آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

نگاه مثبت سیاسیون به تشکیل کمیته مشترک دولت، مجلس و احزاب

نگاه مثبت سیاسیون به تشکیل کمیته مشترک دولت، مجلس و احزاب

جمعی از دبیران کل و نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل کشور از تشکیل کمیته سه‌جانبه دولت، مجلس و احزاب برای بازگشایی خانه احزاب و بررسی قوانین مربوط به آنها استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شب گذشته نشست مشترکی میان وزیر کشور، استانداران و دبیران کل و نمایندگان احزاب کشور برگزار و در آن پیشنهاد تشکیل کارگروهای مشترک میان دولت، مجلس و احزاب مطرح شد؛ پیشنهادی که عبدالرضا رحمانی فضلی در همان جلسه با آن موافقت کرد و گفت‌وگوهای ایسنا با برخی از سیاسیون نشان داد که این پیشنهاد با استقبال احزاب نیز مواجه شده است.

استقبال باهنر از تشکیل باشگاه احزاب

محمدرضا باهنر که به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این نشست حضور یافته بود، در گفت‌وگو با ایسنا هم در کسوت سمت حزبی خود و هم در کسوت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کارگروه بین دولت، مجلس و احزاب استقبال کرد و گفت که می‌توان جایی را به عنوان باشگاه یا کانون احزاب پیش‌بینی کرد.

باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در جلسه روز گذشته (شنبه) احزاب با وزیر کشور، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که جایی را به عنوان باشگاه احزاب یا کانون احزاب پیش‌بینی کنیم که البته مثل خانه احزاب گذشته نخواهد بود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: در گذشته طرفین قضیه گاه خانه احزاب را به عنوان یک حزب نگاه می‌کردند، در حالی‌که خانه احزاب باید محلی برای تعامل سازنده همه جریانات و گروه‌ها باشد.

باهنر تصریح کرد: خوب است کارگروهی بین مجلس، دولت و احزاب تشکیل شود و کار را به سامانی برسانند که در این صورت می‌توانیم آن را در قانون احزاب پیش‌بینی کنیم اما احزاب خودشان هم می‌توانند بر اساس تفاهم دور هم جمع شوند و کانون صنفی ایجاد کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم ضرورتی ندارد که حاکمیت در باشگاه احزاب یا کانون احزاب نقش داشته باشد؛ البته می‌تواند حمایت و مساعدت لازم را داشته باشد اما این یک کار صنفی است و ما امیدواریم احزاب به رشدی برسند که همانند NGOهای غیردولتی با یکدیگر تعامل کنند که در این صورت می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: اگر احزاب بخواهند با کمک مجلس و دولت به تفاهمی دست یابند، باید این موضوع در قانون احزاب به عنوان باشگاه یا کانون هماهنگی احزاب پیش‌بینی شود.

باهنر در پایان خاطرنشان کرد: طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در دستور کار مجلس قرار دارد و با مسکوت ماندن سه ماهه آن در مرحله تجدیدنظر است و پیشنهادات جدید در این باره نیز بررسی خواهد شد اما در نهایت این قانون در سال 93 به تصویب نهایی خواهد رسید.

کمالی: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک، مشکلات احزاب برطرف شود

همچنین، دبیرکل حزب اسلامی کار با استقبال از برگزاری چنین جلسات مشترکی گفت: امیدواریم با نشست‌های مشترک میان وزارت کشور، نمایندگان مجلس و سران احزاب، مشکلات بوجود آمده برای احزاب برطرف شود.

حسین کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست اخیر وزیر کشور، استانداران و سران و نمایندگان احزاب، اظهار کرد: وزارت کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان نشستی را با استانداران برگزار کرده بود و طی آن سعی کرد جلسه‌ای با دبیران کل احزاب نیز داشته باشد. در واقع این نشست نوعی آشنایی میان احزاب و استانداران بود.

وی ادامه داد: این کار وزارت کشور در راستای گفت‌وگوهای اخیر احزاب با وزیر کشور بوده است و دلیل آن ایجاد نوعی تعامل در مورد مسائلی بود که احزاب با آن روبرو هستند. یکی از مهم‌ترین این مسائل طرحی است که جمعی از نمایندگان مجلس در مورد احزاب در صحن علنی مطرح کرده‌اند.

کمالی با تاکید بر ضرورت بررسی مجدد طرح نحوه فعالیت احزاب در مجلس، گفت: خوشبختانه با مسکوت ماندن این طرح تا سه ماه موافقت شده است. نمایندگان باید بیشتر در مورد این مسأله بررسی کنند و نقطه نظرات احزاب را نیز در نظر بگیرند. مواردی در این طرح وجود دارد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آن با کار حزبی و رسالت احزاب ناآشنا هستند.

دبیرکل حزب اسلامی کار همچنین افزود: به طور مثال مطابق این طرح، تنها افرادی می‌توانند کار حزبی کنند و حزب داشته باشند که از لحاظ مالی تأمین باشند یا ارتباط خوبی با دولت برقرار کرده باشند. در اینجا به این نکته توجه نشده که ممکن است دولتی بر سر کار بیاید که به لحاظ فکری و سیاسی با یک یا چند حزب مشکل داشته باشد و کارشکنی کند.

وی با اشاره به ضرورت موجودیت احزاب در یک جامعه مدنی، گفت: من فکر می‌کنم جمعیت‌های موجود در یک جامعه هر چند هم که کم باشند باید بتوانند افکار خود را به جامعه ارائه دهند و حق انتخاب داشته باشند. این اتفاق تنها از طریق احزاب به انجام می‌رسد و نشانه توسعه انسانی در یک جامعه است.

کمالی با بیان اینکه "امیدواریم وزارت کشور بتواند نقطه نظرات بهتری را به طرح مجلس اضافه کند"، اظهار کرد: در مورد خانه احزاب که از موضوعات اصلی نشست دیروز بود، به نظر من احزابی که قرار است با هم کار کنند بهتر است که یک حوزه رقابتی را تجربه کنند تا از طریق آن هم حرف‌های بهتری بزنند و هم کارهای بیشتری برای مردم انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تصریح کرد: خانه احزاب باید به باشگاه یا سندیکای احزاب تبدیل شود تا وقتی حزب به مشکلی بر می‌خورد بتواند از طریق این سندیکا از حقوق خود دفاع کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم سیاست تا زمانی که به امنیت کشور و تمامیت ارضی لطمه وارد نکند جرم محسوب نمی‌شود. با این حال شما لایحه جرم سیاسی را در نظر بگیرید؛ خانه احزاب بصورت یک سندیکا یا باشگاه باید بتواند در مورد لایحه جرم سیاسی و امثال آن لایحه یا موضوعات اظهار نظر کند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر ضرورت افزایش فرهنگ حزبی، افزود: از دیگر موارد مطرح شده، ناراحتی احزاب از وجود نداشتن فرهنگ حزبی در کشور است. اینکه همه رؤسای جمهور در اول کار می‌گویند ما حزبی نیستیم در حالیکه در تمام جوامع پیشرفته این احزاب هستند که دولت را شکل می‌دهند و خواست مردم را تعقیب و نمایندگی می‌کنند و این در عالم سیاست امری بدیهی است و در ایران مغفول مانده است.

حکیمی‌پور: قوانین احزاب، انتخابات و جرم سیاسی در کارگروه مشترک بررسی شود

دبیرکل حزب اراده ملت ایران نیز با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک دولت، مجلس و احزاب برای بررسی لایحه نحوه تأسیس و فعالیت احزاب، گفت: در این کارگروه باید مسائل و قوانین احزاب، انتخابات و همچنین مباحث مربوط به جرم سیاسی، هر سه با هم مورد بررسی قرار بگیرد.

احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست مشترک احزاب و وزارت کشور که شب گذشته برگزار شد، با بیان اینکه "برگزاری چنین نشست‌هایی به فراهم شدن بستری سالم برای فعالیت‌های احزاب کمک می‌کند"، افزود: از آنجا که متولی اصلی ساماندهی احزاب و تشکل‌ها، وزارت کشور است، برگزاری نشست‌های مشترک میان احزاب و وزارت کشور می‌تواند بستر مناسبی برای برطرف شدن مشکلات موجود در احزاب با تعامل متقابل میان دولت و احزاب فراهم آورد.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک میان دولت، مجلس و احزاب برای بررسی لایحه نحوه تأسیس و فعالیت احزاب، گفت: این کارگروه باید هم قانون احزاب، هم قانون انتخابات و هم مباحث مربوط به جرم سیاسی را مورد بررسی قرار دهد؛ چراکه اگر این سه موضوع با یکدیگر مورد بررسی قرار نگیرد بار دیگر احزاب در فعالیت‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه "تشکیل چنین کارگروه‌هایی گامی مثبت و رو به جلوست که می‌تواند موضوعات مربوط به احزاب را در بستری سالم و صحیح مورد بررسی قرار دهد"، خاطرنشان کرد: در جلسه شب گذشته در مورد فعالیت خانه احزاب نیز مباحثی مطرح شد و طی این جلسه قرار شد تا مجموعه‌ای مرضی‌الطرفین تشکیل شود و برای شکل‌گیری مجمع عمومی خانه احزاب تلاش کنیم.

حکیمی‌پور در پایان گفت: امیدواریم همان‌طور که در جلسه شب گذشته نیز تأکید شد، مجمع عمومی خانه احزاب که نهادی بسیار خوب و تعاملی میان احزاب است شکل بگیرد تا کارهای مربوط به احزاب را پیگیری کند.

روح‌الامینی: تشکیل کارگروه مشترک دولت، مجلس و احزاب اقدام خوبی است

همچنین دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک دولت، مجلس و احزاب برای پیگیری لایحه و قوانین مربوط به احزاب، گفت: در این کارگروه احترام به تکثر و بازشدن هرچه بیشتر فضا برای فعالیت‌ فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

عبدالحسین روح‌الامینی با اشاره به نشست مشترکی که شب گذشته میان احزاب، استانداران و وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی برای هم‌اندیشی و هم‌فکری میان دلسوزان کشور، فعالان سیاسی، دولت و مجلس اقدام خوبی است به شرط آنکه نتایج مباحثی که در این نشست‌ها مطرح می‌شود پیگیری و دنبال شود.

وی با بیان اینکه "انتظار داشتیم در جلسه روز گذشته نتایج پیگیری‌های نشستی که چند ماه قبل برگزار شد، ارائه شود"، تصریح کرد: انتظار می‌رفت که در جلسه اخیر برای ضمانت اجرایی و هماهنگی‌های لازم نیز تعیین و تکلیف می‌شد.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در ادامه با بیان اینکه "در جلسه روز گذشته فرصت صحبت برای همه احزاب فراهم نبود"، گفت: من به دست‌اندرکاران جلسه بویژه وزیر کشور درباره موضوع مربوط به قانون جدید احزاب که در مجلس مطرح است، تذکراتی دادم.

روح‌الامینی افزود:‌ من به آقای وزیر کشور گفتم که حواستان باشد در دوران شما سرچشمه‌ها و زاینده‌رودهای سیاسی کشور خشک نشوند؛ چراکه رودهای خروشان و بزرگ ملت ایران از کانون‌ها و جریان‌ها و احزاب جمعیت کوچک و بزرگ سرچشمه می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: من به وزیر کشور گفتم که با ایجاد مضیقه و محدودیت‌هایی نامعقول در فعالیت‌های سیاسی جمعیت‌ها و احزاب سیاسی مانع خشکاندن زاینده‌رودهای سیاسی کشور نشوید.

دبیرکل حزب توسعه عدالت ایران اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: روز گذشته به وزیر کشور تاکید کردم که با توجه به جغرافیا و گستره‌ پهناور کشور ایران از تنوع و تکثر استقبال کنید و به جای محدود کردن کشور به چندحزب خاص که به ناچار اقلیت‌هایی با اسامی بزرگ خواهند بود، محیط فعالیت را برای ائتلاف و جبهه سیاسی فراهم‌تر کنید.

وی در ادامه به پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان دولت، مجلس و احزاب برای پیگیری طرح روند فعایت‌های احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل چنین کارگروهی اقدام خوبی است؛ اگر بصورت ویترینی نباشد. این کارگروه باید بر مبنای کار کارشناسی و جمع‌بندی پژوهش‌های انجام شده در زمینه فعالیت‌های احزاب فعالیت کند.

روح‌الامینی در پایان تاکید کرد: در این کارگروه باید مباحثی از جمله احترام به تکثر، باز شدن هرچه بیشتر فضای فعالیت فعالان و کنشگران سیاسی و اجتاعی و ایجاد زمینه برای شکل‌گیری ائتلاف‌ها و جبهه‌ها در صحنه سیاسی کشور مورد بررسی قرار بگیرد.

حشمتیان: تشکیل کمیته سه‌جانبه مفید است

دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسیا ایسنا، با اشاره به موافقت وزیر کشور با تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه بین دولت، مجلس و احزاب، اظهار کرد: تشکیل چنین کمیته‌ای می‌تواند موجب تقویت فعالیت احزاب شود.

قدرتعلی حشمتیان با بیان اینکه "تقویت احزاب موجب ایجاد تعامل بیشتر دولت و مردم می‌شود"، خاطرنشان کرد:‌ احزاب می‌توانند یک پل ارتباطی بین مردم باشند و خواسته‌ها و مطالبات مردم را به دولت منتقل کنند. البته باید از نیروهای هر سه جریان سیاسی کشور استفاده شود و فقط به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اکتفا نشود و از نیروهای مستقل نیز استفاده شود.

این فعال سیاسی همچنین اظهار کرد: در دولت نهم و دهم تنگ‌نظری‌هایی نسبت به فعالیت احزاب وجود داشت و با اینکه دولت با کمک احزاب به قدرت رسیده بود، اما بعدها ادعا کرد که احزاب را قبول ندارد. ما شاهد چنین رفتاری توسط برخی دولت‌های دیگر هم بوده‌ایم. با این وجود صحبت‌های وزیر کشور این امیدواری را بوجود آورد که وضعیت احزاب نسبت به گذشته بهتر شود.

وی با مفید دانستن جلسات مشترک وزیر کشور با احزاب، تصریح کرد: بهتر بود در این جلسه از نظرات احزاب مستقل هم استفاده می‌شد. در این جلسه صحبت‌هایی برای بازگشایی خانه احزاب بیان شد که این صحبت‌ها بسیار مفید بود.

حشمتیان در ادامه با بیان اینکه "عده‌ای می‌گویند در کشور باید بین سه تا پنج حزب وجود داشته باشد"، خاطرنشان کرد: نه وجود دو - سه حزب برای کشور مفید است و نه 240 حزب بلکه باید برابر قانون اساسی اجازه داده شود که احزاب با تفکرات مختف فعالیت کنند زیرا وجود یک تفکر در کشور هیچ‌گاه جواب نداده است. به نظر من باید اجازه داده شود بین 20 تا 30 حزب در کشور وجود داشته باشد.

دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی در پایان با اشاره به طرح نحوه فعالیت احزاب در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد:‌ اگر این طرح به تصویب برسد، تعداد احزاب کشور کم می‌شود، زیرا بر اساس این طرح احزاب باید در 15 استان کشور فعال باشد و حداقل 100 عضو داشته باشد. به نظر من باید اجازه دهند احزاب خود را با قانون تطبیق دهند.

فومنی:‌ نشست مشترک وزارت کشور و احزاب گام خوبی برای توسعه سیاسی است

همچنین، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران زمین با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان دولت، مجلس و احزاب برای رسیدگی به قوانین مربوط به احزاب اظهار کرد: در این کارگروه مسائل مربوط به قانون احزاب باید مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زارع فومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نشست مشترکی میان وزیر کشور، استانداران و نمایندگان احزاب خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند سنگ‌بنای خوبی برای آینده روند توسعه سیاسی کشور باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "دولت یازدهم تاکنون توانسته است گام‌های خوبی در حوزه سیاسی کشور بردارد"، گفت: فعالیت وزیر کشور و تلاش‌های ایشان در بحث سازماندهی احزاب از جمله اقدامات مؤثری است که در دولت آقای روحانی در حوزه سیاست داخلی انجام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه "برگزاری جلسات مشترک میان احزاب و دولت گامی مثبت در راستای توسعه سیاسی کشور است"، اظهار کرد: دولت باید علاوه بر پیگیری مسائل توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد؛ چراکه توسعه سیاسی می‌تواند توسعه مباحث دیگر را در پی داشته باشد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران زمین در ادامه به همزمانی برگزاری این نشست با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: به نظر من این جلسه گامی مؤثر برای با نشاط کردن جامعه و همچنین نزدیک‌تر کردن قلوب مؤمنین در ماه مبارک رمضان بود که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد.

فومنی به ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک میان دولت، مجلس و احزاب در جلسه شب گذشته اشاره کرد و افزود: در این کارگروه باید مسائلی از جمله مباحث مربوط به محدود نکردن احزاب، نحوه درآمدزایی آنها، مباحث مربوط به پرداخت یارانه به احزاب و از همه مهم‌تر قانون احزاب مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم فعالیت احزاب به صورت مستقل، اظهار کرد:‌ طرحی که امروز در مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه فعالیت احزاب مطرح شده با روح قانون اساسی در تضاد است؛ چراکه احزاب در واقع NGOهایی غیردولتی هستند و دولت تنها می‌تواند ناظر و اجراکننده مسائل مربوط به احزاب باشد. دولت و حاکمیت نمی‌توانند در حوزه‌های حزبی دخالت کنند و بگویند چه کسی باید عضو حزب باشد و چه کسی نمی‌تواند باشد.

کریمی اصفهانی: وزیر کشور صدای احزاب را شنید

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: باید از وزیر کشور تشکر کرد که صدای احزابی را که می‌توانند بخشی از جامعه را مدیریت کنند، شنیده است.

احمد کریمی اصفهانی اضافه کرد: طبیعی است که رابطه وزیر کشور با احزابی که می‌توانند به مردم کمک کنند، بسیار پسندیده و مفید است. وزارت کشور باید نظرات احزاب را بشنود. تقریباً مسأله دموکراسی در کشور ما حل شده است، اما ابزارش وجود ندارد. یکی ابزار دموکراسی، فعالیت احزاب است؛ احزاب قدرتمندی که دارای عِده و عُده هستند.

وی در ادامه گفت: معمولاً در کشورهای پیشرفته حکومت‌ها بر ید احزاب هستند و اگر دولتی اشکالی داشت مردم با یک حکومت طرف نیستند و تنها حزب را مقصر می‌شناسند. در تمام زمینه‌ها و شئونِ اداره کشور باید نظریات حزبی اعمال شود.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با بیان اینکه "احزاب می‌توانند هم از دولت و حکومت و هم از مردم پشتیبانی کنند"، افزود:‌ در کشور ما عده‌ای از طریق احزاب به قدرت می‌رسند اما مثل آقای احمدی‌نژاد رفتار می‌کنند که با پشتیبانی احزاب اصولگرا به ریاست جمهوری رسید و اعلام کرد که من به هیچ حزبی وابسته نیستم. این‌ها آفت‌های موجود در کار حزبی کشورمان است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به بی‌اعتنایی برخی از مسئولان به فرهنگ حزبی تصریح کرد: طبیعی است که با بی‌اعتنایی مسئولان احزاب نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند. در زمان انقلاب از 230 حزب بی‌ضابطه غفلت شد و نیامدند که آنها را ضابطه‌مند کنند.

کریمی اصفهانی با تاکید بر ضرورت بازبینی لایحه احزاب، خاطرنشان کرد: طولانی شدن مدت تصویب یک قانون بهتر از بازنگری آن پس از تصویب با عجله‌اش است؛ کما اینکه اگر لایحه احزاب تصویب می‌شد، حتماً باید در آن بازنگری صورت می‌گرفت. در این سه ماهی که مجلس این طرح را مسکوت گذاشته فرصتی است که احزاب، مجلس و وزارت کشور با همدیگر به آن شکل واقعی بدهند و اشکالاتش را برطرف کنند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار افزود: باید این لایحه به صورتی مطرح شود که احزاب را قوی کند و فرهنگ حزبی را در کشور گسترش دهد تا بتوانند به کمک حکومت و دولت مشکلات مردم را برطرف کند. ادامه جلسات احزاب و دولت، می‌تواند برای کل کشور مثمر ثمر باشد.

وی در پایان، با اشاره به خانه احزاب گفت: ما معتقدیم که خانه احزاب به شکل فعلی موفق نیست. باید بار این خانه بر دوش تمام جناح‌ها باشد. باید خانه احزابی باشد که به صورت صنفی و باشگاه از همه گروه‌ها نماینده داشته باشد. در این صورت همه حزب را به صورت یک نماد اثرگذار خواهند شمرد.

انتهای پیام

کد N414669

وبگردی