آفتاب

تبدیل قبر طبیب مرده زنده کن به انباری

تبدیل قبر طبیب مرده زنده کن به انباری

محل دفن نخستین پزشک دوره انتقال که به او طبیب مرده زنده کن می گفتند به انباری تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس نخستین مطب در تهران است که متعلق به فیلسوف الدوله، یکی از درباریان قاجار و پزشک دوره انتقال بود. او پس از مرگش در همین مکان دفن شد. فیلسوف الدوله هم با حکمت قدیم آشنا بود و هم پزشکی دوران جدید را بلد بود. بنای این مدرسه که اکنون طلاب در کنار امامزاده سید اسماعیل در آن درس می خوانند، متعلق به دوران قاجار است.

این بنا توسط میرزا کاظم طیب رشتی فیلسوف الدوله ملقب به ملک الطبا بنا شده و در سال 1322 وقف شده است. معروف است که بنای این مدرسه ده سال به طول انجامید و عاقبت هم تمام نشد  زیرا فیلسوف می خواست دو مناره سر در اصلی را زیباتر از مناره های امام زاده سیداسماعیل در مجاورت بنای خود تزیین کند ولی عمر او کفاف نداد و مناره همچنان آجری و نیمه تمام باقی مانده است.

اتاقی از این مدرسه محل دفن فیلسوف الدوله است که از آن به عنوان انبار استفاده می شود و پر شده از هر وسیله ای که دیگر به کار نمی آید.  احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران وقتی از این بنا بازدید کرد گفت: باید سازمان نظام پزشکی برای حفظ مقبره فیلسوف الدوله وارد عمل شود و عهده دار این امر باشد.

مسجد جامعی اعلام کرد که تصور می کردم این بنا در حال تخریب است اما این طور نیست.

طلاب این مدرسه در هنگام بازدید مسجد جامعی اعلام کردند که شاکله اصلی بنا سالم است اما حجره ها نم دارد و رسیدگی های بیشتر از نفوذ نم به داخل بنا جلوگیری می کند. همچنین بخش کمی از منارهای این مدرسه تخریب شده بود که با پیگیری های مداوم یلاخره مرمت شد.

همچنین حجت الاسلام سید حسین مرتضوی امام جماعت مدرسه فیلسوف الدوله اعلام کرد: این مکان از موقوفات مرحوم فیلسوف الدوله است. اسم اصلی وی میرزا کاظم رشتی بود که برای تحصیل به خارج از کشور رفت.

وی افزود: من سال 78 اینجا آمدم وسط حیاط حوضی بود که پر شد ه است و درختان را نیز بریدند.

پیرامون صحن را 12 حجره و دو ایوان احاطه و در جبهه مقابل ورودی شبستانی ستون دار وجود دارد که برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاه می شود. ورودی بنا مسیری غیر مستقیم به صحن دارد و در آن معماری چون جلو خان، هشتی؛ دالان و ایوان به کار رفته است. چندین نقش برجسته سنگی نیز در پایه ستونهای حیاط این مدرسه وجود دارد با نقوشی از فرشتگان و سبدی از گل. این مدرسه بازدیدکننده ای را به داخل راه نمی دهد چون طلاب در آن درس می‌خوانند.

 

 

کد N413589

وبگردی