آفتاب
عفو بین‌الملل خواستار شد؛

اقدام فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه وقوع جرایم جنگی

اقدام فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه وقوع جرایم جنگی

سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه هشدار داد که آغاز حملات زمینی به غزه نشان دهنده لزوم اقدام فوری بین‌المللی برای حمایت از غیرنظامیان فلسطینی و جلوگیری از ادامه وقوع جرایم جنگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلیپ لاتر سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، اظهار تأسف کرد که حملات هوایی بی‌رحمانه اسرائیل علیه غزه غیرنظامیان و اموال آنها را هدف قرار داده است، در حالی که طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه باید مورد حمایت قرار گیرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، بیش از 240 فلسطینی قبل از آغاز حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه کشته شده بودند که دست کم 171 تن از آنها غیرنظامی شامل 48 کودک و 31 زن بودند.

فیلیپ لاتر افزود: هدف قرار دادن غیرنظامیان و حملات مستقیم علیه اموال آنها در هیچ شرایطی قابل توجیه و عادلانه نیست. اسرائیل که پیش از این بارها با برخورداری از مصونیت کامل حقوق بین‌الملل را نقض کرده است باید مسئول دانسته شود که اولین گام برای رسیدن به این هدف آغاز تحقیقات گسترده و بین‌المللی سازمان ملل است.

بر اساس این گزارش نزدیک به 1800 خانه به طور کامل در نتیجه حملات اسرائیل به غزه نابود شده که حدود 11 هزار آواره را در پی داشته است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود به طور جزیی به چند مورد از حملات اسرائیل به خانه‌های غیرنظامیان فلسطینی در غزه پرداخته است که تنها در یکی از آنها 8 تن از اعضای یک خانواده در اثر حمله هوایی در ساعات اولیه روز 10 ژوئیه در اردوگاه پناهندگان خان یونس جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان تأکید کرد: پیش از وقوع این حمله نیروهای اسرائیلی به ساکنان این اردوگاه هشدار نداده بودند.

یاسر محمود یکی از نجات‌یافتگان این حمله به عفو بین‌الملل گفت: من پس از حمله شاهد بیرون آمدن دایی خود از اردوگاه بودم در حالی که جسد مادرم را به روی دست گرفته بود. من پس از این به بیمارستان رفتم تا ببینم کسی نجات یافته است یا نه اما متوجه شدم که 8 تن از اعضای خانواده‌ام پس از حمله کشته شده‌اند.

سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل، هشدار داد: حمله مستقیم و عمدی علیه خانه‌های غیرنظامیان جزو جرایم جنگی است و میزان بالای خسارات به خانه‌های غیرنظامیان و گرفتن جان تمام ساکنان این ‌خانه‌ها نشان دهنده تکرار نقض قوانین جنگ است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: این در حالیست که مقامات اسرائیلی تاکنون هیچ اطلاعاتی که ثابت کند حملات آنها قانونی بوده ارائه نکرده اند، پس عدم انجام این کار به این معنی است که آنها قادر به انجام آن نیستند و چنین حملاتی جزو جرایم جنگی و مجازات‌های دسته‌جمعی محسوب می‌شود.

این سازمان یادآور شد: حتی اگر یک تن از اعضای گروه‌های مسلح فلسطینی در یکی از این خانه‌ها حضور داشت باز هم حمله به خانه غیرنظامیان در حالی که اعضای خانواده در آن حضور دارند یک حمله ناعادلانه و غیرقانونی به شمار می‌آید.

گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد نیروهای اسرائیلی در بسیاری از موارد پیش از آن که هشدار دهند اقدام به حمله به خانه‌های غیرنظامیان کرده و یا فرصت کافی برای خانه به ساکنان آن نداده‌اند. در موارد دیگر نیز غیرنظامیان در اثر پرتاب موشک‌های اسرائیل در بیرون از خانه و زمانی که هیچ نشانی از اقدامات نظامی گروه‌های فلسطینی مشاهده نمی‌شده جان خود را از دست داده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل همچنین موجب نابودی زیربناهای نوار غزه شامل تأسیسات آب و برق در منطقه شده است. سازمان ملل در 16 ژوئیه گزارش داد که دست کم نیمی از مردم غزه یعنی حدود 900 هزار نفر از ساکنان این منطقه به آب دسترسی ندارند که این امر موجب بروز مشکلات بهداشتی و وضعیت فوق‌العاده در غزه شده است.

فیلیپ لاتر در این باره گفت: تأسیسات زیربنایی غزه در آستانه نابودی قرار دارد و پیامدهای عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم می‌تواند یک فاجعه به وجود بیاورد.

همچنین از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه در طول چند هفته گذشته حداقل 84 مدرسه در این منطقه نابود و 13 مرکز درمانی تعطیل شده‌اند. زمانی که بیمارستان الوفا در 17 ژوئه در منطقه شجاعیه هدف حمله قرار گرفت کارکنان آن مجبور شدند بیماران را زیر آتش به بیرون از بیمارستان منتقل کنند و ساختمان این مرکز درمانی به طور کامل نابود شد.

سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل ابراز تأسف کرد که نیروهای اسرائیلی به جای این‌که برخلاف حقوق بین‌الملل تأسیسات زیربنایی و مراکز درمانی را هدف قرار دهند باید از بیماران و کارکنان بخش پزشکی محافظت و تضمین کنند که افراد مجروح می‌توانند در امنیت کامل به خدمات درمانی در غزه و یا بیرون از آن دسترسی داشته باشند.

عفو بین‌الملل تاکید کرد: اسرائیل و مصر باید تضمین کنند که خدمات پزشکی و رفاهی لازم به علاوه سوخت کافی به غزه وارد شود.

این سازمان در پایان بار دیگر از سازمان ملل خواست تا هرچه فوری تحریم نظامی علیه طرف‌های درگیر وضع کند تا مانع از ادامه نقض جدی حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در نوار غزه شود.

انتهای پیام

کد N410951

وبگردی