آفتاب

چین محدودیت‌هایی را بر مسافران اتوبوس در سینکیانگ اعمال کرد

چین محدودیت‌هایی را بر مسافران اتوبوس در سینکیانگ اعمال کرد

مقامات چین در تازه‌ترین اقدام برای جلوگیری از حملات خشونت‌آمیز، مسافران اتوبوس در مرکز منطقه سینکیانگ را از حمل وسایلی از فندک گرفته تا ماسک منع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این قوانین جدید در اورمغی، مرکز منطقه سینکیانگ که شبیه به محدودیت‌هایی است که معمولا از سوی خطوط هوایی اعمال می‌شود، بیانگر میزان نگرانی مقامات چین و تلاش‌هایشان برای جلوگیری از طغیان درگیری در این منطقه است که خانه اقلیت‌ مسلمان ایغور محسوب می‌شود.

سال‌هاست که خشونت‌ منطقه سینکیانگ را فرا گرفته و دولت چین شبه نظامیان و جدایی طلبان را که خواستار ایجاد دولتی مستقل به نام "ترکستان شرقی" هستند، مقصر این ناآرامی‌ها می‌داند. اتوبوس‌ها در بخشهای مختلف چین از جمله شهرهای هانگژ و واگوانگژو به آتش کشیده شده‌اند.

مقامات آتش زن‌ها را مقصر این رویدادها می‌دانند نه شبه نظامیان را.

اقلام ممنوع شده شامل بنزین، ترقه، آب آشامیدنی، روغن سرخ کردنی و ماست است.

ممنوعیت حمل مایعات سال‌هاست که برای مسافران هواپیما اعمال شده و این مساله با هدف ایجاد ممانعت برای شبه نظامیان از حمل مواد منفجره پیشرفته که شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است، صورت گرفته است.

روزنامه "قانون" نوشت، در تمامی ایستگاه‌های اتوبوس تمامی مسیرهای اتوبوس 154 اورمغی دست کم دو مامور امنیتی بازرسی بدنی و بازرسی وسایل و چمدانها را انجام می‌دهند و مسافرانی که اقلام ممنوع شده به همراه داشته باشند از سوار شدن منع می‌شوند.

این روزنامه افزود: رانندگان اتوبوس نیز دو نقش ایفا می‌کنند هم وظیفه معمول خود را انجام می‌دهند و هم افراد مشکوک را بازرسی امنیتی می‌کنند.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند، سیاست‌های سخت و شدید در سینکیانگ از جمله محدودیتهایی بر اسلام و زبان و فرهنگ مردم ایغور باعث افزایش ناآرامی‌ها می‌شود.

انتهای پیام

کد N411911

وبگردی