آفتاب

رییس جمهوری سابق قرقیزستان به حبس ابد محکوم شد

رییس جمهوری سابق قرقیزستان به حبس ابد محکوم شد

تهران - ایرنا - یک دادگاه نظامی قرقیزستان «قربان بیک باقی اف» رییس جمهوری اسبق این کشور را به همراه برادرش و نخست وزیر سابق به طورغیابی محاکمه و به حبس ابد محکوم کرد.

خبرگزاری شین هوا روز شنبه از «بیشکک» پایتخت قرقیزستان گزارش داد، قاضی «دمیر اونوربیک اف» که مسوولیت رسیدگی به پرونده «بیک باقی اف» را به عهده داشت، در حکم خود اعلام کرد: طبق نظر دادگاه رییس جمهوری سابق به همراه برادرش «ژانیش باقی اف» و «دانیال حسین اف» نخست وزیر سابق قرقیزستان به دلیل اتهام های متعدد، ازجمله کشتار جمعی تظاهرکنندگان در هفتم آوریل (18 فروردین) سال 2010 میلادی مقصر شناخته شده اند.

بر اساس این گزارش، طبق حکم دادگاه ، باقی اف و برادرش که سمت ریاست سرویس امنیت دولتی را به عهده داشت، علاوه بر مجازات حبس ابد، به توقیف اموال و سه سال محرومیت از حق برخورداری از مشاغل ویژه و یا شرکت در فعالیت های خاص محکوم شدند.

نخست وزیر سابق قرقیزستان نیز به مجازاتی مشابه محکوم شد.

این سه نفر، از سوی مسوولین قرقیزستان تحت پیگرد بین المللی قرار دارند و گفته می شود رییس جمهوری سابق این کشور به همراه برادرش در بلاروس بسر می برد و تلاش ها برای استرداد آنان تاکنون بی نتیجه بوده است. محل زندگی نخست وزیر سابق قرقیزستان نیز نامعلوم است.

همچنین چند نفر از مقامات عالی رتبه در دولت «باقی اف» نیز به خاطر شرکت در قتل یا تلاش برای قتل، مجرم شناخته شدند و به مجازات شش تا 25 سال حبس محکوم شدند که محاکمه سه نفر از آنان به صورت غیابی برگزار شد.

در پی بروز اعتراض ها علیه «باقی اف» در سال 2010 میلادی و درگیری خونین بین تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی این کشور 87 نفر کشته و حدود 500 نفر مجروح شدند.

پس از فرار «باقی اف» از قرقیزستان یک دولت موقت به ریاست جناح مخالف تشکیل شد.

آساق 1450**1545
کد N412505

وبگردی