کرد: دین اسلام زهد و تقوا را به جای رهبانیت جایگزین کرد و رسول الله در این باره فرمودند من که پیامبر الهی هستم دنیا را ترک نکرده‌ام و مانند انسان‌های عادی زندگی می‌کنم پس رهبانیت و ترک دنیا را کنار بگذارید و به جای رهبانیت، تلاش کنید به دنیا وابسته نباشید و تقوا پیشه کنید.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) نیز رهبانیت و گوشه‌گیری از دنیا را حرام می دانستند، خاطرنشان کرد: زنی به حضور امام رضا (ع) رفتند و عنوان کردند که من ازدواج را بر خود حرام کرده ام که در این هنگام امام رضا (ع) با ناراحتی فرمودند که اگر ازدواج نکردن فضیلت بود فاطمه زهرا (س) در این کار از دیگران پیشی می‌گرفت.

این استاد عالی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اسلام می خواهد انسان در بطن جامعه حضور داشته باشد و برای کسب رزق و روزی تلاش کند و در واقع هنر آن است که در جامعه باشیم و گناهی نکنیم.

وی با قرائت آیه 77 سوره قصص یادآور شد: در این آیه خداوند به ثروت قارون اشاره دارد که همواره به دنبال ثروت بود و کمکی به نیازمندان نمی کرد، اما این آیه بدان معنا نیست که ثروت را کنار بگذاریم بلکه نکات مهمی را تذکر می‌دهد که از دنیا برای قیامت استفاده کنیم و در راه خدا انفاق نمائیم و هیچ گاه به دنبال فساد نرویم.

رفیعی در ادامه پیرامون مساله بدعت بیان کرد: طبق معارف اسلامی بدعت به شدت حرام است و خداوند بدعت‌گزار را نمی آمرزد، البته بدعت با سنت‌های نیک فرق دارد و امام علی(ع) می فرمود هرگز با سنت‌های نیک مقابله نکنید.

وی تصریح کرد: طبق روایات سه گروه هستند که مورد احترام نخواهند بود و غیبت در مورد آن ها جایز است که این سه گره شامل افرادی که بدعت‌گذاری می‌کنند، رهبر ظالم و فاسقی که آشکارا گناه می کند است.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه به برخی از بدعت‌ها اشاره کرد و گفت: سلفی‌ها، وهابیون و داعشی ها هر کدام بدعت های نادرستی را پایه‌گذاری کرده‌اند، البته در صدر اسلام نیز بدعت گذاری وجود داشته برای نمونه در جنگ جمل 70 نفر به امام علی گفتند که تو خدا هستی که در این هنگام این امام افراد بدعت گذار را سرزنش کرد.

وی اظهار کرد: مراقب برخی از بدعت گذاری ها باشیم اینکه برخی از افراد بر روی جلد مفاتیح داستان و یا خوابی را می نویسند و می گویند با نوشتن این داستان بر روی مفاتیح دیگر ادامه پیدا کند یک نوع بدعت است همچنین از طریق پیامک نیز بعضا مطالبی را ارسال می کنند که خواستار تداوم آن می‌باشند که نباید به آن توجه داشت.

انتهای پیام

کد N415595

وبگردی