آفتاب

معاون اردوغان: قانون اساسی دیگر مشروعیت ندارد

معاون اردوغان: قانون اساسی دیگر مشروعیت ندارد

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: قانون اساسی کنونی ترکیه دیگر مشروعیت ندارد. ترکیه به قانون اساسی مدنی، دموکراتیک و مدرن احتیاج دارد. باید بگویم که ترکیه به قانون اساسی جدید نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: چنانچه حزب حاکم عدالت و توسعه بتواند در انتخابات پارلمانی نیز اکثریت آراء را کسب کند، ترکیه احتمالا به سمت تغییر این سیستم حرکت می‌کند تا به رئیس جمهور اختیارات بیشتری اعطا کند که شبیه سیستم آمریکا و یا فرانسه باشد.

وی تاکید کرد که حزب حاکم عدالت و توسعه تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه اعمال خواهد کرد تا اختیارات بیشتری به رئیس جمهوری آتی اعطا شود چرا که نسخه کنونی این اختیارات میراث کودتای نظامی است و دیگر مشروعیت ندارد.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت، چنانچه رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور در انتخابات 19 مرداد پیروز شود، رئیس دولت فعالی خواهد بود و رجب طیب اردوغان، نسبت به مقام‌های پیشین، رئیس جمهوری قدرتمندتر خواهد شد.

با این حال وی گفت که فعالیت‌های اردوغان در چارچوب قانون خواهد بود.

به احتمال زیاد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در انتخابات دهم اوت (19 مرداد) که برای اولین بار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، پیروز خواهد شد. وی در 14 مارس 2003 نخست وزیر ترکیه شد و از آن زمان تاکنون به مدت 11 سال این پست را در اختیار داشته است و هم اکنون نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است تا جای عبدالله گل را بگیرد.

بولنت آرینچ با توصیف اردوغان به عنوان رهبری موفق و کاریزماتیک گفت که وی شانس زیادی برای پیروزی دارد.

وی گفت: اردوغان چهره قدرتمندی خصوصا در سیاست خارجی است و انتخاب وی در انتخابات آتی برای ترکیه و خصوصا منطقه ما بسیار معنادار است.

پست ریاست جمهوری در ترکیه نمادین است با این حال معاون اردوغان گفت: چنانچه نخست وزیرمان، رئیس جمهور شود، وی قطعا رئیس جمهوری فعال می‌شود. روابط وی با دولت بسیار محکتر از پیش خواهد شد و در سیاست خارجی نیز با قدرت بیشتری عمل می‌کند. با این حال تمام این اختیارات در چارچوب قانون اساسی خواهد بود.

معاون اردوغان همچنین گفت که انتخاب یک رهبر قدرتمند به ترکیه اجازه می‌دهد تا بر روی بحران‌های منطقه‌ای از جمله در سوریه، عراق و خاورمیانه و نیز مشکل قبرس با قدرت بیشتری عمل کند.

انتهای پیام

کد N411756

وبگردی