آفتاب
ادعای یک روزنامه نگار ترکیه:

آنکارا مانع قبول آتش بس پیشنهادی مصر از سوی حماس شد

آنکارا مانع قبول آتش بس پیشنهادی مصر از سوی حماس شد

آنکارا- ˈ محمدعلی گوللرˈ روزنامه نگار اهل ترکیه و کارشناس امورخاورمیانه در مطلبی نوشت: ترکیه مانع قبول آتش بس پیشنهادی مصر از سوی حماس شد و با این اقدام راه را برای حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار صدها غیر نظامی باز کرد.

گوللر روز یکشنبه در مقاله ای در روزنامه آیدینلیک این ادعا را مطرح کرد.

به نوشته این روزنامه نگار سرشناس ترکیه، با فشارهای ترکیه ˈخالد مشعل ˈ رییس دفتر سیاسی حماس که در قطر است پیشنهاد آتش بس اعلام شده از سوی مصر را به رغم قبول آن از سوی ˈابومرزوقˈ معاون دفتر سیاسی حماس، رد کرد.

گوللر با اشاره به دیدار دو هفته قبل امیر قطر از آنکارا و دیدارهای محرمانه وی با ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری و ˈرجب طیب اردوغانˈ نوشت: اردوغان در آن دیدارها به امیر قطر گفته بود که بدون حضور ترکیه، آتش بس در غزه برقرار نخواهد شد.

گوللر هم چنین با اشاره به آنچه که آن را تناقض در مواضع رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سیاستهای خاورمیانه ای دانست نوشت: ˈاردوغان از یک سو به اسراییل حمله می کند و از سوی دیگر زمینه خرید نفت شمال عراق از سوی اسراییل را فراهم می آورد.ˈ

به نوشته گوللر، اردوغان با حملات مداوم به ژنرال السیسی رییس جمهوری مصر امکان نزدیکی روابط ترکیه و مصر را از میان برداشته است ولی از نقش مصر در بطن رخدادهای فلسطین نیز ناخرسند است.

گوللر در ادامه تاکید کرد که اردوغان با فشارهای آمریکا ناچار به پذیرش نقش مصر در رویدادهای فلسطین شد.

این روزنامه نگار در ادامه مقاله برای تایید ادعای خود به سخنان ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد مبنی بر اینکه ˈ داووداوغلو یک بازیگر کلیدی در آتش بس غزه است و در تماس با حماس و فشار به آن سازمان برای قبول آتش بس نقش خواهد داشت ˈ.

گوللر سپس چنین نتبجه گیری کردکه : وقتی آمریکا به صراحت از ترکیه خواستار وارد آوردن فشار به حماس شد، داووداوغلو نیز با سفر به قطر و دیدار با مشعل خواسته آمریکا را به وی ابلاغ کرد و سرانجام حماس به رغم پیش شرط های اولیه ، با آتش بس موقت موافقت کرد.

در حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که نزدیک به سه هفته متوالی است که ادامه دارد بیش از یک هزار و 50 فلسطینی کشته و نزدیک به 6 هزار تن زخمی شده اند.

مصر در روزهای نخست درگیری برای اتش بس اولیه طرحی پیشنهاد داد که حماس ان را به پذیرش چند شرط از جمله لغو تحریم ها و محاصره چند ساله نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی مشروط کرد.

رژیم صهیونیستی و حماس سرانجام دیروز شنبه با آتش بس موقت 12 ساعته در پاسخ به درخواست سازمان ملل موافقت کردند.

خاورم**2012 *1446
کد N415096

وبگردی