آفتاب
تحقیقات نشان می‌دهد

پیشگیری از بروز دمانس با رژیم غذایی غنی از ماهی

پیشگیری از بروز دمانس با رژیم غذایی غنی از ماهی

تحقیقات نشان می‌دهد: رژیم غذایی غنی از ماهی به پیشگیری از بروز دمانس کمک می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، به گفته کارشناسان، بیش از 24 میلیون نفر در سراسر جهان از دمانس رنج می‌برند که بسیاری از این افراد در کشورهای با درآمد کم تا متوسط زندگی می‌کنند.

با بالا رفتن سن جمعیت که تعدادشان نیز رو به افزایش است، بسیاری از سیستم‌های بهداشتی در آینده تحت فشار روزافزون قرار می گیرند، در نتیجه بیشتر به سمت بررسی عوامل مربوط به رژیم غذایی، به ویژه ماهی و گوشت پرچرب متمایل شده‌اند که شاید در شروع و یا شدت دمانس تاثیر داشته باشند.

بعضی تحقیقات پیشنهاد می‌کنند مصرف ماهی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده با زنجیره بلند امگا 3، به‌ طور مثبتی با عملکرد شناختی در اواخر زندگی مرتبط است.

از سویی، گفته شده که افزایش مصرف گوشت می‌تواند با زوال شناختی ارتباط مستقیمی داشته باشد. به منظور تایید یا رد این نظریه‌ها، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی، مطالعه‌ای را با بررسی 14 هزار و 960 فرد بیش از 65 سال در هفت کشور با سطح درآمد کم تا متوسط آغاز کردند.

اطلاعات رژیم غذایی شرکت‌کنندگان که در چین، هند، کوبا، جمهوری دومینیکن، ونزوئلا، مکزیک و پرو زندگی می‌کردند، با مصاحبه چهره به چهره پرسیده شده و دمانس با استفاده از معیارهای بی‌طرفانه آموزشی و فرهنگی معتبر تشخیص گذاشته شد.

محققان دریافتند که در همه کشورها به‌ جز هند، ارتباط معکوسی میان مصرف ماهی و شیوع دمانس وجود دارد. این یافته‌ها، نتیجه‌گیری‌های قبلی مطالعات انجام شده را در کشورهای صنعتی تایید می‌کنند که حاکی از تاثیر افزایش مصرف ماهی با شیوع پایین دمانس در اواخر عمر بوده است.

محققان معتقدند این ارتباط به وضعیت کلی تغذیه‌ای نامرغوب افراد مبتلا به دمانس در این کشورها بستگی ندارد، زیرا مصرف گوشت در این گروه بالاتر بوده است. آنها می‌گویند ارتباط میان مصرف گوشت و دمانس در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نتایج این مطالعه در نشریه "تغذیه بالینی آمریکا" منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N412554

وبگردی