آفتاب

برنامه هند برای تامین گاز پاکستان

برنامه هند برای تامین گاز پاکستان

دهلی نو - ایران - یک طرح پیشنهادی برای کشیدن خط لوله انتقال گاز طبیعی از هند به پاکستان احتمالا در طول یک سال تکمیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، احداث این خط لوله بخشی از برنامه دولت راستگرای ˈنارندرا مودیˈ برای تقویت بیش از پیش روابط تجاری بین هند و پاکستان می باشد.

روزنامه انگلیسی زبان هندو طی گزارشی در این خصوص نوشت: این خط لوله که توسط شرکت گاز هند (گیل) احداث می شود ازایالت گجرات در غرب آغاز خواهد شد و بعد از عبور از ایالت های مادیاپرادش، دهلی و اوتارپرادش به ایالت پنجاب خواهد رسید.

براساس این طرح شرکت گیل گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) را از صادرکنندگان بین المللی خواهد خرید و بعد از تبدیل مجدد به گاز در پایانه ال.ان.جی در داهج در ایالت گجرات به پاکستان خواهد فرستاد.

منابع رسمی روز جمعه به روزنامه هندو گفتند: این خط لوله احتمالا در طول 12 ماه تکمیل خواهد شد.

هند دربودجه امسال خود عوارض گمرکی 5 درصدی را برای صدور گاز طبیعی به پاکستان معاف و بدین وسیله زمینه را برای گسترش همکاری با این همسایه خود هموار کرده است.

در این طرح از شبکه خطوط لوله موجود دادری-باوانا-نانگال شرکت گاز هند که اکنون به شهر جلندر در ایالت پنجاب امتداد می یابد استفاده خواهد شد.

منابع مذکور گفتند: این خط لوله احتمالا با احداث یک خط 110 کیلومتری دارای 24 اینج قطر به لاهور از طریق شهر امریتسر ادامه داده خواهد شد.

این خط لوله از داهج در ایالت گجرات شروع خواهد شد و از ویجایپور در ایالت مادیاپرادش، دادری در ایالت اوتارپرادش ، باوانا در ایالت دهلی عبور کرده و به نانگال در ایالت پنجاب خواهد رسید.

دولت ناراندرا مودی در نظر دارد که این طرح را به همراه یک طرح خط لوله نفتی دیگر که در اصل توسط دولت مانموهان سینگ نخست وزیر سابق تهیه شده تکمیل کند.

تصمیم دهلی نو به ارسال گاز طبیعی و دیگر محصولات نفتی به پاکستان به عنوان اولین قدم در جهت احیای دو طرح عظیم یعنی طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند و طرح خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان-هند تلقی می شود.

ˈعبدالبسیط ˈ سفیر پاکستان در هند هفته گذشته به خبرنگاران در دهلی گفت که دهلی نو و اسلام آباد بشدت در جهت تکمیل این طرح ها فعالیت می کنند.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N411458

وبگردی