آفتاب

ژاپن درجهت قانونی کردن تامین تسلیحات برای نیروهای نظامی گام برمی دارد

ژاپن درجهت قانونی کردن تامین تسلیحات برای نیروهای نظامی گام برمی دارد

تهران - ایرنا - گزارش دریافتی روز یکشنبه حاکی است ژاپن درحال بررسی قانونی کردن ارایه تسلیحات و مهمات به نیروهای آمریکایی و نیز نیروهای سایر کشورها درقالب حمایت های لجستیکی از آنان است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، یک منبع دولتی ژاپن که نامش ذکرنشده است، با اعلام این مطلب گفت: دولت امیدوار است که با وضع این قانون تغییراتی نیز در دستورالعمل های توافقنامه دفاعی آمریکا و ژاپن تا پایان سال جاری میلادی پدید آید.

اقدام برای بررسی وضع این قانون جدید در راستای تصمیم تاریخ اول ژوییه (10تیر) دولت ژاپن جهت اصلاح قانون تدافعی آن و حمایت لجستیکی از نیروهای دیگر کشورها به عنوان بخشی از تغییر سیاست امنیتی این کشور است.

وضع این قانون جدید موجب خواهد شد تا دولت به جای ملزم شدن به اعزام نیروهای نظامی، با تامین تسلیحات و مهمات برای نیروهای آمریکایی و دیگر نیروها به حمایت لجستیکی از آنان مبادرت ورزد.

با این حال به گفته این منبع، ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن همچنین به دنبال کاهش محدودیت ها بر حضور نیروهای تدافعی در ماموریت های خارج و نقش فعالانه تر کشورش در تامین صلح جهانی است و این درحالی است که منتقدین خاطرنشان می کنند ارایه تسیحات ازسوی ژاپن به دیگر نیروها زمینه را برای حضور نیروهای این کشور در مناقشه ها فراهم خواهد آورد.

براساس این گزارش، نخست وزیر ژاپن اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود که قانون صلح طلبانه این کشور که عملیات تدافعی ارتش را محدود می کند، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

«ابه» با اشاره به این قانون که پس از شکست کشورش در جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا وضع شد، گفته بود با توجه به اینکه 68 سال از زمان وضع این قانون می گذرد، لازم است در راستای تغییر و تحولاتی که اکنون پدید آمده است، اصلاحاتی نیز در این قانون صورت گیرد.

وی معتقد است که جایگاه ژاپن به طور کامل متحول شده و این کشور اکنون سهم گسترده ای در صلح و ثبات منطقه و جهان دارد و این امر به ایجاد توازن و ثبات در منطقه آسیا کمک خواهد کرد.

آبه که در دسامبر سال 2012 میلادی به سمت نخست وزیری ژاپن انتخاب شد و تاکنون با تنش های فزاینده با چین و مناقشه بر سر مالکیت جزایر تحت کنترل توکیو روبه رو بوده، مدتهاست، تلاش می کند قانون صلح طلبانه این کشور را که عملیات دفاعی ارتش را محدود کرده است و مانع از توسل به زور برای حل و فصل مناقشه های بین المللی می شود، اصلاح کند.

تصمیم دولت ژاپن در زمینه اصلاح قانون تدافعی و وضع قوانین جدید درحالی اتخاذ می شود که نیمی از مردم این کشور با این اقدام ها مخالف هستند.

آساق 1450**1392
کد N414144

وبگردی