آفتاب

نخست‌وزیر هند به دلیل سکوت در برابر رخدادهای مذهبی مورد انتقاد قرار گرفت

نخست‌وزیر هند به دلیل سکوت در برابر رخدادهای مذهبی مورد انتقاد قرار گرفت

نخست وزیر هند به دلیل سکوت در برابر رخدادهای اخیر علیه مسلمانان در این کشور به باد انتقاد گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان به خاطر یکسری از رخدادهای اخیر علیه مسلمانان در کشور احتمال دارد که با انتقادهایی از جانب مجامع بین‌الملل و مسلمانان در هند روبرو شود.

حزب بهاراتیا جاناتا تحت رهبری مودی که در ماه مه سال جاری میلادی موفق شد در راس کار قرار بگیرد قول داده تا اقتصاد هندوستان را احیا کند اما اولویت اصلی فعالیت این حزب احیا و پاسداشت هویت هندوست.

در جریان رسوایی اخیر یکی از قانون‌گذاران این حزب در هفته گذشته که تلاش کرد تا به زور به یک رستوران‌دار مسلمان غذا بخوراند، این حزب به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

همچنین یکی از سیاستمداران حزب مذکور به خاطر زیر سوال بردن هویت ملی یک بازیکن تنیس هندو-مسلمان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، در حالی که سایر سیاستمداران حزب حاکم اظهارنظرهای مذکور را جدا از رویکرد حزب می‌دانند.

با این حال بسیاری از مفسران معتقدند که ناکامی نخست وزیر هندوستان در ارائه نظراتش درباره رخدادهای اخیر علیه مسلمانان به ضرر او تمام خواهد شد و این اقدام و سکوت وی باعث ترغیب رفتارهای تهاجمی از سوی عناصر نامطلوب حزب و سازمان‌های مرتبط می‌شود و تنها احساسات ضد مسلمانان را در هند بر می‌انگیزد.

روزنامه تایمز آو ایندیا درسرمقاله خود آورده است، ضرورت دارد که نخست وزیر هند موضع سرسختانه‌ای علیه اینچنین اظهارنظرهایی اتخاذ کند و با این کار به اقلیت‌های هند اطمینان دهد که چنین اظهارنظرهایی دیگر تکرار نخواهد شد. سکوت نخست وزیر هند تنها باعث ترغیب چنین عناصر نامطلوبی می‌شود.

هندوستان تاریخ سیاهی در خشونت‌های مذهبی به ویژه میان اکثریت هندو و مسلمانان دارد.

همچنین روز پنجشنبه یکی از وزرای محلی ایالت گوا که متحد حزب حاکم است اعلام کرد: هندوستان بایستی به یک ملت هندو تحت ریاست جمهوری نارندرا بدل شود؛ اقدامی که باعث انتقادهای از جانب حزب مخالف کنگره شد.

سخنگوی حزب کنگره در بیانیه‌ای در واکنش به صحبت‌های این وزیر محلی گفت: لطفا این چنین اظهارنظرها را متوقف کنید. این درخواست ما برای ائتلاف حاکم است.

انتهای پیام

کد N414233

وبگردی