آفتاب

رئیس جمهور سابق قرقیزستان و برادرش به حبس ابد محکوم شدند

رئیس جمهور سابق قرقیزستان و برادرش به حبس ابد محکوم شدند

یک دادگاه نظامی در قرقیزستان، "قرمانبیک باقیف"، رئیس جمهور سابق این کشور، "جانیش باقیف"، برادرش و "دانیار اوسنف"، نخست وزیر اسبق این کشور را غیابا به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، قاضی این دادگاه در رای خود اعلام کرد این دادگاه 3 متهم را به اتهامات متعدد شامل کشتار گسترده معترضان در آوریل 2010، محکوم کرد.

این دادگاه تصمیم گرفت تا علاوه بر مصادره اموال قرمانبیک باقیف و برادرش که رئیس سابق امنیت ملی بود، آن‌ها را به حبس ابد محکوم کند. این دادگاه همچنین متهمان را به محرومیت 3 ساله از تصدی هر مقامی محکوم کرد.

دانیار اوسنف، نخست وزیر سابق این کشور نیز به حبس ابد، محرومیت 3 ساله از داشتن مقام‌های دولتی و یا فعالیت‌های مرتبط و همچنین مصادره دارایی‌هایش محکوم شد.

پیش‌تر این سه نفر توسط مقام‌های قرقیزستان تحت تعقیب بین‌المللی بودند. این مقامات معتقدند که رئیس جمهور سابق و برادرش به بلاروس گریخته‌اند. با این حال تلاش‌های آن‌ها برای بازگرداندن مجرمان بی‌نتیجه بوده است. از محل نخست وزیر سابق این کشور اما همچنان اطلاعی در دست نیست.

بسیاری از دیگر مقامات ارشد در دوران تصدی‌گری باقیف نیز به علت مبادرت در کشتار یا تلاش برای آن مجرم شناخته شدند. سه تن از آن‌ها نیز غیابا به شش تا 25 سال حبس محکوم شدند.

در هفت آوریل 2010، موجی از اعتراضات علیه دولت باقیف در سراسر قرقیزستان به راه افتاد. طی یک درگیری شدید بین معترضان و نیروهای آژانس‌های دولتی در "خانه دولت" در بیشکک، 87 تن کشته و حدود 500 تن مجروح شدند.

بعد از این درگیری‌ها باقیف از کشور گریخت و یک دولت موقت که توسط مخالفان تشکیل شد، قدرت را در دست گرفت.

انتهای پیام

کد N411734

وبگردی