آفتاب
/گزارش/

چالش‌های جهانی، آزمونی برای اراده اوباما

چالش‌های جهانی، آزمونی برای اراده اوباما

"باراک اوباما چندی پیش از رویکرد «رهبری از پشت صحنه» در سیاست خارجی آمریکا صحبت کرد و اخیرا وزیر امور خارجه وی نیز عنوان کرده که آمریکا بیش از هر زمان و با تاثیری بیشتر از گذشته، در نقاط مختلف جهان درگیر شده است، در حالی‌که منتقدان این مواضع دولت اوباما را نشان‌دهنده انفعال و ضعف می‌دانند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی در پایگاه اینترنتی روزنامه کریستین ساینس مانیتور آمده است: از نقطه نظر سیاسی می‌توان گفت که بیشترین افول در سیاست خارجی باراک اوباما، ریاست جمهوری آمریکا در سال 2011 هنگامی که مشاور امنیت ملی وی، اقدامات دولت اوباما در لیبی را «رهبری از پشت صحنه» خواند، اتفاق افتاد.

اغلب آمریکایی‌ها عادت به شنیدن چنین چیزی ندارند. اگرچه آن‌ها از جنگ خسته هستند اما آن‌ها یا می‌خواهند شاهد یک آمریکای جسورتر باشند یا رویکرد عدم مداخله از نوعی که سناتور رند پاول مورد حمایت قرار داد را ببینند. رهبری از پشت صحنه برای آن‌ها چندان قابل پذیرش نیست.

امروز اوباما با دو وضعیت فوری و بسیار خطرناک در خارج از آمریکا روبرو است:‌ نخست سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی مالزی بر فراز مناطق تحت تسلط شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین است که ظاهرا با حمایت و دستور ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه که نمی‌تواند فروپاشی اتحاد شوروی را ببخشد انجام شده است. واقعه بعدی حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه است که حاکی از پیشرفت بسیار کم در روابط میان دولت اسرائیل با همسایگان فلسطینی آن به رغم چند دهه مذاکره است.

می‌توان به فهرست این مشکلات دیگر مسائل جاری نظیر سوریه، عراق و ایران را اضافه کرد درحالی‌که لازم به اشاره به ده‌ها هزار کودک مهاجری که در مرزهای آمریکا ظاهر می‌شوند، چون خانه‌شان را در خشونت‌های آمریکای مرکزی از دست‌ داده‌اند، نیست.

باید گفت که جلسه اطلاعاتی روزانه رییس جمهوری آمریکا اکنون به طرزی استثنایی افسرده‌کننده است.

هیچ‌کسی تصور نمی‌کند که آمریکا می‌تواند و یا باید مشکلات جهان را حل کند حتی اگر هنوز آمریکا را تنها ابرقدرت باقی‌مانده در جهان بدانند. با این حال نقش آمریکا در جهان در جریان مصاحبه‌هایی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی روز یکشنبه گذشته در شبکه‌های تلویزیونی این کشور انجام داد،‌ بحث محوری بود.

جان کری در مصاحبه‌های خود در برنامه‌های پنج شبکه مهم آمریکا شامل ان بی سی، ای بی سی،‌ سی بی اس، فاکس نیوز و سی ان‌ان به این مساله پرداخت.

کری در شبکه ای بی سی گفت: حقیقت این است که آمریکا نسبت به هر زمانی در سال‌های اخیر در مکان‌های بیشتری در جهان درگیر شده و از نظر من با تاثیر بیشتری نیز درگیر شده است.

وی افزود: من نمی‌توانم زمانی را به یاد بیاورم که آمریکا بدین میزان در نقاط مختلف جهان درگیر شده باشد درحالی‌که مردم این نقاط درباره ماندن ما نگران نیستند، بلکه نمی‌خواهند که ما آن‌ها را ترک کنیم و تصدیق می‌کنند که رهبری آمریکا در جهان حیاتی است.

در عین حال سناتور لیندسی گراهام و سناتور جان مک‌کین، دو سناتور جمهوری‌خواه جنگ طلب آمریکایی این دیدگاه‌های سیاست خارجی جان کری را "خنده‌دار و توهم‌آمیز" خواندند.

لیندسی گراهام گفت: این مرا می‌ترساند که جان کری اعتقاد دارد جهان در وضعیت خوبی است. آمریکا چسبی است که جهان آزاد را به هم وصل کرده است. رهبری از پشت صحنه دیگر کارآیی ندارد. جهان دچار سرگشتگی است و باراک اوباما تبدیل به پادشاه انفعال شده است. سیاست‌های وی در سراسر جهان در حال شکست خوردن هستند و مشکلات به زودی به کشور ما نیز خواهند آمد.

همچنین برخی دموکرات‌ها در آمریکا نیز خواهان پاسخ قاطع‌تر آمریکا در قبال مساله اوکراین هستند.

سناتور رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در شبکه فاکس نیوز گفت: به وضوح ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه موجب شرایط فعلی بوده و منابع لازم را برای شورشیان اوکراین فراهم آورده تا به این ترتیب تراژدی سقوط هواپیمای مسافربری رخ دهد.

وی افزود: از نظر من غرب و از جمله آمریکا باید پاسخی چشم‌گیرتر از آنچه که تا به امروز مشاهده کرده‌ایم به بحران اوکراین دهند.

با این حال نظری که جان کری در شبکه سی‌ان‌ان نسبت به چگونگی پاسخ آمریکا به سقوط هواپیمای مسافربری خطوط مالزی در شرق اوکراین داد باعث نارضایتی جنگ‌طلبانی نظیر گراهام خواهد شد.

جان کری گفت: ما اکنون درخصوص اینکه گام‌های بعدی چه خواهد بود، در حال بحث با هم‌پیمانان اروپایی خود هستیم و به جای اقدام عجولانه، رییس جمهور قصد دارد پاسخ خود را به شیوه‌ای دوراندیشانه و تا مدتی پس از وقوع واقعه ارائه دهد. ما در حال جمع کردن حقایق بیشتر هستیم و من فکر می‌کنم که رهبران مسئول نیاز به حقایق دارند. این دقیقا کاری است که ما انجام می‌دهیم.

با این حال گراهام گفت: در دولت آمریکا انفعال غلبه دارد. باراک اوباما تلاش می‌کند تا دوراندیش باشد اما این منجر به انفعال می‌شود،‌ او تلاش می‌کند تا متفکر باشد اما این منجر به ضعف می‌شود.

انتهای پیام

کد N411880

وبگردی