آفتاب

تحلیل تارنمای روسی ازضرورت خروج روسیه از تحریم های ضد ایرانی

تحلیل تارنمای روسی ازضرورت خروج روسیه از تحریم های ضد ایرانی

مسکو- ایرنا- تارنمای روسیˈایران روˈ روز جمعه در گزارشی تحلیلی درباره تحولات جهانی و روابط مسکو و تهران اعلام کرد: روسیه باید بی درنگ از ساختار تحریم های ضد ایرانی (شورای امنیت سازمان ملل) خارج شود.

در مطلب تحلیلی تارنمای روسی به قلم ولادیمیر یفیموف آمده است : نشست جولای 2014 شورای امنیت فدراسیون روسیه درباره حق حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه تا حد زیادی به نقطه عطف در سیاست خارجی و دفاعی روسیه تبدیل شد. از اظهارات رئیس جمهوری روسیه معلوم می شود که مسکو حد اقل برای رویارویی شدید با غرب و حداکثر برای دفع تحریکات مسلحانه ناتو و دست نشانده های اوکراینی آن با توسل به زور آماده می شود.

در این گزارش آمده است: به گفته ولادیمیر پوتین، بحران در روابط روسیه با غرب به سطح جدیدی ارتقا یافته است که فاجعه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی مالزی تنها یکی از صحنه های آن است.

بر اساس این گزارش: می توان به چند پیام کلیدی رهبر روسیه برای غرب، سراسر جهان و ملت روسیه اشاره کرد؛ نخست اینکه که روسیه، قدرت هسته ای است و لذا باید از به رخ کشیدن سلاح در نزدیکی مرزهای این کشور خودداری کرد.

در این گزارش تشریح شده است: پیام دوم سخنرانی پوتین در نشست شورای امنیت روسیه این بود که فشار بر این کشور بخشی از سیاست جنگ سرد علیه مسکو را تشکیل می دهد و به همین دلیل پوتین اعلام کرد ˈامروز در جهان، بیش از پیش زبان اتمام حجت و تحریم ها شنیده می شود، مفهوم حق حاکمیت دولتی تحلیل رفته و رژیم ها و کشورهای مغضوبی که سیاست مستقل خود را دنبال می کنند یا بر سر راه تحقق منافع کسی مانع ایجاد می کنند، بی ثبات می شوند و در چنین کشورهایی انقلاب های رنگی یا به عبارت دقیق تر، کودتا ایجاد می شودˈ.

بر پایه گزارش ˈایران روˈ، در عمل این اظهارات رییس جمهوری روسیه به معنی آغاز تدارکات برای کاهش واقعی وابستگی اقتصاد ملی و نظام مالی روسیه به عوامل نامناسب خارجی و کاهش همه امکانات برای نفوذ خارجیان در روسیه و در تحولات داخلی آن است.

در گزارش آمده است: پیام سوم سخنرانی رهبر روسیه این بود که مسکو در گفتمان با غرب بازنگری می کند. این امر به معنی تغییرات ریشه ای در سیاست نظامی است. این نشانه آن است که روسیه به تقویت توان دفاعی خود از جمله در واکنش به تقویت گروه بندی نیروهای ناتو در کشورهای اروپای شرقی می پردازد. بین روسیه و غرب جنگ واقعی عقیدتی گسترش می یابد که نه تنها اختلاف برداشت های ارزشی بلکه تفاوت های فزاینده در زمینه درک اصول بنیادین حقوق بین الملل، اساس آن را تشکیل می دهد.



**روسیه به چرخش قاطعانه به سمت ایران احتیاج دارد

در گزارش ˈایران روˈ آمده است: علاوه بر موارد یاد شده، نشست شورای امنیت فدراسیون روسیه بدان معنا بود که مسکو دنبال متحدان و به عبارت دقیق تر شرکایی در جهت مقابله با تجاوز کاری های غرب و تحکیم امکانات دفاعی در برابر خطر نظامی ناتو خواهد گشت.

منابع نزدیک به شرکت کنندگان در این نشست اعلام کردند که مقام های روسیه تصمیم گرفتند با سرعت بیشتری سازمان «بریکس» را به عنوان نیروی مقابل جهانی ائتلاف های نظامی – سیاسی غرب تقویت کرده و به توسعه شراکت با جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای داشته باشند.

این گزارش تحلیلی حاکی است: توجه بیشتر به ایران با عنایت به اهمیت این کشور در منطقه خاورمیانه و همچنین اهمیت آن به عنوان یک منبع صادر کننده انرژی در کنار روسیه که نقش کلیدی در تامین انرژی اتحادیه اروپا، ژاپن و دیگر متحدان امریکا ایفا می کند، اهمیت خاصی دارد. بنابر این، اگر روسیه و ایران بتوانند در همه زمینه های اقتصاد، امنیت، دفاع و سیاست خارجی شراکت راهبردی برقرار کنند، بخوبی می توانند قواعد بازی خود را به غرب تحمیل کنند و در این جهت قبل از همه از ابزاری چون صدور حامل های انرژی استفاده نمایند.



** عراق می تواند به محور روسیه - ایران ملحق شود

در گزارش تارنمای روسی اضافه شده است: جالب توجه است که در شرایط جاری، عراق بازیگر مهم دیگر در زمینه نفت و گاز با موفقیت می تواند به محور روسیه – ایران ملحق شود. این کشور در واقع با خیانت آمریکایی ها روبرو شده است؛ یک ماه و نیم پیش افراطیون «داعش» نزدیک بود وارد بغداد شوند و در چنین شرایطی باراک اوباما درخواست های پی در پی کمک از سوی نوری المالکی نخست وزیر عراق را رد کرد اما روسیه و ایران به یاری عراق شتافتند.

بر پایه گزارش، سوریه، عضو بالقوه دیگر این ائتلاف، بیش از سه سال است که به کمک مسکو، تهران و بغداد با موفقیت تمام در برابر مداخله خارجی از سوی ائتلاف ناتو و عربستان به ریاست آمریکا و عربستان سعودی مقابله می کند.

در گذشته نه چندان دور چهار کشور یاد شده (روسیه-ایران-عراق - سوریه) با هم اهداف مشترک کمتری داشتند ولی اکنون که آمریکا و نزدیک ترین متحدانش در نظام جهانی روابط بین المللی به نقض آشکار همه موازین حقوق بین الملل و اصول بنیادین منشور سازمان ملل تن داده اند، اهداف مشترک این چهار کشور توسعه یافته است . اکنون مختل کردن تعرض آشکار غرب و ایادی منطقه ای آن به حق حاکمیت روسیه، ایران، عراق و سوریه مد نظر است.



**روسیه باید بی درنگ از رژیم تحریم های ضد ایرانی خارج شود

در گزارش تارنمای روسی آمده است: با توجه به مراتب فوق، مسکو باید در برخورد خود با رژیم تحریم هایی که آمریکا از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال کرد (چه رسد به تحریم های یکجانبه) بازنگری کند. همه مبانی حقوقی برای این کار وجود دارد. حالا که امریکا و اتحادیه اروپا خارج از سازمان ملل علیه روسیه تحریم ها اعمال می کنند، روسیه هم از حق خروج از تحریم های ضد ایرانی را بدون توجه به سازمان ملل برخوردار می شود.

در گزارش اضافه شده است: بالاخره اصل اقدام متقابل، اصل بنیادین روابط بین الملل است. باید بی درنگ این کار را کرد. به نظر می آید که مؤثر ترین شیوه عمل در این زمینه، اعلام خروج مسکو از همه انواع تحریم ها علیه تهران است. بعد از آن باید به تقویت قابلیت دفاعی و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران پرداخت.



**همکاری های گسترده اقتصادی لازم است

گزارش تارنمای روسی حاکی است: شرکت های بزرگ نفتی و گازی روسیه مانند روس نفت، گازپروم و نواتک باید به توسعه، تولید و صدور نفت و گاز از میادین ایران و قبل از همه پارس جنوبی پرداخته و در ایران ظرفیت های قابل توجهی در زمینه تغلیظ گاز ایجاد کنند.

در گزارش آمده است: روسیه و ایران می توانند با هم قیمت های بازار جهانی گاز را تعیین کنند و از این طریق اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهند و وابستگی آن به ایالات متحده را کاهش دهند.

افزایش تولید نفت در ایران، به ویژه در صورت توسعه همزمان تولید نفت در عراق، به این دو کشور اجازه خواهد داد تا سال 2020 به صادرات معادل 20 میلیون بشکه در روز برسند که این رقم ، دو برابر بیشتر از میزان صادرات نفت عربستان سعودی خواهد بود.

در گزارش ˈایران روˈ اضافه شده است: جهت گیری مهم دیگر، تحکیم مواضع اقتصادی فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، ایجاد کریدور جنوبی حمل و نقل از سواحل جنوبی ایران تا اروپای شمالی و شمال غربی از طریق روسیه است که در این صورت مسکو و تهران قادرند مسیرهای جابجایی بار از اروپا به آسیای جنوبی و خاور دور را تغییر دهند.

بنا بر این گزارش، همچنین باید به توسعه شبکه حمل و نقل، قبل از همه راه آهن ایران، افزایش ظرفیت های تولیدی نیروی برق از طریق ساخت نیروگاه های اتمی جدید کمک کرد. انرژی اتمی، یکی از موضوع های مهم در همکاری های آینده روسیه و ایران است. ممکن است برای روسیه مصلحت باشد که برای تحقق همکاری های اتمی با ایران و ساخت نیرو

گاه های اتمی بیشتر برای این کشور، در برخورد خود با مذاکرات گروه 1+5 با تهران درباره برنامه هسته ای ایران بازنگری کند.

در این گزارش آمده است: در شرایطی که غرب به تدابیر تبعیضی علیه فدراسیون روسیه دست می زند، پشتیبانی از زیاده خواهی هایی آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران در زمینه محدود کردن برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور معنی ندارد. این امر به غرب هم درس خوبی خواهد داد؛ کسی که به منافع فدراسیون روسیه احترام نمی گذارد، به طور خودکار حمایت طرف روسی را در زمینه مسایل جهانی و منطقه ای سیاست بین المللی از دست می دهد.

در گزارش تارنمای روسی تاکید شده است: به نفع مسکو است که جمهوری اسلامی ایران هرچه زودتر عضو سازمان همکاری شانگهای و بریکس شود و احتمالاً منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیایی تشکیل شود.

در پایان گزارش ˈایران روˈ نتیجه گیری شده است: ولادیمیر پوتین می تواند همه این مسایل را در ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی سران سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر سال جاری در تاجیکستان در میان بگذارد.

فقط با تشریک مساعی همه کشورهایی که فشار و زورگویی واشنگتن را قبول ندارند، می توان جلوی تهاجم تجاوزکارانه غرب به منافع کشورهای دیگر را گرفت. این کار باید با خروج فوری و بی درنگ روسیه از رژیم تحریم های ضد ایرانی شروع شود.

اروپام**518**1723 ** 1064
کد N410588

وبگردی