آفتاب

‌دریاچه اوان قزوین لایروبی شد

‌دریاچه اوان قزوین لایروبی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از پاکسازی دریاچه اوان توسط غواصان غارنورد و چند تن از ورزشکاران کمیته غارنوردی با همکاری این اداره کل خبر داد.

صدر الدین علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب اوان با اختصاص اعتباری بالغ بر 240 میلیون تومان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین قرار گرفته و در حال اجرا‌ست.

وی با اشاره به ارزش بالای این دریاچه از لحاظ اکولوژیکی افزود: احداث جاده، فعالیت‌های کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی در اثر چرای دام همگی باعث افت آب دریاچه و ورود گل و لای به این دریاچه شده است.

علیپور تاکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در سال گذشته،آب این دریاچه 80 سانتیمتر نسبت به سال 91 افت داشته که با توجه به توافقات به عمل آمده با مردم محلی و جبران کمبود آب از طریق زمین‌های بالا دست دریاچه، لوله گذاری به طول تقریبی 250 متر در حال انجام است.

وی با اشاره به این که تامین آب دریاچه اوان از چشمه‌های کف آن است، ادامه داد: بسیاری از این چشمه‌ها در اثر رسوب گذاری و وجود زباله در کف دریاچه پوشیده شده‌اند که توسط غواصان لایه روبی و پاکسازی آن در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: غواصان غارنورد برای پاکسازی دریاچه اوان، با رفتن به عمق این دریاچه زباله و آلاینده‌های محیط زیست را به بیرون انتقال می‌دهند تا این دریاچه دوباره به وضعیت سابق خود باز گردد.

به گزارش ایسنا، دریاچه توریستی و گردشگری اوان در 75 کیلومتری شمال شهر قزوین با مساحت تقریبی 8 هکتار در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زوار دشت و زرآباد در منطقه الموت شرقی و در ارتفاع یک هزار و 800 متری از سطح دریا واقع است.

‌انتهای پیام

کد N411504

وبگردی