آفتاب
به مناسبت روز جهانی قدس

گسترش موج ضد صهیونیستی در غرب

گسترش موج ضد صهیونیستی در غرب

تهران-ایرنا-اعتراض علیه رژیم صهیونیستی و سیاست های تجاوزکارانه ی آن، تنها محدود به کشورهای اسلامی و خاورمیانه یی نیست؛ در غرب نیز بسیاری از صاحبنظران و فعالان صلح طلب، سال هاست که پرچم اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه و جنگ طلبانه ی رژیم اشغالگر قدس را در دست دارند.

ندای مظلومیت مردم فلسطین، باوجود تلاش رژیم صهیونیستی در سرکوب آن و پنهان کردن سیاست های تجاوزکارانه ی نظام مند و تدریجی خود، مدت هاست که به گوش جهانیان رسیده است و مردم و اندیشمندان جهان را به واکنش و اعتراض نسبت به این رژیم وا داشته است.

اتحاد جهانی علیه رژیم صهیونیستی در حالی است که بسیاری از دولت های جهان گوش خود را به روی این صدای اعتراض بسته و به حمایت کورکورانه ی خود از این رژیم ادامه می دهند. در برخی از کشورهای اروپایی، حتی دولت گام را از این نیز فراتر گذاشته و با تصویب قانون هایی، انتقاد از رژیم صهیونیستی و زیر سوال بردن مساله ی «هولوکاست» (نسل کشی یهودیان در دوره ی آلمان نازی) را جرم تلقی می کند.

ولی چنین سیاست هایی سبب نشده است که مردم جهان چشم خود را بر روی جنایت های این رژیم ببندند و اعتراض به این سیاست ها همواره ادامه داشته است.

در میان مهم ترین کمپین های ضد صهیونیستی در غرب، می توان به کمپین «تحریم» (BDS) اشاره کرد. این کمپین در سال 2005 میلادی با هدف اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر رژیم صهیونیستی از طرف 171 سازمان غیردولتی تشکیل شد. این کمپین که همواره بر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و احترام به حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به مناطق اشغالی و وضع قوانین برابر برای شهروندان فلسطینی تاکید می کند، خواهان استفاده از اشکال مختلف تحریم، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی علیه رژیم صهیونیستی است.

بودجه ی کمپین بی دی اس از طرف بنیاد «آکسفام» تامین می شود؛ بنیادی که در سال 1942 با هدف زدودن بی عدالتی تشکیل شد و مورد حمایت اعضای دانشگاه «آکسفورد» است.

این کمپین طی 9 سال گذشته، دولت ها و شرکت های بزرگ جهان را تشویق به اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی کرده است تا از این طریق این رژیم را زیر فشار قرار دهد و در نهایت آن را وادار به ارایه ی پاسخ در قبال جنایت های خود علیه فلسطینی ها کند.

رژیم صهیونیستی و حامیان آن با حملات تبلیغاتی علیه این کمپین، سعی دارند هدف اصلی آن را مخالفت با موجودیت این رژیم و مردم ساکن در آن عنوان کنند. این در حالی است که به گفته ی موسسان این کمپین، سیاست آن ها در تحریم رژیم صهیونیستی مشابه تحریم های صورت گرفته علیه رژیم نژادپرستانه در آفریقای جنوبی در سال های نه چندان دور گذشته است. این کمپین می گوید بیش از هر چیز سعی در روشنگری در خصوص هدف ها و جنایت های رژیم صهیونیستی و محدود کردن سیاست های این رژیم از طریق فشارهای بین المللی دارد.

رژیم صهیونیستی از تلاش های کمپین بی دی اس، به عنوان تهدیدی راهبردی یاد کرده است. وزیر دارایی این رژیم هشدار داده است که گسترش فعالیت های این کمپین ضد صهیونیستی در کنار تحریم هایی که از طرف اتحادیه ی اروپا بزرگ ترین شریک تجاری این رژیم برای متوقف کردن شهرک سازی ها اعمال شده است می تواند دردسرآفرین باشد.

همچنین هر ساله و در ماه های فوریه و مارس، نشستی با عنوان «هفته ی آپارتاید اسراییل» برگزار می شود. در جریان این نشست که از طرف محفل های آکادمیک و در محیط دانشگاه ها برگزار می شود، مقاله های متعددی در راستای روشنگری در خصوص هدف های اصلی تاسیس و بررسی سیاست های رژیم صهیونیستی ارایه می شوند. این نشست که برای اولین بار در سال 2005 میلادی و در «تورنتو»ی کانادا برگزار شد، اکنون در بیش از 50 شهر در سراسر جهان برگزار می شود.

همچنین در این سال و زیر تاثیر تبلیغ ها و اعتراض های گسترده ی حامیان این کمپین و کمپین های مشابه، تبلیغ های توریستی رژیم صهیونیستی از شبکه های اینترنتی لندن حذف شد و شرکت فرانسوی-بلژیکی «دِکسیتا» مبادله های تجاری خود با شهرک های اسراییلی واقع در کرانه ی باختری رود اردن را قطع کرد.

در سال جاری میلادی نیز تلاش های کمپین های حقوق بشر و جنبش های حمایت از فلسطین دستاوردهای قابل توجهی در پی داشت که می توان به عنوان نمونه به قطع رابطه ی بانک «دانسک» بزرگ ترین بانک کشور دانمارک با بانک «هاپولیم» بزرگ ترین بانک رژیم صهیونیستی و همچنین حذف نوشیدنی های شرکت اسراییلی «سودا استرسیم» از قفسه های فروشگاه های زنجیره یی انگلیسی «جان لوییس» اشاره کرد.

نکته ی جالب اینکه بسیاری از این کمپین ها حتی در داخل سرزمین های اشغالی نیز شعبه دارند و یهودیان بسیاری با برگزاری تجمع و فعالیت در این کمپین ها، خواستار پایان سیاست های تجاوزکارانه ی رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان هستند.

از میان چهره های مشهور کمپین های ضداسراییلی می توان به «استیون هاوکینگ» فیزیکدان برجسته ی انگلیسی اشاره کرد. هاوکینگ در ماه مه ۲۰۱۳ با تصمیم به شرکت نکردن در همایش سالانه ی «فردای پیش رو» که در سرزمین های اشغالی بر گزار می شود، به جمع کمپین تحریم کنندگان علمی رژیم صهیونیستی پیوست.

حتی در آمریکا به عنوان بزگ ترین حامی غربی رژیم صهیونیستی نیز جنبش های اعتراضی بسیاری علیه این رژیم فعالیت می کنند که بسیاری از این جنبش ها از طرف یهودیان ساکن ایالات متحده رهبری می شوند؛ افرادی که اقدام های نژادپرستانه ی رژیم اشغالگر قدس را موجب شرمساری پیروان آیین یهود می دانند.

«نوام چامسکی» زبان شناس، فیلسوف و آنارشیست یهودی آمریکایی و یکی از برجسته ترین نظریه پردازان معاصر، از بزرگ ترین حامیان دفاع از فلسطین و از منتقدان سیاست های دولت کشورش در قبال رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

چامسکی در بیانیه یی مشترک با برخی دیگر اندیشمندان آمریکایی، انگلیسی و کانادایی درباره ی نقش رسانه ها در حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۱۲، از رسانه های غربی به خاطر پوشش یکجانبه ی این جنگ انتقاد کرد و این مساله را غیرقابل قبول و ظالمانه خواند. او از خبرنگاران خواست در اعتراض به استفاده ی ابزاری خبرگزاری های غربی از آن ها، اعتصاب و از همکاری با این خبرگزاری ها خودداری کنند. چامسکی همچنین در این بیانیه از مردم غزه درخواست کرد، با استفاده از امکانات موجود با همه ی مراکز خبری تماس بگیرند و واقعیت ها را به طور منصفانه منعکس کنند.

شبکه های اجتماعی از دیگر ابزارهایی هستند که مخالفان سیاست های رژیم صهیونیستی همواره برای بیان نظرهای خود در این خصوص از آن ها استفاده کرده اند. هم اکنون در «فیس بوک»، صفحه ها و کمپین های بسیاری در راستای حمایت از فلسطینیان تشکیل شده است و روز به روز به پیروان آن ها نیز اضافه می شود.

بسیاری از چهره های مشهور جهان نیز از طریق صفحه های خود در «توییتر»، اعتراض خود نسبت به حمله های رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی بویژه غزه را نشان می دهند و با انتشار عکس هایی که بر روی آن ها جمله ی «فلسطین را آزاد کنید» نوشته شده، از ملت فلسطین حمایت می کنند.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**ع.م**2054
کد N410015

وبگردی