آفتاب

اوقات فراغت کودکان به کارهای لذت بخش اختصاص داده شود

اوقات فراغت کودکان به کارهای لذت بخش اختصاص داده شود

یک کارشناس علوم تربیتی در کردستان، با اشاره به اینکه فلسفه پر کردن اوقات فراغت برای کودکان پرداختن به فعالیت‌های عاری از چارچوب‌های قبلی و آزاد است، گفت: اوقات فراغت کودکان باید با انجام فعالیت‌های شادی‌ بخش و دلخواه آنان پر شود.

ثریا زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با اعلام اینکه بسیاری از والدین برای جلوگیری از هدر رفت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان سعی می‌کنند که برنامه‌ها و سرگرمی‌های مختلفی را برای آنان طرح‌ ریزی کنند، گفت: والدین باید تنها به عنوان عامل زمینه‌ ساز، فراهم ساز و معرفی کننده فعالیت‌های سالم، سازنده و مفید برای فرزندان‌شان با این اوقات برخورد کنند.

وی افزود: زمانی که در پر کردن اوقات فراغت نظر و خواست کودکان لحاظ نشود این اوقات به عامل بازدارنده برای برای خلاقیت، آفرینش، نوآوری، تفکر سیال و فعال و غنی سازی شخصیتی آنان مبدل خواهد شد.

این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه عدم علاقه کودکان به برنامه‌های اوقات فراغت‌شان منجر به عدم خود انگیختگی و بروز یک رفتار تصنعی خواهد شد، تصریح کرد: فعالیت‌ها و کارهای اوقات فراغت که منشأ آن تمایلات درونی و خودانگیخته است، منجر به شکل‌ گیری بخش عظیمی از شخصیت کودک خواهد شد.

زارعی با ذکر این نکته که اوقات فراغت باید با در نظر گرفتن تفاوت‌های ارزشی، فرهنگی، نگرشی، تجربیات، شرایط و موقعیت‌های اقتصادی و معنوی افراد تعریف شود، عنوان کرد: اوقات فراغت باید زمینه‌ ساز اشتغال و حرکت در مسیر کمال باشد.

وی بیان کرد: اوقات فراغت فرصتی است که در آن کودکان به کاوش، تأمل و تفکر می‌پردازند و به همین دلیل حس کنجکاوی، پرسشگری و حیرت او تحریک و تقویت می‌شود.

این کارشناس علوم تربیتی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های اوقات فراغت باید از جنبه‌های سودمندانه، ذوقی، شغلی، ابتکاری، مهارتی، تفریحی و ... به تناسب تفاوت‌‎های فردی، استعدادها و علائق باشد، افزود: بازی‌ها و ورزش‌هایی که منجر به آزاد سازی انرژی‌های سرکوب شده و فشارها و تنش‌ها می شود، می‌تواند از گزینه‌های مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باشد.

وی در پایان با بیان اینکه وجود تعدد و تنوع فعالیت‌ها و برنامه‌ها می‌تواند به کودکان آزادی انتخاب بیشتری را دهد، یادآور شد: اوقات فراغت باید بدور از سرگرمی‌های تکراری، وقت‌کشی، صرف انرژی بیهوده و اشتغالات بدون هدف باشد.

انتهای پیام

کد N413548

وبگردی