آفتاب

همایش روز قدس در آنکارا برگزار شد

همایش روز قدس در آنکارا برگزار شد

آنکارا – ایرنا – همایش روز جهانی قدس با شرکت صدها تن از روزه داران و سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا جمعه شب در مرکز فرهنگی نجیب فاضل این شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که از طرف اتحادیه جوانان آناتولی وابسته به حزب اسلامگرای سعادت ترکیه برگزارشد، ˈصالح تورحانˈ دبیرکل این اتحادیه، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در آنکارا، اوغوزخان اصیل ترک رئیس شورای عالی مشورتی حزب سعادت، منیر سعید جراده نماینده حماس در ترکیه، سفرای شماری از کشورهای اسلامی و شخصیتهای اسلامی و سیاسی و مردم آنکارا شرکت کردند.

صالح تورحان در این مراسم با تشریح جایگاه قدس در تاریخ و اهمیت آن در ادیان مختلف و تاکید بر این که قدس همواره در تاریخ به استثنای دوران جنگ های صلیبی و بعد از اشغال سرزمین های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی همواره در قلمرو اسلام بوده است، گفت: رحمت خداوند بر امام خمینی (ره) باد که با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، میراث بسیار ارزشمندی را برای تبیین وحدت ما مسلمانان به یادگار گذاشته اند.

او همچنین از تلاش های ˈنجم الدین اربکانˈ رهبر نهضت ˈنگرش ملیˈ و نخست وزیر فقید این کشور در زنده نگاه داشته شدن آرمان فلسطین و قدس شریف، تاکید کرد، امروزه مسلمانان بیش از هر دوره دیگری نیاز به همبستگی و برابری و وخدت دارند تا از مقاومت مردم فلسطین حمایت کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی با اشاره به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، گفت: حضرت امام این روز را روز تجدید حیات اسلام خوانده اند.

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای وحدت مسلمین و توجه به مهمترین مساله جهان اسلام یعنی قدس و فلسطین است.

وی تاکید کرد که خداوند اراده کرده است در پرتو مساله قدس، ظالمان و مشرکان و منافقان را رسوا کند.

سفیر ایران اضافه کرد، رژثم صهیونیستی تصور می کرد در پرتو شرایط سوریه و عراق و تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی بین مسلمانان خواهد توانست آرمان فلسطین و موجودیت مقاومت اسلامی را به فراموشی بسپارد.

اما مقاومت اسلامی در غزه و حمایت مسلمانان جهان از مقاومت توطئه آنها را به شکست کشانده و مسلمانان را حول محور فلسطین متحد کرده است.

بیکدلی تاکید کرد، آرزوی ما وحدت و یکپارچگی مسلمین است و ایران و ترکیه در این زمینه نقش مهمی دارند.

نماینده حماس در ترکیه نیز در مورد آخرین وضعیت غزه سخن گفت و ضرباتی که مقاومت اسلامی بر اسراییل وارد کرده ، موثر خواند و گفت: مقاومت دلیرانه مردم غزه موجب شکسته شدن هیبت نظامی اسراییل شده است.

وی با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از سربازان اسراییلی در حمله زمینی به غزه و به اسارت درآمدن یکی از فرماندهان آنهاگفت: مردم غزه شجاعانه در مقابل حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی مقاومت می کنند.

اوغوزخان اصیل ترک سخنران دیگر همایش بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی و حمایت عملی آنان از مساله فلسطین تاکید کرد و گفت: به یقین خون شهدای غزه به هدر نخواهد رفت و این خونها ضمن آبیاری آزادی فلسطین، زمینه نابودی اسراییل را نیز فراهم خواهد کرد.

این مراسم با نمایش فیلمی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تظاهرات ضد صهیونیستی شرکت کنندگان و مراسم افطاری خاتمه یافت.

خاورم/2011**1917
کد N411398

وبگردی