آفتاب
بازتاب روز جهانی قدس

جهان یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی

جهان یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- تظاهرات گسترده علیه رژیم صهیونیستی به ویژه در روز جهانی قدس نشان داد که مسلمانان و همه انسان های آزاده در سراسر جهان با اهمیت دادن به مساله فلسطین، مقاومت در برابر این رژیم را تنها راه رهایی فلسطین می دانند.

مسلمانان جهان با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس پشتیبانی خود را از ملت مظلوم فلسطین در برابر تجاوزهای ددمنشانه رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

امسال مراسم روز جهانی قدس به سبب همزمانی با یورش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که تاکنون بیش از 900 کشته و پنج هزار و 900 زخمی بر جای گذاشته است، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

شرکت کنندگان در این مراسم در سراسر جهان جنایت های رژیم اشغالگر قدس را محکوم و پشتیبانی خود از مساله فلسطین را اعلام کردند.

** خروش انسان های آزاده جهان علیه رژیم صهیونیستی

همزمان با روز جهانی قدس، مسلمانان و آزادگان سراسر جهان برای پشتیبانی از غزه گرفتار در چنگ صیهیونیست ها، راهپیمایی کردند. وجه مشترک این آزادی خواهان، ابراز تنفر از رژیم نامشروع صهیونیستی بود.

حضور پررنگ مسلمانان و غیرمسلمانان سراسر جهان در روز قدس نشان می دهد مساله فلسطین هرگز از ذهن بشریت پاک نخواهد شد.

به گزارش چهارم مرداد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، «عمر حسینی» معاون اول رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، در مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس در شهر دوشنبه گفت: اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) برای پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین از برجسته ترین مسائل جهان معاصر است.

وی افزود: جهان اسلام باید در حل و فصل مساله فلسطین از این اقدام بنیانگذار جمهوری اسلامی پیروی کرده و برای آزادی این کشور اسلامی از چنگال اسراییل غاصب تلاش بیشتری به خرج دهد.

به گزارش سوم مرداد ایرنا، مجارستانی ها هم در پاسخ به دعوت حزب «یوبیک» و به منظور اعلام همبستگی با فلسطینیان برای دومین بار طی روزهای گذشته به خیابان های پایتخت آمدند و قطع روابط با رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر آن از «بوداپست» را خواستار شدند.

توقف کشتار زنان و کودکان فلسطینی و اقدام جدی سازمان های بین المللی با پایان دادن به تجاوز رژیم اشغالگر قدس از دیگر خواسته های راهپیمایان بود که در شعارهای خود بر آن تاکید می کردند.

«گابور وونا» سیاستمدار مجارستانی، هم در این مراسم جنایات ددمنشانه اشغالگران صهیونیست در غزه را به شدت محکوم کرد و گفت: از رهبران احزاب ملی اروپا می خواهم تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از مردم فلسطین به کار گیرند.

وی از سازمان های مدنی، کلیساها و همچنین افراد دارای نفوذ سیاسی به سبب سکوت در برابر کشتار مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

هزاران نفر از مردم آلمان هم در روز قدس با برگزاری یک راهپیمایی، بیزاری خود نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی و کشتار انسان های بی دفاع را فریاد زدند.

به گزارش سوم مردادماه ایرنا، راهپیمایان در «برلین» پایتخت آلمان، از سران دولت های اروپایی و غربی، مجامع بین المللی و به اصطلاح مدافعان حقوق بشر در جهان خواستند از پشتیبانی از رژیم جعلی صهیونیستی دست برداشته و با اقدام عملی و فوری برای پایان دادن به جنایات این رژیم تلاش کنند.

مشابه این تجمع ها در آمریکا، استرالیا، انگلیس و چندین کشور غربی دیگر نیز برگزار شد.

چهارم مرداد شبکه تلویزیونی «آینس» جمهوری آذربایجان هم گزارش کرد: همزمان با روز جهانی قدس تجمع کنندگان در برابر سفارت رژیم صهیونیستی عملیات نظامی این رژیم در نوار غزه را محکوم کردند. در کشور مسلمان جمهوری آذربایجان تجمع کنندگان خشمگین نسبت به فعالیت دیپلماتیک رژیم اشغالگر قدس اعتراض داشتند.

خطبای نماز جمعه در لبنان نیز با اشاره به دیدگاه های بلند حضرت امام خمینی (ره) در تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، پشتیبانی جهان اسلام و عرب از ملت مظلوم غزه در رویارویی با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

به گزارش چهارم مرداد ایرنا، شیخ «عبدالامیر قبلان» نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان، در خطبه های نماز جمعه در منطقه «ضاحیه جنوبی» بیروت گفت: تا زمانی که ملت فلسطین در محاصره است و دشمن صهیونیستی آنان را می کشد و به مهاجرت وادار می کند، لکه ننگ از پیشانی برخی کشورهای اسلامی و عربی پاک نخواهد شد.

وی افزود: جهان اسلام باید با غلبه بر فتنه ها، نیرنگ ها و دسیسه ها، اختلاف ها را به سود منافع مسلمانان به ویژه ملت و مقدسات فلسطین کنار بگذارد و برای نجات آنان و آزادسازی سرزمین اشغالی از دست صهیونیست های جنایتکار تلاش کند.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از ما خواسته است از قدس و فلسطین محافظت و نگهبانی کنیم و با محور قرار دادن قدس و یکپارچه کردن صفوف خود برای آزادسازی همه فلسطین بکوشیم.

شیخ «محمد یزبک» رییس هیات شرعی حزب الله، هم در خطبه های نماز جمعه در مقام «سیده خوله» دختر امام حسین(ع) در «بعلبک» (شرق لبنان)، گفت: حضرت امام خمینی(ره) محور مقاومت در منطقه برای رویارویی با دشمن صهیونیستی را پایه گذاری کردند تا زمینه آزادسازی فلسطین از دست صهیونیست ها فراهم شود.

شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری شیعه، هم در خطبه نماز جمعه در مسجد «امام حسین(ع)» در ضاحیه جنوبی، رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری و داعشی را پشت سر خطرهایی دانست که منطقه و ملت های آن را تهدید می کند.

وی خطاب به رهبران جهان عرب و سازمان های اسلامی گفت: آیا از این شرایط دردناک و نگران کننده منطقه راضی هستید و آیا این سکوت، پشتیبانی از گروه های تروریستی- تکفیری و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت ملت فلسطین و جنایات صهیونیست ها نیست؟

شیخ قبلان افزود: بدتر اینکه هم اسراییل، مسلمانان و مسیحیان را می کشد، هم گروه های تروریستی- تکفیری؛ اینها 2 روی یک سکه و دست ساز یک طرف هستند و یک هدف واحد دارند که مشوه جلوه دادن چهره اسلام و ایجاد فتنه میان مسلمانان است.

وی تصریح کرد: در روز جهانی قدس تاکید می کنیم مکتب امام خمینی (ره)، پایه طرح مبارزه با دشمن صهیونیستی را گذاشت و علما و اهل اسلام باید با زنده نگه داشتن این روز بزرگ و پشتیبانی از ملت و مقاومت فلسطین، پرده از چهره زشت و تنفرانگیز تروریست های صهیونیستی و تکفیری کنار بزنند و این قاتلان را از عراق، سوریه و غزه خارج کنند.

شیخ علامه «عفیف النابلسی» خطیب نماز جمعه مجمع «سیده زهرا» در شهر «صیدا» (جنوب لبنان)، هم تاکید کرد سکوت برخی کشورهای عربی و اسلامی موجب نشده است مقاومت فلسطین از مبارزه و نبرد با دشمن صهیونیستی دست بردارد.

وی با بیان اینکه خون مردم بی گناه فلسطین در غزه بهترین دلیل برای شکست و بیچارگی دشمن صهیونیستی و همپیمانان غربی و عربی آن است، تصریح کرد: امروز باید به فراخوان حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفته و برای پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین تا آزادسازی کامل این سرزمین و نابودی غده سرطانی اسراییل به وظایف خود عمل کنیم.

«سید علی فضل الله» خطیب نماز جمعه مسجد «حسنین (ع)» در ضاحیه جنوبی، نیز خاطرنشان کرد: امروز در شماری از پایتخت های جهان از جمله واشنگتن، پاریس و لندن تظاهرات ضدصهیونیستی برگزار می شود اما متاسفانه در برخی پایتخت های کشورهای عربی و اسلامی سکوت حاکم است و حتی اجازه داده نمی شود مسلمانان و اعراب در روز جهانی قدس برای پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین راهپیمایی کنند.

حزب الله لبنان نیز همزمان با روز جهانی قدس، در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی مراسم همبستگی با ملت مظلوم فلسطین را برگزار کرد.

به گزارش چهارم مرداد ایرنا، در این مراسم شیخ «نبیل قاووق» نایب رییس شورای اجرایی حزب الله، در سخنانی تاکید کرد «در حالی که مردم غزه با نثار خون کودکان و زنان و سالخوردگان در نبرد با دشمن جنایتکار مقاومت می کنند، برخی کشورهای عربی سلاح خود را از این ملت مظلوم دریغ و با فروش نفت و خرید سلاح برای تروریست های تکفیری در منطقه به ویژه سوریه و عراق فتنه به پا کرده اند».

نایب رییس شورای اجرایی حزب الله گفت: غزه دیروز از سکوت بسیاری از کشورهای عربی رنج می برد و امروز از دسیسه برخی کشورهای عربی و مشوقان دشمن صهیونیستی برای تشدید جنایات و تجاوز و کشتار مردم فلسطین شکایت می کند.

در این مراسم شیخ «سعید قاسم» رییس کمیته اسلامی فلسطین، گفت: امروز مقاومت فلسطین در غزه، صهیونیست های ترسو را مجبور کرده است به پناهگاه ها بروند و به دنبال یک مکان امن برای خود باشند و این روند، بشارت دهنده پیروزی ما و آزادسازی همه فلسطین از دست صهیونیست ها است.

همچنین شیخ «عادل الترکی» رییس انجمن وحدت برای همکاری اجتماعی، تاکید کرد: ما مردم غزه را تنها نمی گذاریم و اهل سنت، شیعیان و مسیحیان در نبرد با دشمن صهیونیستی در یک سنگر واحد تا آزادی همه فلسطین قرار دارند.

«ابو عمار الرفاعی» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان، نیز در مراسم روز قدس گفت: سکوت جهانی و بیشتر نظام های رسمی عربی و غیبت مردم عرب برای پشتیبانی از مردم غزه، فشارهای بین المللی و عربی بر مقاومت به منظور پذیرش آتش بس را افزایش داده که هدف آن فقط پشتیبانی از دشمن صهیونیستی در برابر موشک ها و ضربه های مردان مقاومت است.

«علی برکه» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، هم اعلام کرد: دشمن صهیونیستی به دلیل شکست در نبرد با نیروهای مقاومت، جنایات وحشیانه ای را علیه شهروندان بی گناه فلسطین در غزه به ویژه کودکان و زنان مرتکب می شود و به ویران کردن مساجد، بیمارستان ها و موسسات رسانه ای و اجتماعی و حتی ساختمان های در اختیار سازمان امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای فلسطین (آنروا) دست می زند.

وی تاکید کرد اگر محاصره و تجاوزهای دشمن صهیونیستی به غزه پایان نیابد و اسرای فلسطینی آزاد نشوند، هیچگونه آتش بسی در کار نخواهد بود؛ زیرا ملت و مقاومت فلسطین هرگز تسلیم نمی شود، عقب نشینی نمی کند و امتیاز رایگان نمی دهد.

همچنین صدها تن از مسلمانان ترکیه شامگاه جمعه با تجمع در برابر سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا، برچیده شدن نمایندگی های این رژیم در ترکیه و قطع روابط تجاری با آن را خواستار شدند.

به گزارش چهارم مرداد ایرنا، تظاهرکنندگان شعارهای «مرگ بر اسراییل، اسراییل گورت را از آنکارا گم کن، غزه تنها نیستی، اعلام سومین انتفاضه مبارک باد، رادار ناتو را در ترکیه نمی خواهیم و...» سر می دادند و پارچه نوشته هایی در محکومیت پشتیبانی آمریکا و غرب از جنایات رژیم صهیونیستی حمل می کردند.

در ادامه تظاهرات، پرچم های رژیم صهیونیستی و آمریکا به آتش کشیده شد و بالن هایی به عنوان نماد آزادی قدس در هوا رها شد.

«طاهر الهاشمی» از رهبران شیعیان مصر، در روز جهانی قدس در گفت و گو با تارنمای مصری «فیتو» گفت: برپایی روز قدس یک شعار سیاسی نیست؛ بلکه افزایش آگاهی برای اعلام همبستگی با مسائل مردم مستقل و دفاع از وطن و کرامت انسانی را نشان می دهد.

وی افزود: در هر سال روز قدس به منزله گشایش صفحه تازه ای برای کسانی است که از مساله فلسطین دفاع می کنند تا راه های همکاری در نبرد با دشمن را بررسی کنند.

«محمد صلاح» سخنگوی مطبوعاتی جنبش مصری «جوانان برای عدالت و آزادی»، نیز سوم مرداد به تارنمای «البدیل» این کشور گفت: قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند و مساله فلسطین قضیه همه کشورهای عرب است تا این کشور از چنگال رژیم اسراییل آزاد شود.

همچنین «زیزو عبده» عضو دفتر سیاسی جنبش مصری «ششم آوریل»، به این تارنما گفت: رژیم صهیونیستی هر چقدر تلاش کند مفاهیم را به هم درآمیزد و اصول را از میان ببرد، اما قضیه فلسطین در قلب مردم مصر زنده خواهد ماند.

«محمود عزت» عضو دفتر سیاسی سوسیالیست های انقلابی مصر هم تاکید کرد «بیان هر سخنی درباره قدس شرقی و قدس غربی، به معنای همسویی با رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناختن آن و ادامه سیاست های «انور السادات» و «حسنی مبارک» دیکتاتورهای پیشین مصر، است که ما را به غرب وابسته کردند.

از نقطه ای دیگر از جهان، صدها مسلمان فیلیپینی در مرکز و اطراف «مانیل»، خشم و نفرت خود نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی را نشان دادند و پایان حملات این رژیم به غزه را خواستار شدند.

گروهی از مسلمانان این کشور نیز با تجمع در مسجد «امام علی (ع)» و مرکز «زینبیه» شهر «مراوی» در استان «لانائوی جنوبی»، برای ملت فلسطین دعا و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

به گزارش سوم مردادماه ایرنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوبا، در «هاوانا» نیز مراسمی برگزار شد که طی آن پروفسور «آلبرا کمبراس» رییس کمیته نجات فلسطین و بنیاد دوستی کوبا با جهان عرب، پیشنهاد تاریخی امام خمینی (ره) در زمینه روز جهانی قدس را یک تاکتیک راهبردی برای زنده نگه داشتن و رهایی فلسطین و جلوگیری از کهنه شدن و فراموشی موضوع بیت المقدس توصیف کرد.

وی با تقبیح نسل کشی مسلمانان فلسطین به دست رژیم صهیونیستی و بی توجهی برخی کشورها و سازمان های مسوول بین المللی نسبت به این جنایات، تنها راه پیروزی بر این «غده سرطانی و تروریستی» را مقاومت هر چه بیشتر، اتحاد جهان و حرکت بر محور مقاومت بیان کرد.

امام «یحیی پدرو» رییس مسلمانان کوبا، نیز روز جهانی قدس را سبب همگرایی مسلمانان علیه صهیونیسم در پشتیبانی از مردم فلسطین برشمرد و با انتقاد شدید از سکوت بسیاری از سازمان های جهانی و کشورهای مدعی حقوق بشر در برابر جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی، احقاق حقوق فلسطینیان و توقف هرچه زودتر کشتار در غزه را خواستار شد.

** جمع بندی

همانگونه که تارنمای روزنامه «عمان دیلی آبزرور» سوم مردادماه نوشت «مسلمان سراسر جهان در مراسم روز جهانی قدس شرکت کردند تا جنایات رژیم اسراییل علیه مردم بی دفاع فلسطین را محکوم کنند».

به نوشته این رسانه، در روز جهانی قدس که از دهه هفتاد میلادی (1358 خورشیدی) تاکنون هر سال برگزار می شود مسلمانان برای اعتراض نسبت به اشغال قدس، همبستگی خود با مردم فلسطین را اعلام می کنند.

همانگونه که از گزارش های رسیده از سراسر جهان برمی آید امسال نیز در روز جهانی قدس مردم مسلمان و آزاده جهان نشان دادند همواره از مساله فلسطین پشتیبانی می کنند.

آنان نسبت به اقدام برخی کشورهای منطقه و استکبار جهانی انتقاد داشتند که در گرمای داغ تابستان خود را در برابر قضیه فلسطین به خواب زمستانی زده اند.

آزادگان جهان این روزها در حالی برای رهایی فلسطین از چنگال صهیونیست ها آرام و قرار ندارند و روز جهانی قدس را فرصتی برای نشان دادن خشم خود از اشغالگران فلسطین مغتنم می شمرند که با وجود ادامه جنایات در غزه، همچنان واکنش مناسبی از سوی نهادهای بین المللی، کشورهای غربی و برخی دولت های خودکامه منطقه دیده نمی شود.

در چنین شرایطی، به نظر می رسد ملت های منطقه خاورمیانه از برخی رهبران و دولت های خود بیدارتر هستند و مقاومت را تنها راه رهایی فلسطین از چنگال اشغالگران می دانند.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N414089

وبگردی