آفتاب

جانبازان اعصاب و روان: وطن دوستی حسی است که در احساس نمی گنجد

جانبازان اعصاب و روان: وطن دوستی حسی است که در احساس نمی گنجد

تبریز - ایرنا - جانبازان به عنوان یادگاران هشت سال دفاع مقدس، شهیدان زنده و همسنگران شهدا که دریایی از خاطره ها، مصایب و وصیت های شهدا را در سینه دارند، وطن دوستی و وطن پرستی را حسی فراتر از احساس توصیف می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سر سفره افطار با جانبازان اعصاب و روان هم کلام شدیم با وجود اینکه بیشتر آنها به علت مصرف دارو و ناتوانی امکان روزه گرفتن ندارند، اما سر سفره افطار حاضر می شوند و دعا می خوانند، جانبازان از جان گذشته ای که پس از هشت سال جنگ تحمیلی هنوز هم جنگ برای آنها تمام نشده و آلام جسمی و روحی سال هاست که همراه آنهاست.

از طرفی یادگارها و ترکش های جبهه های جنگ هر از گاهی تن آنها را می آزارد.

اما چیزی که بیش از همه آنها را می آزارد در خطر دیدن ارزش های شهید و شهادت، آرمان های انقلاب و شهدا و دستاوردهای جنگ و انقلاب است.

بی حجابی و نفوذ فرهنگ بیگانه در جامعه بیش از همه آنان را نگران کرده با وجود اینکه به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شده اند، در زمان سلامت روانی هنوز هم ˈسره را از ناسرهˈ تشخیص می دهند و دلشان به خاطر جوانان و وطن می تپد.

ˈجواد پرتویˈ از جانباران سرافزار هشت سال دفاع مقدس می گوید: تحمل کردن را یاد گرفته ام، هم تحمل بیماری و هم تحمل مشکلات را، این تحمل کردن ها حالا هم که حالاست و سال ها از جنگ می گذرد بازهم به خاطر وطن است.

وی که در هنر آواز نیز دستی بر آتش دارد، می افزاید: حسن وطن دوستی چیز دیگری است که در احساس نمی گنجد و قابل بیان نیست.

پرتوی سپس در خصوص رمضان، مادر و وطن بندهایی را با تمام احساس پاک خود می خواند و از اینکه به جانبازان اعصاب و روان و موجی کمتر توجه می شود، گلایه می کند.

ˈنوردوز عبدالهیˈ دیگر جانباز اعصاب و روان جنگ تحمیلی هم گفت: در راه اسلام و انقلاب جانمان را در طبق اخلاص گذاشتیم، با این حال انتظار زیادی نداریم اما در سختی ها ما را تنها نگذارید.

وی افزود: پیروزی مسلمانان بر کفر جهانی و سرافرازی ایران تنها آرزوی من است.

ˈمجید احمدˈ آزاده جانباز هم که زیاد حال خوشی ندارد و به زحمت سخن می گوید، اظهار کرد: هنوز هم درد شلاق و کابل های مسی سربازان بعثی را روی سر و صورت و کف پایم احساس می کنم و این فشارهای دوران اسارت زندگی را برایم دشوار کرده است.

ˈالهوردی عصریˈ نیز از نقص خدمات بیمه و گران بودن دارو و درمان گلایه می کند و می گوید: حقوق ناچیزی که داریم کفاف خرج زندگی و دارو و درمان را نمی کند.

وی می افزاید: بیمه تکمیلی ما از امسال بلاتکلیف مانده و مجبور هستیم هزینه ویزیت، دارو و درمان را خودمان بپردازیم که توان آنرا نداریم.

رییس بیمارستان اعصاب و روان جانبازان فجر تبریز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از سال 93 مصوب مجلس بود که کلیه خدمات درمانی جانبازان به عهده اداره متبوعه باشد و ادارات هزینه های آنان را پرداخت می کردند.

دکترسعید کنعانی با بیان اینکه افرادی که از بنیاد شهید حقوق می گیرند در این خصوص مشکلی ندارند، اضافه کرد: بیمه تکمیلی جانبازان شاغل و بازنشسته ادارات با اقدام جدید مجلس دچار مشکل شده است.

وی گفت مجلس مصوب کرده بیمه تکمیلی همه جانبازان یکپارچه سازی شود که طرح مناسبی است، اما چون این مصوبه هنوز بلاتکلیف است، روال سال های گذشته را نیز دچار خلل کرده که باید مسوولان نسبت به اجرایی کردن این مصوبه مجلس اقدام کنند تا بیمه آنان از بلاتکلیفی درآید.

وی خاطر نشان کرد: بیمارستان فجر با اطلاع از این مشکل آن را حل کرده و دارو و درمان در این بیمارستان همچنان برای جانبازان رایگان است اما سایر بیمارستان های استان هزینه درمان دریافت می کنند.

وی همچنین گفت: بیمارستان 36 تختخوابی فجر تبریز با افزایش تعداد جانبازان برخی مواقع دیگر ظرفیت کافی برای پذیرش ندارد.

کنعانی افزود: بر این اساس در مرحله اول برنامه ریزی شده تا 36 تخت این بیمارستان به مرکز توان بخشی و بازتوانی که آماده شده انتقال یابد و در ادامه به بیمارستان 100 تختخوابی توسعه یابد.

7223/587/245
کد N412780

وبگردی