آفتاب
با وجود تنش‌های دیپلماتیک،

رئیس جمهوری کره جنوبی با فرماندار توکیو دیدار کرد

رئیس جمهوری کره جنوبی با فرماندار توکیو دیدار کرد

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (جمعه) با وجود سکون بالقوه در روابط دیپلماتیک میان سئول و توکیو، در یک ملاقات کم سابق با فرماندار پایتخت ژاپن در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوچی ماسوزوئه، فرماندار توکیو با پارک گئون-های، رئیس جمهوری کره جنوبی در کاخ ریاست جمهوری دیدار دوستانه داشت.

در این دیدار پارک گئون-های بار دیگر برخواسته سئول در جبران کامل "بی‌عدالتی در دوران استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره" در سالهای 1910 تا 1945 تاکید کرد و درباره مساله به کار گرفتن زنان کره‌ای در ژاپن در دوران خشونت طلبی ژاپن با فرماندار توکیو گفت‌وگو کرد.

وی افزود: مساله استفاده از زنان کره‌ای یک مساله دو جانبه نیست بلکه به حقوق بشر نیز ربط دارد.

حدود 200 هزار زن کره‌ای، چینی، تایوانی، اندونزیایی و از سایر کشورهای آسیایی در دوران جنگ طلبی ژاپن به این کشور فرستاده شدند تا از آن‌ها سوء استفاده جنسی شود.

در حالیکه خط سیراصلی عقیده و باور ژاپن بر این است که دولت وقت در دوران جنگ طلبی این کشور مقصر این روند بوده اما برخی از سیاستمداران جناح راست ژاپن چون شینزو آبه، نخست وزیر به این مساله شک و تردید دارند و مدعی‌اند که در دوران جنگ تنها از "روسپی‌های حرفه‌ای" استفاده شده بود و این تردید و مبهم گویی باعث خدشه‌دار شدن روابط میان توکیو با کشورهای شرق آسیا و به ویژه کره جنوبی شده است.

پارک گئون-های به فرماندار توکیو گفت: اظهارنظرهای نامناسب از سوی سیاستمداران به ویژه بر سر مسائل تاریخی باعث دامن زدن بر تنش‌های دو جانبه می‌شود.

دیدار میان این دو یک روز پس از آن صورت گرفت که کمیته حقوق بشر سازمان ملل از ژاپن خواست تا به صورت کامل بپذیرد که مقصر سوء استفاده جنسی از این زنان در دوران جنگ طلبی‌اش بوده و توافق کند که تحقیقات مستقلی در این رابطه صورت گیرد.

پارک گئون-های از 18 ماه گذشته تاکنون که به عنوان رئیس جمهوری کره جنوبی انتخاب شده به ندرت با مقام‌های ژاپنی دیدار داشته است.

بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مارس 2014 نشستی سه جانبه را با حضور پارک گئون-های و آبه میانجی‌گری‌ کرد اما این نشست که با هدف احیای روابط دیپلماتیک پرتنش میان توکیو و سئول بود، شکست خورد.

انتهای پیام

کد N410374

وبگردی