آفتاب

يگان حفاظت اراضي در سازمان ملي زمين و مسكن ايجاد مي‌شود

يگان حفاظت اراضي در سازمان ملي زمين و مسكن ايجاد مي‌شود

براساس طرح اوليه ارائه شده به ستاد كل نيروهاي مسلح، نيروي انتظامي موافقت كرد يگان حفاظت اراضي در سازمان ملي زمين و مسكن به صورت آزمايشي به مدت سه سال ايجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شوراي برنامه ريزي وزارت راه وشهرسازي كه امروز با حضور عباس آخوندي و معاونان وي در ستاد وزارتخانه تشكيل شد، به بررسي ماده 233 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران (1394 ـ 1390) مبني بر به تشكيل يگانهاي حفاظت پرداخت.

در اين نشست نماينده سازمان ملي زمين و مسكن با اشاره به بند هفتم ماده6 اساسنامه سازمان ملي زمين و مسكن مبني بر اعمال تصدي حقوق مالكيت نسبت به اراضي و املاك دولتي در اختيار به نمايندگي از دولت از قبيل شناسايي، حفاظت و نظارت، نقشه برداري، تجميع، تفكيك و افراز آنها و طرح تعقيب و دفاع از دعاوي مربوط براساس سياست هاي ابلاغي وزارت مسكن و شهرسازي با رعايت قوانين و مقررات مربوط اعلام كرد: در ماه پاياني تابستان يگان حفاظت اراضي در سازمان ملي زمين و مسكن شروع به كار مي كند.

در چند سال اخير حفاظت اراضي در سازمان ملي زمين و مسكن از طريق شركت هاي بخش خصوصي با هزينه اي حدود 15 ميليارد تومان در سال انجام مي شده است كه انجام اين امور پرونده هاي رفع تصرف اراضي را مي تواند كم كند.

بنابر اين گزارش بر اساس ماده‌ 13 قانون‌ زمين‌ شهري‌ مصوب‌ 22/6/1366 هرگونه‌ دخل‌ و تصرف‌ و تجاوز به‌ اراضي‌ شهري‌ متعلق‌ يا منتقل‌ شده‌ به‌ دولت‌ و شهرداري ها و يا احداث‌ هرگونه‌ بنا بدون‌ پروانه‌ مجاز و ياهرگونه‌ نقل‌ و انتقال‌ به‌ موجب‌ اسناد عادي‌ و يا رسمي‌ و تفكيك‌ و افراز اراضي‌ مزبور و يا هرگونه‌ عملي‌ برخلاف‌ اين‌ قانون‌ جرم‌ شناخته‌ مي‌شود و با متجاوزين‌ براساس‌ تبصره‌ 2 ماده‌ 148 اصلاحي‌ قانون‌ (اصلاح‌ و حذف‌ موادي‌ از قانون‌ ثبت‌ اسناد و املاك‌ مصوب‌ 1310 و اصلاحات‌ بعدي‌ آن) مصوب‌ 31 4 1365 مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ رفتار مي‌شود.

همچنين بر اساس ماده233 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران (1394 ـ 1390) دستگاههاي اجرايي مي‌توانند پس از كسب موافقت و مجوز ستاد كل نيروهاي مسلح نسبت به تشكيل يگانهاي حفاظت اقدام كنند. اين يگانها از نظر به‌كارگيري سلاح و مهمات تابع ضوابط نيروهاي مسلح مي‌باشند و با رعايت ضوابط نيروي انتظامي تحت نظر دستگاه ذي‌ربط اداره خواهندشد.

شرح وظايف و اختيارات و سازماندهي و چگونگي تسليح اين يگانها و آموزش و انتصاب فرماندهي هر يك از اين يگانها و چگونگي ارتباط آنها با نيروي انتظامي و نظارت بر عملكرد آنها به تصويب ستاد كل نيروهاي مسلح مي‌رسد.

ذكر اين نكته ضروري است كه نشست شوراي برنامه ريزي وزارت راه وشهرسازي در جلسه امروز خود به بررسي راهبردهاي بهره وري در بخش حمل و نقل و مسكن و شهرسازي پرداخت. تاكيد بر عملياتي شدن طرح هاي ارتقا بهره وري، گرفتن مشاور بين المللي و متخصص و مجرب در حوزه زيربخش هاي راه وشهرسازي از موارد طرح شده در اين نشست بود.

کد N414735

وبگردی