آفتاب

تانیوگ : شورای امنیت سازمان ملل در حل مسایل بین المللی ناتوان است

تانیوگ : شورای امنیت سازمان ملل در حل مسایل بین المللی ناتوان است

بلگراد- ایرنا - تانیوگ خبرگزاری رسمی صربستان در گزارشی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل در حل و فصل مسایل بین المللی و حفط صلح در جهان ناتوان است.

به گزارش ایرنا، تانیوگ به نقل از منابع خبری خود نوشت: هر اقدامی خارج از سازمان ملل متحد و بی اعتنایی به حقوق بین الملل راه خطرناکی است که صلح جهانی را به خطر می اندازد.

این خبرگزاری افزود:باتوجه به اینکه کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل که حق وتو دارند، اولویت را به منافع خود می دهند، این سازمان در حل مسایل کلیدی که به صلح و امنیت بین المللی مربوط می شود، نمی تواند اقدام مقتضی انجام بدهد.

تانیوگ به نقل از ˈجیمز کر لیند زیˈ کارشناس انگلیسی گزارش داد: برای نشان دادن ناتوانی سازمان ملل در حل معضلات جهانی اشاره می شود که آمریکا به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان از حق وتو خود برای رد قطعنامه مربوط به اسرائیل استفاده کرد و روسیه نیز از تصویب قطعنامه در مورد اوکراین جلوگیری کرد.

بنابه این گزارش، سازمان های جهانی در چند دهه اخیر نشان دادند که برای حل مسایل کلیدی در جهان و برقراری صلح و امنیت بین المللی توانایی لازم را ندارند.

تانیوگ به نقل از مخاطب خود نوشت: واقعا جای تاسف است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد بیشتر مسایل مهم برای صلح بین المللی اختلاف نظر دارند.

ˈ اصولا هر پیشنهادی که در شورای امنیت مطرح می شود در ابتدا محکوم به شکست است و این امر تا زمانیکه 5 عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند و از این امتیاز عقب نشینی نمی کنند، نمی توان به صلح جهانی امید داشت.ˈ

تانیوگ ادامه داد: بدون تغییر در نظام کنونی شورای امنیت هر اقدام دیگری نمی تواند بر صلح بین المللی تاثیر مثبتی داشته باشد و پیشنهاد پذیرش اعضای جدید در شورای امنیت با ناموفقیت مواجه خواهد شد، هر چند که برای پذیرش اعضای دایمی جدید و یا اعضای نیم دایمی که حالت چرخشی داشته باشند، دلایل مثبتی وجود دارد.

ˈ کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی، ژاپن و آلمان از کشورهایی هستند که تلاش دارند کرسی عضو دایم را در شورای امنیت بدست بیاورند.ˈ

خبرگزاری صربستان نوشت: از طرف دیگر با توجه به اینکه در جهان امروز قدرت های جدیدی نیز ظاهر شده اند که خارج از قوانین سازمان ملل متحد دست به اقدام هایی می زنند که خود صلح جهانی را با خطر بیشتری مواجه می کند.

تانیوگ نیز در این باره به نقل از ˈپرداراگ سیمیچˈ استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بلگراد نوشت: این حقیقت دارد که سازمان ملل متحد نقش مهم خود را برای حفظ صلح جهانی از دست داده است و عامل چنین اقدامی ˈوودرو ویلسونˈ جانشین رییس جمهور آمریکا است که سازمان ملل را دور زده است با این فکر که سازمان ملل برای حل مسایل جهانی نیاز نیست.

بنابه این گزارش،در زمان حکومت ˈبیل کلینتونˈرییس جمهور سابق آمریکا سازمان ملل از لحاظ مالی تحریم شد و به این ترتیب واشنگتن سلطه خود براین سازمان بین المللی را افزایش داد و درمقابل توانایی این سازمان کاهش یافت.

ˈ آمریکایی ها نقش غالب سازمان ملل را از بین برده اند و اکنون حکومت ˈباراک اوباماˈ حداقل از طریق الفاظ به خاطر چنین وضعیتی تاسف می خورد، اما برای بازگرداندن سازمان ملل بر اساس منشور سازمان جهانی از سال 1945 اقدام زیادی انجام نداده است.ˈ

تانیوگ به نقل از مخاطب خود افزود: اصلاحات در سازمان ملل و پذیرش اعضای جدید در این سازمان بین المللی که صحبت از آن است به خاطر خودخواهی اعضای کنونی آن، نباید به گسترش اعضای شورای امنیت دل بست و متاسفانه به این خاطر سیستم بین المللی تنها با جنگ تعییر می کند.

ˈ درخواست ژاپن برای عضویت دایم در شورای امنیت از طرف چین که هرگز اجازه پذیرش این کشور را نخواهد داد، رد شد و درخواست آلمان به عنوان عضو جدید شورای امنیت سازمان ملل از طرف آمریکا رد شد و درخواست برزیل و نیجریه که اصلا در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفت.ˈ

تانیوگ نوشت: حدود ده سال پیش تلاشی برای ایجاد اصلاحات در سازمان ملل انجام شده ولی نتیجه نداد، زیرا هیچ کس حاضر نیست که شیرینی که به آن تعلق دارد را با کشوری دیگر تقسیم کند.

اروپام**2061**1547
کد N413177

وبگردی