آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

هانی زاده: سفر اعضای کنگره آمریکا به مصر برای اطمینان از امنیت اسرائیل است

هانی زاده: سفر اعضای کنگره آمریکا به مصر برای اطمینان از امنیت اسرائیل است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به مصر سفر کرده‌اند تا از تأمین امنیت اسرائیل و آمریکا در آینده این کشور اطمینان حاصل کنند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سفر تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به مصر خاطرنشان کرد: این افراد که شامل طیف‌های مختلفی از جمله دموکرات‌ها می‌شدند در سفر به قاهره در خصوص اخوان‌المسلمین و زندانیان آنها و همچنین در رابطه با آزاد کردن رهبران اخوان بحث‌هایی با مقام‌های امنیتی مصر داشتند.

وی ادامه داد: به طور کلی آمریکا پس از سرنگونی اخوان‌المسلمین احساس کرد که امکان دارد جریان قدرتمند اسلامی به فعالیت‌های زیرزمینی متوسل شود و اقدامات زیرزمینی خود را علیه دولت مصر و منافع رژیم صهیونیستی آغاز کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به وقایع اخیر که در صحرای سینا رخ داد، گفت: اخیرا طی اقداماتی که در این منطقه صورت گرفت چند افسر مصری کشته شدند و این وقایع نشان می‌دهد که اخوان‌المسلمین برای فعالیت نظامی برنامه‌ریزی سنگینی داشته است و همین عوامل باعث بروز نگرانی در میان مسئولان آمریکایی شده است.

وی ادامه داد: واهمه آمریکا از این است که اخوان، این جریان اسلامی به حاشیه رانده شود و با وجود این‌که اساسا اسلام‌گرایان معتقد هستند که کودتای نظامیان مصر با حمایت پنهانی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، ولی این امکان وجود دارد که اخوان‌المسلمین در آینده منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و خود دولت مصر را با انجام فعالیت مسلحانه به خطر بیندازد.

هانی زاده با بیان این‌که آمریکا از ترس به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند خود را به اخوان‌المسلمین مصر نزدیک کند، افزود: تعدادی از اعضای کنگره آمریکا با سفر به مصر تلاش دارند تا زمینه آزادی سران اخوان را فراهم کرده و از این طریق از آنها دلجویی کنند. بنابراین این احتمال در آینده وجود دارد که رئیس جمهور مصر تحت فشار آنها با آزادی اخوان‌المسلمین، سران آنها و حتی محمد مرسی موافقت کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با این‌که برخی از کنگره آمریکا در سفر به مصر خواهان ارائه مدارکی دال بر تروریست بودن اخوان‌المسلمین هستند، تصریح کرد: آنها از مسئولان مصر خواسته‌اند تا ادله موثقی در رابطه با این‌که اخوان‌المسلمین یک گروه تروریستی است ارائه کنند تا پس از آن آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری کنند که این گروه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار بدهند یا خیر.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: به طور کلی آمریکایی‌ها به اخوان‌المسلمین به عنوان گروهی معتدل‌تر نسبت به داعش، القاعده و جبهه النصره نگاه می‌کنند. به همین دلیل دور از ذهن به نظر می‌رسد که اخوانی‌ها در لیست سازمان‌های آمریکا قرار بگیرند مگر این که مصریها ثابت کنند که این گروه منافع رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها دنبال به دست آوردن مدارک محکمی هستند که سلاح‌هایی که در دست حماس است، همان‌هایی است که در دوران حکومت یک‌ساله اخوان‌المسلمین مصر در اختیار آنها قرار گرفته است که در صورت اثبات چنین ادعایی هم قطعا این گروه در لیست سیاه آمریکا قرار خواهد گرفت.

هانی زاده با اشاره به ادامه کمک‌های اروپا و آمریکا به دولت مصر، گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد هستند که سالیانه 4میلیارد دلار کمک مالی و اقتصادی در اختیار مصر قرار بدهند و این کمک ها به منظور حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه رفح و صحرای سینا بوده و در همین راستا 50 میلیون دلار دیگر نیز از سوی آمریکا به عنوان کمک فوری در اختیار مصر قرار داده می‌شود چرا که در مصر پس از سقوط حسنی مبارک تا امروز ارزش سهام این کشور حدود 35 میلیارد دلار کاهش داشته است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: تنها چیزی که آمریکا و عربستان در قبال کمک‌های خود به مصر انتظار دارند، حفظ منافع آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه است. همچنین از ارتش مصر انتظار می‌رود که بتواند مرزهای خود با اسرائیل را از ورود برخی گروه‌های اسلام‌گرا به فلسطین اشغالی حفظ کرده و مانع از وارد شدن ضرر به منافع رژیم صهیونیستی شود.

انتهای پیام

کد N412439

وبگردی