آفتاب

تولید تنها یک درصد گلهای کشور در شهر اطلسی ها/همدان در عرصه رقابت جاماند

تولید تنها یک درصد گلهای کشور در شهر اطلسی ها/همدان در عرصه رقابت جاماند

همدان - خبرگزاری مهر: همدان که به شهر اطلسی ها شهرت دارد و از مناطق مستعد برای فعالیت گلخانه های گلهای زینتی است بدلیل وجود مشکلاتی از توسعه حرفه پرورش گلهای زینتی عقب مانده بطوری که استان همدان رتبه هفدهم تولید گل وگیاه کشور را داراست و تنها یک درصد تولید ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرزمین ایران دارای موهبتی خدادادی است و آفتاب درخشان، خاک مرغوب، آب و هوای مختلف کوهستانی، کویری و ساحلی آن و از همه مهمتر ذوق ورزی مردم هنرمندش موجب توسعه تولید گل و گیاه است.

سرانه مصرف سالانه گل در کشورهای اروپایی 130 تا 140 شاخه است در حالیکه متناسب با تولید کشور به هر ایرانی 32 گل شاخه بریده می رسد و سرانه مصرف گل در ایران فقط هفت شاخه است

اما در همین زمینه استان همدان با توجه به داشتن اقلیم مناسب برای تولید گل های زینتی می تواند به یکی از استان های شاخص در این زمینه تبدیل شود اما متاسفانه به علت عدم حمایت دستگاه های ذی ربط در این زمینه از جایگاه خوبی در کشور برخوردار نیست.

در همین خصوص کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پایین بودن میزان درآمد مردم، تلقی شدن گل به عنوان یک کالای لوکس، عدم نهادینه شدن فرهنگ مصرف گل در جامعه، بالا بودن قیمت گل وغیره از دلایل اصلی پایین بودن مصرف گل است.

بهروز فروزانفر اظهار داشت: سالانه دو میلیارد و 300 میلیون شاخه گل در ایران تولید می شود که تنها یک سوم آن توسط گل فروشی ها جذب و دو سوم باقیمانده به حداقل قیمت به دست فروشان چهارراهی فروخته می شود و یا به صورت ضایعات از بین می رود.

نبود صادرات و فرهنگ مصرف باعث ضایعات بیش از 50 درصدی گل شده است

وی با بیان اینکه ژاپن، آمریکا و هلند از مهمترین تولیدکنندکان گل و گیاه جهان هستند و 80 کشور جهان نیز در فهرست صادرکنندگان بزرگ گل قرار دارند، گفت: یکی از شاخصه های اصلی توسعه گل وگیاه، ایجاد راهکارهای مناسب برای بسته بندی، نقل و انتقال و صادرات آن است و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد گل وگیاه که دارای ظرافت و لطافت کم نظیری است و نگهداری آن شرایط ویژه ای را طلب می کند گل ها به چهار دسته شاخه بریده، آپارتمانی، فصلی، نشائی و درخت و درختچه های زینتی تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: سنتی بودن واحدهای تولیدی یکی از عمده ترین مشکلات تولید گل است که اگر گلخانه های چوبی و فاقد استاندارد به گلخانه های فلزی تبدیل شوند، تولید گل از نظر کیفی و عملکرد مقرون به صرفه تر خواهد بود و با تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی میزان گل تولیدی چهار تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

فروزانفر پایین بودن دانش فنی تولید را از  دیگر مشکلات گل کاران عنوان کرد و گفت: متاسفانه علیرغم سابقه طولانی تولید گل، دانش فنی موجود به روز نیست و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند معمولا از سواد دانشگاهی مناسب برخوردار نیستند و اطلاعاتشان تنها محدود به تجربه عملی است.

وی با بیان اینکه سطوح زیر کشت گل در جهان 380 هزار هکتار می باشد که ایران یک و 25 صدم درصد از این میزان را به خود اختصاص داده است، گفت: استان همدان رتبه هفدهم تولید گل وگیاه کشور را داراست و یک درصد تولید ایران را به خود اختصاص داده است.

سطح کنونی گلخانه های استان همدان افزون بر 76 هکتار است

فروزانفر با بیان اینکه رشد سریع اقتصادی و فرهنگی، رشد جمعیت، دست یابی به امنیت غذایی، محدودیت آب و خاک، نیاز جامعه به مواد غذایی، وجود بازارهای بزرگ مصرف و علاقه مندی به تولید محصولات خارج از فصل در سال های اخیر موجب توسعه کشت محصولات گلخانه ای شده است، گفت: سطح کنونی گلخانه های استان همدان افزون بر 76 هکتار است که حاصل تلاش 10 ساله سازمان جهاد کشاورزی استان همدان است.

وی گفت: این سطح جایگزین بیش از 680 هکتار کشت فضای باز گردیده است و با بهره گیری از روش های نوین آبیاری در گلخانه ها علاوه بر صرفه جویی 90 درصدی در زمین، میزان مصرف آب را نیز تا یک دهم پایین آورده است.

فروزانفر با بیان اینکه مجموع صرفه جویی سالانه مصرف آب گلخانه های کنونی افزون بر 10 میلیون  متر مکعب یا معادل برداشت سالیانه 21 حلقه چاه با 30 لیتر در ثانیه برداشت است، گفت: در صورتیکه سطح گلخانه های استان همدان به 300 هکتار برسد بیشتر از حجم سد اکباتان صرفه جویی در مصرف آّب اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به آماری از سال 91 تاکنون در استان همدان گفت: در خصوص سطح و تولید گل های شاخه بریده گلخانه ای دو هزار و 976 متر مربع از سطح گلخانه ها که از نوع گلخانه های فلزی - پلاستیکی است، زیر کشت گل رز شاخه بریده است که میزان تولید شاخه گل رز در این گلخانه ها 240 هزار شاخه در سال و تمام این سطوح، سطح گلخانه ای هیدروپونیک است.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: 200 متر مربع از سطح گلخانه های فلزی و شیشه ای زیر کشت گل داوودی شاخه بریده است و میزان تولید در این گلخانه ها دو هزار شاخه است و 500 متر مربع از سطوح گلخانه ای چوبی به کشت سایر گل های شاخه بریده تعلق دارد که میزان تولید سالانه آن هفت هزار و 500 عدد شاخه است.

سالانه 249 هزار و 500 عدد شاخه گل در همدان تولید می شود

فروزانفر افزود: در مجموع از شش هزار و 625 متر مربع جمع کل سطوح گلخانه ای، سه هزار و 176 متر مربع به گلخانه های فلزی- پلاستیکی و 500 متر مربع به گلخانه های چوبی تعلق دارد و تنها دو هزار و 976 متر مربع از سطوح دارای سطح گلخانه ای هیدروپونیک است و میزان تولید سالیانه از تمام این سطوح 249 هزار و 500 عدد شاخه گل در استان است.

وی در خصوص سطح و تولید گیاهان آپارتمانی نیز گفت: طبق آمار 500 متر مربع از سطوح گلخانه ای که از نوع گلخانه فلزی- پلاستیکی است به گیاه آپارتمانی دیفن باخیا تعلق دارد که میزان تولید این گیاه به پنج هزارعدد گلدان در سال رسیده است.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 200 متر مربع از سطوح گلخانه ای و از نوع گلخانه فلزی- پلاستیکی نیز زیر کشت گیاه آپارتمانی پتوس است و میزان تولید این گیاه سالانه دو هزار عدد گلدان است.

وی یادآور شد: از مجموع سطوح گلخانه ای فلزی- پلاستیکی 125 متر مربع به گیاه آپارتمانی یوکا، 750 متر مربع به گیاه آپارتمانی فیکوس، 200 متر مربع به گیاه شفلرا، 500 متر مربع به گیاه آگلونما، 420 متر مربع به گیاه کاکتوس، 20 متر مربع به گیاه سیکاس و 50 متر مربع به گیاه کاج مطبق تعلق دارد که میزان تولید این گیاهان آپارتمانی 600 عدد گلدان برای گیاه یوکا، سه هزار عدد گلدان برای گیاه فیکوس، دو هزار عدد گلدان برای گیاه شفلرا، پنج هزار عدد گلدان برای گیاه آگلونما، 350 هزار عدد گلدان برای گیاه کاکتوس، 200 عدد گلدان برای گیاه سیکاس و 200عدد گلدان برای گیاه کاج مطبق در سال است.

وی گفت: سایر گیاهان آپارتمانی نیز مساحتی به سطح 500 متر مربع گلخانه چوبی و 170 متر مربع گلخانه فلزی- پلاستیکی را به خود اختصاص داده اند که سالانه به میزان 9 هزار و 200 عدد گلدان گل آپارتمانی تولید می کنند.

وی گفت: در مجموع از مساحتی به اندازه دو هزار و 935 متر مربع گلخانه فلزی- پلاستیکی و 500 متر مربع گلخانه چوبی سالانه حدود 377 هزار و 200 عدد گلدان گل آپارتمانی در استان همدان تولید می شود

احداث گلخانه های تجاری کم وسعت در اراضی پایاب چاه های آب کشاورزی مدنظر است

وی همچنین به بیان برنامه های در دست اقدام پرداخت و گفت: انجام مطالعات امکان سنجی و امکان پذیری اجرایی و مکان یابی احداث گلخانه های تجاری کم وسعت در اراضی پایاب چاه های آب کشاورزی در استان همدان ازجمله طرح هایی است که مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: این طرح با در نظر داشتن شرایط بیرونی بخش کشاورزی در کشور و شرایط درونی در استان همدان و با توجه به وجود بیش از شش هزار حلقه چاه آب کشاورزی در حال بهره برداری دارای پروانه بهره برداری، استمرار خشکسالی در استان و با هدف ارتقا پایداری تولید و افزایش درآمد در نزد بهره برداران کشاورزی دارای منبع آب چاه کشاورزی و ارتقا بهره وری از آب چاه کشاورزی و بالاخره ایجاد اشتغال برای جوانان پیشنهاد شده است.

گلخانه دار تولید گل های زینتی در همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عمده مشکل تولید کنندگان گل های زینتی و فروشندگان در استان را نداشتن بازار فروش دانست و ابراز داشت: مشکلات فراوانی در بخث فروش گل های زینتی وجود دارد که یکی از آنها بالا بودن هزینه هاست که در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت گل می شود.

محسن یاوری با بیان اینکه گل های هوای آزاد مانند اطلسی، شمعدانی، بنفشه، جعفری،  شب بو و غیره برای شهرداری تولید می کنم، ادامه داد: با توجه به سرمای هوای همدان تلاش می شود نسبت به تولید گل هایی اقدام کنیم که در برابر سرما مقاوم هستند و اگر مشکلی در سوخت رسانی به گلخانه ایجاد شد مشکلی نداشته باشیم.

با این تفاسیر پرواضح است که گل و گیاه موجب نشاط و شادابی در بین مردم جامعه می شود و باید فرهنگ استفاده از گل در خانه ها دوباره احیا شود که در این راستا باید از تولید کنندگان گل های زینتی حمایت شود تا بتوانند گل مورد نیاز داخل کشور را تامین کنند و حتی به عنوان یک تجارت پر سود از آن استفاده کنند ضمن اینکه می طلبد تا دستگاه های فرهنگی نیز برای احیای فرهنگ استفاده از گل در بین مردم کوشش های لازم را انجام دهند.

______

گزارش: محدثه نظری

کد N413607

وبگردی