آفتاب

کاهش صدمات ناشی از پرتو درمانی با ترکیبات گیاهی

کاهش صدمات ناشی از پرتو درمانی با ترکیبات گیاهی

تهران - ایرنا - محققان به تازگی دریافته اند که ترکیبات برخی گیاهان باعث کاهش صدمات ناشی از رادیوتراپی در بیماران سرطانی می شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از ساینس، پرتو درمانی (رادیو تراپی) یکی از موثر ترین روش های درمانی در انواع سرطان است. در این روش مکان دقیق تومور توسط متخصصان در روی پوست نشانه گذاری می شود و با تشخیص پزشک، آن ناحیه مورد اصابت مستقیم اشعه ایکس یا گاما قرار می گیرد. فعالیت سلول های سرطانی با برخورد اشعه به مرور ضعیف می شود و در نهایت از بین می رود. از طرفی سلول به اندازه ای ضعیف می شود که امکان ترمیم آن وجود ندارد.

گرچه این روش یکی از موثرترین راهکارهای موجود است ولی عوارض جانبی آن باعث آسیب به بیمار می شود. هرچقدر هم که دقت تجهیزات استفاده شده در پرتو درمانی بالا باشد، علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های سالم مجاور نیز تحت تاثیر قرار می گیرند؛ علاوه بر این مشکلاتی نظیر سوختگی و تیرگی پوست، تهوع، یبوست، سرگیجه، ریزش مو و ضعف بدن نیر گریبانگیر بیماران است. یکی دیگر از خطرناک ترین عارضه های جانبی پرتو درمانی، سرطان پوست است.

پژوهش های محققان نشان می دهد که سه ترکیب گیاهی به نام های CA ( مخفف affeic acid )،

RA (مخفف rosmarinic acid) و TCA (مخفف trans-cinnamic acid) می تواند از پوست بیمار در مقابل تمام اشعه های درمانی محافظت کند‎؛ تنها نکته در استفاده از این ترکیبات، دقت در اندازه آنها برای اجتناب از غلظت های سمی است.

این ترکیبات نه تنها از سرطانی شدن پوست جلوگیری می کنند، بلکه مانع از صدمات وارده به DNA می شوند.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه بین المللی Journal of Low Radiation منتشر شده است.

علمی (6) **9259**1599
کد N411464

وبگردی