آفتاب

سفر محرمانه هیاتی از کنگره آمریکا به مصر با محوریت اخوان‌المسلمین

سفر محرمانه هیاتی از کنگره آمریکا به مصر با محوریت اخوان‌المسلمین

یک منبع سیاسی آگاه از سفر محرمانه هیاتی از کنگره آمریکا به مصر برای بحث و گفتگو با مسئولان سیاسی و امنیتی این کشور در خصوص گروه اخوان‌المسلمین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که یک هیات پنج نفره از کنگره آمریکا اخیرا سفری کاملا محرمانه به مصر داشته و برای بحث و بررسی مساله حمایت 50 میلیون دلاری دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از گروه اخوان المسلمین مصر و تروریستی خواندن این گروه با مسئولان امنیتی و سیاسی این کشور دیدار و گفتگوهایی داشته‌اند.

به گزارش منبع مذکور، این هیات از مسئولان مصری خواست اسناد و مدارکی را ارائه کنند که نشان بدهد گروه اخوان المسلمین همچنان به اقدامات تروریستی می‌پردازد و سازمان‌ها یا شخصیت‌های آمریکایی از گروه اخوان المسلمین حمایت به عمل آورده‌اند.

هیات مذکور با چند تن از مسئولان وزارت کشور مصر نیز دیدار کرده و از اسناد و مدارکی که به موجب آن گروه اخوان المسلمین گروهی تروریستی خوانده شده است، اطلاع یافتند.

به گزارش منبع مذکور، کنگره آمریکا به صورت جدی در خصوص تروریستی خواندن گروه اخوان المسلمین بحث و در این زمینه با دولت مصر همکاری می‌کند.

این هیات همچنین اعلام کرده که با دولت انگلیس در این زمینه برای تشکیل جبهه بین‌المللی جهت فشار آوردن بر سازمان ملل و صدور قطعنامه‌ای در این خصوص همکاری می‌کند.

از سوی دیگر، نبیل نعیم، موسس گروه "الجهاد" در مصر اعلام کرد که دو تن از اعضای هیات آمریکایی با وی در دفترش دیدار کرده و در خصوص گروه اخوان المسلمین و میزان آشنایی وی با اقدامات و برخوردهای این گروه و اینکه آیا اخوان المسلمین دست به اقدامات تروریستی در مصر یا دیگر کشورها زده یا خیر بحث و گفتگو کرده‌اند.

به گفته نبیل نعیم، سفر هیات مذکور به مصر با هماهنگی دولت انگلیس صورت گرفته که می‌خواهد موضع رسمی خود را نسبت به فعالیت‌های گروه اخوان المسلمین در این کشور اعلام کند.

وی گفت: گروه اخوان المسلمین پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر در سوم ژوئیه 2013 به اقدامات تروریستی دست می‌زده و مسئول عملیات تروریستی اخیر در مصر است که به کشته شدن 22 نظامی مصری انجامید.

وی گفت: سازمان بین‌المللی گروه اخوان المسلمین رهبری عملیات تروریستی علیه مصر را با هدف ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور بر عهده دارد و از گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده حمایت مالی به عمل می‌آورد.

قرار است دولت انگلیس نتایج تحقیقات خود را در مورد گروه اخوان المسلمین در اوت اعلام کند.

مصطفی فواد، پژوهشگر امور گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا در این باره گفت: تصمیم دولت انگلیس در خصوص اخوان المسلمین هنوز مشخص نشده و سخت است پیش‌بینی کنیم این تصمیم منفی خواهد بود یا مثبت.

کمیته تحقیق به ریاست سر جان جین کینز، دیدارهای زیادی را با طرف‌هایی در دستگاه‌های امنیتی مصر، عربستان و آمریکا و با شخصیت‌های تندرو داشته است.

وی گفت: تصمیم کمیته تحقیق انگلیس تصمیمی از روی احساس و برای راضی کردن طرف‌های بین‌المللی نخواهد بود بلکه این کمیته در فعالیت و اقدامات خود بسیار شفاف عمل می‌کند و آنچه برای انگلیس مهم است اطمینان حاصل کردن از این است که آیا گروه اخوان المسلمین در این کشور دست به اقدامات تروریستی یا تحریک به آن می‌زند یا خیر.

دولت مصر 25 دسامبر گذشته پس از وقوع یک انفجار تروریستی که مجتمع امنیتی "دقهلیه" را هدف قرار داده بود و منجر به کشته شدن 15 تن شد، گروه اخوان المسلمین را گروهی تروریستی خواند.

انتهای پیام

کد N411668

وبگردی