آفتاب

تأکید پزشکیان بر پوشش‌دهی خدمات بیمه همگانی در تمام کشور

تأکید پزشکیان بر پوشش‌دهی خدمات بیمه همگانی در تمام کشور

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که سیستم‌های اولیه و خدمات همگانی قبل از هر چیزی باید پوشش داده شود، گفت: هزینه‌ها باید به گونه‌ای کنترل شود که قدرت پرداخت برای مردم، دولت و جامعه امکان‌پذیر باشد.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از طرح تحول نظام سلامت، گفت: از نظر علمی و اصولی برای اجرای طرح تحول باید بگویند کاری که انجام می‌دهند به استناد کدام منبع می‌باشد و یا کدام کشور و در چه نقطه ای از دنیا اینگونه عمل کرده و موفق شده است؟

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: کلان قضیه این است که نگاه به درمان یعنی نگاه به هزینه، نگاه به پیشگیری یعنی کنترل هزینه، بنابراین کنترل هزینه در جامعه‌ای که منابع محدود دارد و حتی در جامعه‌ای که منابعش محدود نیست جزو اصول است.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: بنابراین قبل از هر چیزی باید سیستم‌های اولیه و خدمات همگانی را پوشش دهیم نه اینکه خدمات فوق تخصصی گرانقیمت را به کشور وارد کرده و رایگان کنیم در حالی که نتوانسته‌ایم بسیاری از خدمات اولیه هنوز در خیلی از مناطق کشور را پوشش دهیم که این عاقلانه نیست.

پزشکیان تصریح کرد: ما در جایی خدمات اولیه نمی‌دهیم اما در جای دیگری حاضر هستیم برای یک کار فوق تخصصی مثلا 100میلیون تومان پول پرداخت کنیم اما در مقابل دیگری به دلیل عفونت و یا هر عامل دیگر می‌میرد و این قابل قبول نیست.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار کرد: بحث اصلی این است که پزشک در سیستم وجود داشته باشد و در این طرح تلاش می‌کنند تا یک عده پزشکان را در سیستم نگه دارند که این مشکلی نیست و قابل دفاع است اما بحث اصلی این است که پزشکان باید در همه جا باشند نه این‌که فقط در شهرهای بزرگ پزشک حضور داشته باشد و در مناطق محروم ما فاقد پزشک باشیم که در این طرح تلاش می‌کنند این مسئله اصلاح شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: این ‌که هر کسی به بیمارستان مراجعه کند و دولت بتواند 90درصد بودجه را بپردازد، امکان‌پذیر نیست و در قدرت پرداخت دولت هم نمی‌باشد البته نه اینکه به طور کلی بد باشد، بلکه باید هزینه‌ها را به گونه‌ای کنترل کنیم که قدرت پرداخت برای مردم، دولت و جامعه امکان داشته باشد.

انتهای پیام

کد N413544

وبگردی