آفتاب
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

مهمترین ویژگی‌ حکومت‌ صالح، پرداختن به امربه معروف و نهی از منکر است

مهمترین ویژگی‌ حکومت‌ صالح، پرداختن به امربه معروف و نهی از منکر است

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: در حکومت صالحان وقتی رهبران و آمران صالح شوند حکومت به سمت صلاح و رستگاری پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابوالحسن نواب در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه « مهمترین ویژگی‌ حکومت صالحان پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر است»، اظهار کرد: امر به معروف یعنی خوبی‌هایی همچون معنویت، صفا، پاکی، راستی و صداقت در جامعه ترویج پیدا کند و منکرها کم شود، یعنی کاری کنیم که افراد به سمت مسائلی همچون دزدی، خیانت، تجاوز، بدخویی، بداخلاقی و امثال اینها نروند؛ چرا که این ویژگی‌ها برای جامعه فاسد است و نباید در جامعه صالح راه پیدا کند.

وی تصریح کرد: یک حکومت صالح، حکومتی است که همواره امر به معروف و نهی از منکر را دستور کار خود قرار دهد. خداوند در قرآن می‌فرماید: "الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ..." این آیه می‌شود مصداق حکومت صالح.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه «باید این مفاهیم را برای افراد جامعه تبیین و تعریف کنیم» گفت: برای ترویج حکومت صالح ابتدا باید عمل خود را درست کنیم یعنی راهی به غیر از زبان را انتخاب کنیم.

نواب تاکید کرد: در حکومت صالحان وقتی رهبران و آمران صالح شوند حکومت به سمت صلاح و رستگاری پیش می‌رود. ما ابتدا باید عمل خود را درست کنیم و بعد از آن به کارهای گفتاری و تبلیغی بپردازیم.

وی گفت: بعد از اینکه عمل حکومت‌داران درست شد باید قوانین درستی در سطح جامعه داشته باشیم و بعد از قوانین این فرهنگ مردم است که باید به سمت تعالی و صلاح پیش برود. پس نتیجه می‌گیریم که اگر عمل حاکمان، قوانین صالح و فرهنگ مردم درست شود جامعه به سمت صلاح و رستگاری می‌رود.

وی ادامه داد: در بین این سه، فرهنگ مردم اهمیت زیادی دارد. یعنی اگر عمل حاکمان درست و قوانین حاکم بر جامعه نیز اسلامی باشد، ولی مردم فرهنگ عمل به قانون را نداشته باشند جامعه به سمت صلاح و رستگاری نمی‌رود پس باید کاری کنیم که مردم جامعه از درون حکومت صالح را بخواهند؛ چراکه فرهنگ یک اصل اساسی است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ادامه افزود: این که می‌گویند حکومت باید مردم را به بهشت ببرد یا نه و این سخن موجب اختلاف شده است مفهوم و جوابش این می‌شود که نیازی نیست حکومت دست مردم را بگیرد و به بهشت ببرد، ولی باید به گونه‌ای رفتار و عمل کند که زمینه‌ساز حکومت صالح شود. این حکومت است که زمینه اصلاح امور مردم را فراهم می‌کند.

نواب گفت: حکومت وظیفه دارد اخلاق خوب را در بین افراد جامعه ترویج دهد و این وظیفه فقط برای حکومت ایرانی و اسلامی نیست. یکی از بزرگترین جامعه‌شناسان انگلیسی در کتابی به نام "راه سوم" می‌نویسد: حکومت باید جلوی مواد مخدر، فساد، فحشاء و هر آنچه که افراد جامعه را به سمت فساد می‌کشاند را بگیرد.

انتهای پیام

کد N411511

وبگردی