آفتاب

روسیه برای مشارکت در تحقیقات بین المللی در مورد هواپیمای مالزی اعلام آمادگی کرد

روسیه برای مشارکت در تحقیقات بین المللی در مورد هواپیمای مالزی اعلام آمادگی کرد

مسکو-ایرنا- رییس سازمان هواپیمایی روسیه آمادگی کشورش را برای مشارکت در تحقیقات بین المللی در مورد سانحه هواپیمای ام.اچ-17 مالزی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال تلویزیونی روسیه24، ˈآلکساندر نرادکوˈ روز جمعه به خبرنگاران گفت: روسیه از تجربه کافی در زمینه تحقیقات سوانح هوایی برخوردار است و می تواند آن را در تحقیقات بین المللی در مورد هواپیمای مالزی بکار گیرد.

وی یادآوری کرد: در سال 2001 یک فروند هواپیمای توپولف-154 روسیه که از تل آویو عازم نووسیبیرسک بود توسط پدافند هوایی اوکراین در دریای سیاه سرنگون شد و 77 سرنشین آن کشته شدند و روسیه در این مورد تحقیقات گسترده ای کرد.

رییس سازمان دولتی هواپیمایی روسیه گفت: می توانیم داده ای ماهواره ای و ایستگاه ردیابی هوایی را در اختیار کارشناسان ایکائو و کمیسیبون ویژه تحقیقات در مورد سانحه هواپیمای مالزی قرار دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: می توان برای انجام تحقیقات از مکالمات بیسیم کارکنان خدمات ناوبری هوایی اوکراین با دو هواپیمای مسافربری هندی و سنگاپوری که در هنگام بروز سانحه هواپیمای مالزی در حریم هوایی دونتسک و نزدیکی این هواپیما قرار داشتند، استفاده کرد.

نرادکو مسئولیت سقوط هواپیمای مالزی را متوجه طرف اوکراینی دانست و گفت: در مناطق شرق اوکراین در دو ماه اخیر چندین مورد سرنگونی هواپیما رخ داده بود.

وی افزود: اگر نظامیان اوکراینی از خطر هدف قرار گرفتن هواپیماها در ارتفاع بالا با استفاده از سامانه بوک مطلع بودند باید در این مورد به هواپیماهایی که از شرق این کشور عبور می کردند هشدار می دادند.

مقام روس افزود: معلوم نیست به چه علت با توجه به ادامه مناقشه در مناطق جنوب و شرق اوکراین، هنوز حریم هوایی این مناطق برای پرواز هواپیماهای مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان هواپیمایی روسیه گفت: پس از حادثه سرنگونی هواپیمای ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس در سال 1988 ایکائو دستورالعمل ویژه ای را برای پرواز هواپیماهای مسافربری تصویب کرد.

وی افزود: مطابق این دستور العمل پرواز هواپیماهای مسافربری در حریم هوایی مناطق خطرناک منع شده است.

هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هواپیمایی مالزی با 298 مسافر، در هفدهم جولای در شرق اوکراین هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

اروپام/2242**518/1275
کد N411124

وبگردی