آفتاب

کره شمالی یک موشک کوتاه برد شلیک کرد

کره شمالی یک موشک کوتاه برد شلیک کرد

تهران - ایرنا - وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی امروز شنبه یک موشک بالستیک کوتاه برد را در آب های شرقی این کشور شلیک کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که این موشک کوتاه برد که احتمالا از نوع ˈاسکادˈ باشد، شنبه شب به وقت محلی، پس از شلیک 500 کیلومتر خاک کره شمالی را طی و سپس در آب های اقیانوس فرود آمد.

بنابر این گزارش، این ششمین باری است که کره شمالی طی ماه های اخیر به شلیک موشک های بالستیک اقدام می کند.

در همین حال خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از مقامات ارتش این کشور اعلام کرد که سئول سرگرم مطالعه در باره علل و انگیزه این اقدام همسایه شمالی خود است.

از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی فرانسوی زبان ˈ کبک ˈ کانادا گزارش داد که شلیک شب گذشته (به وقت محلی) موشک بالستیک از سوی کره شمالی در حالی انجام می گیرد که این کشور امروز شنبه شصت و یکمین سالگرد امضای قطع جنگ کره را امضا کرده است.

کره جنوبی در تیر ماه سالجاری نیز اقدام به آزمایش چند موشک کرد که آخرین مورد آن در تاریخ 22 تیر ماه و پرتاب 2 موشک با برد کوتاه در آبهای برون ساحلی شرق این کشور و با فاصله زمانی اندک بود.

گفته می شود این اقدام کره شمالی ظاهرا در واکنش به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی صورت می گیرد که ˈپیونگ یانگˈ بارها خواستار توقف این قبیل رزمایش ها در شبه جزیره کره شده است.

برگزاری رزمایش های آمریکا و کره جنوبی در منطقه، از چالش های اساسی کره شمالی در این شبه جزیره به حساب می آید.

پرتاب موشک های کره شمالی به سمت آب های همسایه جنوبی این کشور از اسفند ماه سال گذشته و همزمان با انجام رزمایش آمریکا و کره جنوبی تشدید شده است.

کره شمالی به طور مرتب موشک ها و توپخانه هایش را مورد آزمایش قرار می دهد تا هم میزان کارایی این سلاح ها را بررسی و هم نسبت به تحولات گوناگون در سئول و واشنگتن ابراز خشم کند.

همچنین حضور ارتش آمریکا در کره جنوبی با 28 هزار و 500 نیرو عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کره (شمالی و جنوبی) از سال 1950 میلادی تاکنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر ببرند.

جنگ کره که در سال 1950 آغاز شده بود سه سال به طول انجامید.

رسانام**1502** 1597
کد N413350

وبگردی